۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۳٬۰۰۴

امسال برای روز جهانی سلامت که مصادف با ۱۹ فروردین (۷آپریل) است، شعار «سلامت من، حق من» در نظر گرفته شده است. این در حالی است که اضافه وزن در ایران بیش از هر زمان دیگر همه‌گیر شده و حالا با معضلی به نام چاقی کودکان مواجه هستیم.

چاقی هم در ایران تورم دارد

آگاه، لیلی معرفی_خبرنگار سرویس اجتماعی: خطر این اپیدمی زمانی بیشتر حس می‌شود که بدانیم کودکان چاق، در بزرگسالی هم دارای اضافه وزن می‌شوند و این یعنی اگر مراقب نباشیم، نسل جوان آینده به‌جای تجربه کردن زندگی، درگیر مشکلات چاقی خواهند بود. براساس آمار اعلام شده وزارت بهداشت ۷۰ درصد ایرانیان به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند. این درحالی است که همچنین ۳۰ درصد افراد در کشور وزن نرمال دارند. عوامل مختلفی مثل تغذیه نامناسب فشار روحی ژنتیک و اوضاع اجتماعی در چاقی افراد تاثیر دارند.

۹۰ درصد ایرانی‌ها تحرک کافی ندارند. روند شیوع چاقی در کشور ما نیز رو به افزایش است و از سال ۱۳۵۹ تاکنون، شمار افراد چاق در ایران ۵.۵ برابر شده که این امر ناشی از تغییر سبک زندگی بوده است. بیش از ۱۵ درصد کودکان و نوجوانان کشور ما به چاقی مبتلا هستند. «رضا ملک‌زاده» استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار آگاه پرخوری و کم تحرکی را نیز از عوامل اصلی افزایش چاقی در ایران برشمرد و افزود: میزان مصرف کالری در ایران از دوهزار کالری روزانه در سه دهه گذشته، به سه هزار کالری رسیده و در حال حاضر ۹۷ درصد جمعیت زنان، ۸۳ درصد جمعیت مردان و در مجموع بیش از ۹۰ درصد جمعیت هر دو جنس ایران کم تحرک هستند و فعالیت بدنی کافی ندارند!

درمان چاقی یک ضرورت است

این آگاه مسائل تغذیه‌ای، در عین حال رعایت رژیم غذایی سالم در درمان چاقی را یک ضرورت توصیف کرد و با اشاره به اینکه شرایط بد اقتصادی و فقر در افزایش مصرف غذاهای ناسالم به جای سالم تأثیرگذار است، گفت: یکی از عوامل مهم تغذیه‌ای مؤثر در روند فزاینده چاقی، مصرف کروبوهیدرات های بد، غذاهای سرشار از اسیدهای چرب ترانس، مصرف زیاد سدیم، مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت‌های فوق فرآوری شده و در مقابل، کاهش مصرف غذاهای سالم شامل کربوهیدرات‌های مفید، مصرف میوه و سبزیجات به مقدار کافی، مصرف غلات کامل و فیبرها، آجیل و دانه‌های مغذی، شیر و لبنیات و غذاهای دریایی مملو از امگا ۳، و کلسیم به میزان کافی است. به گفته وی، بیشترین سهم چاقی در بروز مرگ‌های ناشی از بیماری‌های منتسب به آن، مربوط به مرگ‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی با سهم ۷۰درصدی است. یک سوم سرطان‌ها نیز با چاقی مرتبط هستند.

ملک‌زاده، در ادامه، چاقی را یک بیماری دانست که به دلیل نقش مؤثر در بروز بسیاری از بیماری‌های دیگر به خصوص دیابت نوع دو، فشار خون بالا، کبد چرب متابولیک، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌های زودرس، بیماری انسداد مزمن ریوی، نارسایی مزمن کلیوی، اختلال در چربی خون، اختلالات اسکلتی - عضلانی و آرتروز، بیماری‌های کیسه صفرا، اختلالات روانشناختی و روانپزشکی و…، یکی از علل مهم مرگ‌های زودرس در ایران به شمار می‌رود؛ به طوری که چاقی در ۴۵ درصد از مرگ‌های زودرس (زیر ۷۰ سال) ایرانیان تأثیرگذار بوده و مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مرتبط با چاقی در ایران طی سه دهه گذشته دو برابر شده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.