دیابت که در اصطلاح به آن مرض قند نیز گفته می‌شود، نوعی بیماری است که در آن انسولین در بدن تولید نشده یا اگر در بدن موجود است، قابلیت استفاده از آن وجود ندارد. دیابت و عوارض آن یکی از علل اصلی مرگ زودهنگام در اکثر کشورها معرفی می‌شود. حدود ۱۴.۹درصد از جمعیت بالای ۲۵سال کشور به دیابت مبتلا هستند که طی سال‌های اخیر، دیابت نوع۲ به‌علت افزایش میزان چاقی، عدم تحرک بدنی و رژیم غذایی نامناسب در گروه سنی نوجوانان و جوانان نیز به‌طور فزاینده‌ای دیده می‌شود و این درحالی است که آموزش، خودمراقبتی و پیروی از شیوه زندگی سالم و استفاده از دارو در کنترل بیماری بسیار موثر است.

هجوم قند

آگاه: دکتر اعظم کوه‌کن، مدیر کلینیک دیابت پژوهشگاه رویان، با بیان اینکه آمارها و ارقام جهانی ابتلا به دیابت و چاقی بسیار زیاد است، اظهار کرد: حدود ۲۰درصد افراد بالای ۱۸سال در کشور ما دچار چاقی هستند و در این میان میزان ابتلای زنان به چاقی نسبت‌به مردان بیشتر است؛ به‌نحوی‌که جمعیت زنانی که به چاقی مبتلا هستند نسبت‌به مردان دوبرابر است.

چاقی عامل روند افزایش دیابت در کشور

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه رویان گفت: میان سه مولفه «چاقی»، «سبک زندگی» و «دیابت» ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. دیابت و چاقی با عوارض متعددی همراه هستند؛ به‌گونه‌ای که هر زمان از شیوع بالا و گسترش بیماری‌های قلبی و عروقی، آلزایمر، سکته‌های قلبی و مغزی سخن به میان می‌آید باید به فکر رابطه علت و معلولی این قبیل بیماری‌ها با دیابت و چاقی باشیم. این ارتباط تنگاتنگ میان چاقی و دیابت منجر به افزایش بروز بیماری‌های قلبی-عروقی و مرگ‌ومیر بالا شده است.

کوه‌کن ادامه داد: همچنین اطلاع‌رسانی وآگاهی‌بخشی به مخاطبان از اهمیت و اعتبار فراوانی برخورداراست. در این خصوص افراد مستعد دیابت که شامل افراد با تغذیه نادرست، زندگی کم‌تحرک، خویشاوندان درجه‌اول مبتلا به دیابت باید نسبت‌به انجام تست قند خون تشویق شوند و در این زمینه باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از طریق «رسانه‌های عمومی» و «آموزش و پرورش» در مجامع عمومی صورت گیرد و این باور که چاقی یک بیماری است و سلامتی را تهدید می‌کند در ذهن جامعه نهادینه شود. در این راستا لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب برای پیشگیری و کنترل فراهم شود؛ به‌نحوی‌که مراکز آموزشی معتبر درباره دیابت و برای بیماران دیابتی و خانواده‌ها در تمام شهرها وجود داشته باشد.  دکتر اعظم گفت: ارتقای سطح دانش می‌تواند هزینه‌های درمانی دولت را کاهش دهد و از ابتلا به عوارض و سایر بیماری‌ها جلوگیری کند. پیشگیری از بیماری‌ها آثار فراوانی به همراه دارد و به همین دلیل نسبت به درمان ارجحیت دارد. یکی از روش‌های بسیار تاثیرگذار در سال‌های اخیر، آگاهی‌بخشی به افراد سیگاری و به‌ویژه قشر نوجوان است که با به‌کارگیری تبلیغات به شیوه صحیح و هشدارهای تصویری به‌ویژه برای افراد کم‌سواد و کودکان موثر است؛ چراکه حدود ۳۰ تا ۴۰درصد سیگاری‌ها در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه رویان گفت: امکانات دیجیتالی، فرصت خوبی برای آموزش همگانی و خودمراقبتی دیابت فراهم کرده ‌است. گاهی این موضوع مطرح می‌شد که امکانات لازم به منظور آموزش در مناطق روستایی در دسترس نیست اما با استفاده از تکنولوژی روز می‌توان بسیاری از بحران‌ها و مسائل بهداشتی را با آموزش بهتر حل و فصل کرد. وی ادامه داد: در گذشته، سبد محصولات دارویی بیماری دیابت محدود بود؛ به‌نحوی‌که داروهایی مانند «متفورمین» و «گلی‌بنکلامید» در دسترس بودند اما در عصر حاضر داروهای جدید و ترکیبی در دسترس هستند. اگرچه روند دستیابی به تکنولوژی و داروها در کشور ما تحت‌تاثیر علل مختلفی ازجمله تحریم‌ها با تاخیر مواجه است.

اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل دیابت چیست؟

وی درباره ضرورت برنامه‌ریزی برای بیماران دیابتی گفت: به‌طورکلی می‌توان گفت اقدامات لازم جهت پیشگیری و کنترل بیماری دیابت را در سه بخش می‌توان متمرکز کرد؛ گام اول، آموزش همگانی و مردمی و روزآمد کردن دانش پزشکان و گام دوم، دسترسی به تجهیزات، داروها و فناوری روز حوزه دیابت و سومین قدم، اقدامات موثر است؛ منظور این است مراکز درمانی به صورت جامع‌نگر به درمان چاقی و دیابت توجه کنند یعنی فقط دارو تجویز نکنند، بلکه باید با مشاوره رودررو با افراد دیابتی و خانواده‌ها بار تحمیل بر جامعه و کشور را کاهش داد. مشاوره‌های لازم با بیماران از جمله سیاست‌های تاثیرگذار مثبت است که پذیرش بیماری برای بیماران و اطرافیان را فراهم می‌کند. اجرای این برنامه‌ها به پشتیبانی وزارت بهداشت و دولت نیاز دارد. 

هزینه کلی دیابت تیپ ۲

بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت و طبق مطالعه‌ای که در سال۲۰۱۱ انجام شد، به‌طورکلی حدود ۸.۶۹درصد کل هزینه‌های سلامت در ایران برای کنترل بیماران دیابتی تیپ۲ مصرف می‌شود که هزینه‌های مستقیم پزشکی و هزینه‌های غیرپزشکی معادل ۲.۰۴میلیارد دلار و هزینه‌های غیرمستقیم ۱.۷۳میلیارد دلار برآورد شده بود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.