مدیر اجرایی تیم آسمان‌نما در سی‌و یکمین نمایشگاه قرآن کریم گفت: محوریت کار ما آموزش و سرگرمی است؛ آموزه‌های کتاب‌های درسی به صورت سه بعدی همراه با هیجان برای بچه‌ها به نمایش درمی‌آید. ما قدرت و عظمت خدا را که بر اساس آیات چیده شده، به صورت غیر مستقیم به بچه‌ها نشان می‌دهیم.

تجربه متفاوت نجوم با چاشنی قرآنی | «آسمان‌نما» میزبان بچه‌ها و بزرگترها

به گزارش آگاه: امیرفرهنگ امیدوند درباره غرفه آسمان‌نمای شباهنگ که این شب‌ها در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برپاست، توضیح داد: این آسمان‌نما از دسته شبیه‌سازان نمایشی است. این دستگاه اولین بار در ایران ساخته شده و تصویر آسمان را بر روی سقفی به صورت گنبد می‌تاباند و تصویر به صورت ۳۶۰ درجه و کروی نمایش داده می‌شود.

وی درباره اهمیت این آسمان‌نما گفت: این تصویر باعث می‌شود مخاطب حس کند درون آن محیط حضور دارد و آن محیط هر جایی می‌تواند باشد. قبلا فقط تصاویر نجومی مثل ستاره‌ها و سیارات را نشان می‌دادیم، اما کمی بعد مباحث زیست‌شناسی و بدن انسان را نیز اضافه کردیم، اما کار اصلی در حوزه نجوم بود و به ستاره‌ها و سیارات مربوط می‌شد و ستاره‌ها و سیارات از نزدیک با تمام ابعاد و اندازه به مخاطب نمایش داده می‌شد.

امیدوند، مخاطب آسمان‌نما را هم کودکان و هم بزرگسالان دانست و افزود: مخاطبان ما از پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی هستند و از آنجا که این برنامه را در مدارس پیاده سازی می‌کنیم، بسیاری از محتواهایمان بر اساس کتاب‌های درسی است. با توجه به این موارد هر مقطع برنامه‌ها و توضیحات متفاوتی دارد.

وی ادامه داد: محوریت کار ما آموزش و سرگرمی است؛ آموزه‌های کتاب‌های درسی به صورت سه بعدی همراه با هیجان برای بچه‌ها به نمایش درمی‌آید و این باعث می‌شود خاطره خوبی در ذهن آنها بماند و اگر مستعد بودند به سمت انگیزه‌ها و علایق شان بروند. حتی ما بعضی از بچه ها را داشتیم که در مدرسه برنامه آسمان نما را دیده بودند و آنقدر برایشان جذاب بود که در دانشگاه فیزیک خواندند و بعدا همکار ما شدند.

مدیر اجرایی تیم آسمان‌نما درباره نسبت این آسمان‌نما با نمایشگاه قرآن گفت: ما موقع خواندن و تدریس نجوم به عظمت خلقت خدا پی می‌بریم و لذا برنامه‌ها را طوری چیدیم که بر اساس آیه قل سیروا فی الارض(به جهان بنگرید) پیش می‌روند. حتی در این آیه بعدتر اشاره می‌شود که داخل بدن خودتان را هم ببینید و این عظمت درون بدن شما هم هست.

وی افزود: ما این دو را ترکیب کردیم و ستاره‌ها و سیارات خیلی بزرگ‌تر از زمین را نمایش می‌دادیم. این به این معنی بود که ما چقدر کوچکتر هستیم. بعد که سلول‌ها را درون بدن خودمان نشان می‌دادیم، کودکان می‌فهمیدند که ما در برابر این سلول‌ها به اندازه یک کهکشان عظمت داریم و این‌گونه کودکان عظمت این مسائل را درک می‌کردند.

«قمر در عقرب» و روایت ائمه (ع)

امیدوند توضیح داد: کارشناس برنامه‌ها حین توضیحات خود، درباه احادیث و روایات هم صحبت می‌کند. مثلا یکی از این نکات «قمر در عقرب» است. ما در آسمان‌نما، صورت فلکی عقرب را نمایش می‌دهیم و ماه را که قمر زمین است در این فلک نشان می‌دهیم. در این بین به احادیث و روایات مثل حدیث امام صادق(ع) اشاره می‌کنیم. به علاوه در زمان صفوی هم این مساله آنقدر پررنگ بوده که مردم هیچ کاری در بازه قمر در عقرب انجام نمی‌دادند. در این بین ما مثال‌هایی می‌زنیم و برای بچه ها مصداق می‌آوریم.

وی اثر این کار را غیرمستقیم دانست و افزود: ما قدرت و عظمت خدا را که بر اساس آیات چیده شده، به صورت غیر مستقیم به مخاطب نشان می‌دهیم و اسمی از سوره خاصی نمی‌بریم چراکه تا حدی اثر در ذهن مخاطب گنجانده می‌شود و خودش به این قضیه پی می‌برد.

مدیر اجرایی تیم آسمان‌نما درباره منابعی که این آسمان‌نما توسط آن محتوا تولید می‌کند، گفت: این برنامه از سه طریق دنبال شده؛ یکی از طریق آیات قرآن دیگری از طریق کتاب های درسی مدرسه و از طریق کتب علمی دانشگاهی که درباره نجوم هستند. از این کتب استفاده کردیم که کار هم علمی و هم دینی و مذهبی باشد و این موارد را با هم تلفیق کرده باشیم.

وی گفت: استفاده از آسمان‌نما در نمایشگاه قرآن کاملا رایگان است و همه کودکان و بزرگ‌ترها می‌توانند از چادر آسمان‌نما و برنامه‌های آن استفاده کنند. برنامه های چادر آسمان‌نما مانند سینما است و هر نیم ساعت یک سانس داریم تا همه کسانی که به ما می‌پیوندند، بتوانند استفاده کنند.

سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ابتدای فروردین آغاز شده و تا ۱۴ فروردین از ساعت ۱۷ تا نیم ساعت بعد از بامداد میزبان مردم و علاقه مندان است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.