دو روز از برگزاری انتخابات یازدهم اسفند گذشته است؛ انتخاباتی که تا اینجای کار نتایج قابل توجهی داشته است و در برخی حوزه‌های انتخابیه شگفتی‌هایی رخ داده است؛ امری که به وضوح نشان می‌دهد انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از سلامت بالایی برخوردار است و رأی مردم به منزله حق‌الناس تلقی می‌شود که همه ارکان و قوا با جدیت از آن صیانت می‌کنند.

آگاه ـ رهبر انقلاب در خردادماه سال ۹۲ پس از رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، طی سخنانی فرمودند: من به این حضرات محترمی که مسئولان صندوقها و مسئولان بازشماری و قرائت آراء هستند، یک توصیه دارم و آن این است که بدانند رأی مردم امانتی است دست آنها و حقّ‌النّاس است؛ یعنی حفظ امانت در این مسئله، حقّ‌النّاس است.

رهبر انقلاب؛ حامی خواست مردم در برابر فتنه تَغَلّب

رهبر انقلاب همواره در برابر تَغَلّب در انتخابات ایستاده‌اند و اجازه نداده‌اند سلیقه و خواست اصحاب قدرت بر نظر اکثریت مردم غلبه پیدا کند؛ ایشان صادقانه رأی مردم را باور دارند لذا به رغم فشارهای گوناگون بازندگان، برای ابطال انتخابات در مقاطع مختلف و صرف نظر از نتیجه، رهبر انقلاب رأی مردم را حق‌الناس دانسته و تمام قد از آن صیانت کرده‌اند. درانتخابات ریاست‌جمهوری ۷۶ برخی مسئولان بلند پایه اصرار به ابطال انتخابات داشتند ولی رهبر انقلاب از رأی اکثریت به پیروز آن انتخابات صیانت کردند.

در کتاب «فتنه تغلب» که توسط مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری منتشر شده است، به پیشنهاد ابطال انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶ توسط وزیر اطلاعات دولت آقای هاشمی پرداخته شده است. در این کتاب آمده است رهبر انقلاب در جلسه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ با نمایندگان ستادهای کاندیداها، به پیشنهاد یکی از مسولان دولتی برای ابطال انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶ اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «شما خیال می‌‎کنید وقتی که آقای خاتمی با ۲۰ میلیون رای پیروز شد، یک عده عصبانی نبودند، خب چرا، آنها هم عصبانی بودند؛ آنها هم همین حرف‌ها را می‌زدند؛ آنها هم همین داعیه‌ها و طلبکاری‌ها را می‌کردند. همان وقت به من مراجعه کردند. یکی از مسئولین عالی رتبه آن روز آمد پیش من واز من خواست که آقا این انتخابات را ابطال کنید. من آن چنان تشری زدم که به نظرم بعد از آن بین ما و آن مسئول هنوز هم درست اصلاح نشده.»

روایت دیگر از برخورد رهبری

علی‌محمد بشارتی، وزیر کشور دولت ششم (دولت هاشمی‌رفسنجانی) در گفتگو با پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری درباره ماجرای پیشنهاد ابطال انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ به رهبر انقلاب می‌گوید: من در آن روزها شنیدم که یکی از آقایان، ساعتی قبل از این‌که تقریباً بر همه روشن شود که چه کسی پیروز انتخابات است، وقت می‌گیرد و خدمت آقا می‌رسد؛ با این‌که هیچ مسئولیت رسمی هم در زمینه برگزاری انتخابات نداشته است. در آن جلسه به ایشان گزارشی از نتیجه انتخابات می‌دهد و خواستار ابطال انتخابات می‌شود. آقا در پاسخ برخورد خیلی شدیدی با وی می‌کند که ظاهراً سابقه نداشته است. با این مضمون که چگونه به خودت اجازه می‌دهی که این‌طور درباره‌ی نظام فکر کنی و تصمیم بگیری؟

علیرضا شمیرانی طی یادداشتی بلند با عنوان «چرا؟» در ۱۶ بند در کتاب «فتنه تغلب»، این مقام دولتی که پیگیر ابطال انتخابات ریاست جمهوری در دوم خرداد ۱۳۷۶ بوده را وزیر اطلاعات دولت هاشمی رفسنجانی یعنی علی فلاحیان معرفی کرده و تصریح داشته: رهبر انقلاب در برابر تقاضای ابطال انتخابات دوم خرداد ۷۶ که از سوی وزیر اطلاعات دولت هاشمی‌رفسنجانی درخواست شده بود ایستادند و با وی آنچنان برخورد کردند که هنوز فراموش نشده است.

مقاطعی که عده‌ای قصد شورش علیه رأی مردم را داشتند

در انتخابات مجلس ششم نیز برخی چهره‌های ذی‌نفوذ، نظر به ابطال آراء تهران داشتند ولی رهبر انقلاب به رغم اینکه چهره‌های شاخص جریان موسوم به اصلاحات راهی مجلس می‌شدند اجازه ابطال ندادند. در سال ۱۳۸۲ در جریان انتخابات مجلس هفتم، جریان حاکم بر دولت و مجلس، همه تلاش خود را برای برگزار نشدن انتخابات در موعد قانونی به کار گرفت ولی رهبر انقلاب برخورد کردند و انتخابات در وقت مقرر برگزار شد. در ریاست‌جمهوری سال ۸۴، جریان قدرتمند حامی مرحوم هاشمی رفسنجانی درصدد زیرسؤال بردن نتیجه انتخابات بودند اما رهبر انقلاب از رای اکثریت صیانت کردند و بالاخره در انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ که آن تحرکات غیرقانونی و فشارهای سنگین خارجی دست به دست هم دادند تا شاید بتوانند رأی جمهور را ابطال کنند اما یکبار دیگر با برخورد به سد مستحکم عمود خیمه نظام، ناچار به تسلیم در برابر رأی مردم شدند.

سدی محکم مقابل تضییع حقوق مردم

رهبر انقلاب در آبان ۸۸ در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور تاکید فرمودند: مسئله‌ی اصلی در این قضایای اخیر[فتنه سال ۸۸]، اصل انتخابات بود؛ زیر سؤال بردن اصل انتخابات بزرگ‌ترین جرمی بود که انجام گرفت. چرا شما نسبت به این جرم چشمتان را می‌بندید؟! این همه زحمت کشیده بشود، مردم بیایند، یک شرکتِ به این عظمت، یک نصاب‌شکنی، یک رکودشکنی در دنیا در مردمسالاری، در دمکراسی‌ای که اینقدر ادعایش را میکنند، انجام بگیرد، بعد یک عده مفت و مسلّم بیایند بدون استدلال، بدون دلیل، همان فردای انتخابات بگویند: انتخابات دروغ است! این کار کوچکی است؟! این جرم کمی است؟!

رهبر انقلاب در جریان انتخابات سال ۸۸ همچون همیشه بر رعایت مرّ قانون و صیانت تمام و کمال از آرای مردم تاکید داشتند و تأکید بر این قانون مداری از سوی رهبر انقلاب به این دلیل بود که اصرار قانون‌شکنان بر ابطال انتخابات بدون دلیل و مدرک مستند به معنای از بین بردن «حق» و «خواست» مردم بود. رهبر انقلاب خواسته‌ی غیرقانونی و بدون سند و مدرک، ابطال انتخابات را به «زدن توی دهان مردم» تعبیر کرده و موکدا آن را رد کردند و فرمودند: «ابطال، یعنی زدن توی دهن مردم؛ ۴۰ میلیون آدم آمدند پای صندوق رأی دادند، من بگویم شما غلط کردید رأی دادید؛ چنین چیزی مگر ممکن است؟ مطلقاً من این را قبول نخواهم کرد.» لذا رهبر انقلاب در جریان انتخابات ۸۸ چونان سدی محکم مقابل تضییع حقوق مردم ایستادند. اساساً اعتقاد به رأی مردم از منظر رهبر انقلاب یک حکم الهی است؛ ایشان می‌فرماید: خدا موظّف کرده است ما را که در این زمینه رأی مردم را، انتخاب مردم را، اراده‌ی مردم را معتبر بشماریم. در نهج‌البلاغه یکجایی امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) راجع به تضییع حقوق مردم صحبت می‌کنند، می‌فرمایند کسی که این کارها را بکند «کان حربا للّه» این محارب خداست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.