رهبر انقلاب اسلامی ظهر یکشنبه (۲اردیبهشت) در دیدار جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح ضمن قدردانی صمیمانه از تلاش‌ها و موفقیت‌ها در قضایای اخیر، تاکید کردند: به‌لطف خداوند نیروهای مسلح چهره خوبی از توانایی‌ها و اقتدار خود و همچنین یک چهره ستودنی از ملت ایران به نمایش گذاشتند و ظهور قدرت اراده ملت ایران در عرصه بین‌المللی را به اثبات رساندند.

شکست پیشرفته‌ترین سیستم دفاع هوایی جهان در «وعده صادق»

آگاه: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه دستاوردهای اخیر نیروهای مسلح موجب ایجاد احساس شکوه و عظمت درباره ایران اسلامی در چشم جهانیان و ناظران جهانی شده است، افزودند: موضوع تعداد موشک‌های شلیک شده و یا موشک‌های به هدف اصابت کرده که طرف مقابل بر روی آنها متمرکز شده، موضوع دست دوم و فرعی است، موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی و اثبات آن است که ناراحتی طرف مقابل نیز از همین موضوع است.

ظهور قدرت اراده ملت 

اما به‌راستی «قدرت اراده ملت ایران» به فرموده رهبر انقلاب چگونه ظهور یافت؟ در عملیات «وعده صادق» نیروهای مسلح ایران با استفاده از موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد اهدافی را در منطقه نقب و پایگاه هوایی نواتیم رژیم صهیونیستی هدف قرار داد.

اما صهیونیست‌ها که قدرت بازدارندگی نظامی و دفاعی‌شان علاوه‌بر میدان نبرد، کاملا در اذهان عمومی جهانیان نیز رنگ باخته است، برای کوچک‌نمایی حمله ایران، شروع به پمپاژ اطلاعات جعلی کرده‌اند؛ «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی نخستین کسی بود که در جعبه تلویزیون حاضر شد و به دروغ مدعی شد که اکثر پهپادها و موشک‌های ایرانی رهگیری و منهدم شده‌اند؛ پس از هاگاری، برخی از فعالان مجازی و رسانه‌ای صهیونیستی نیز در ادعاهایی مضحک مدعی شدند که ۹۹درصد از پرتابه‌های ایرانی رهگیری شده‌اند! با این همه، سعی و جهد اسرائیلی‌ها برای پنهان کردن حقایق و موکول کردن انتشار تصاویر انهدام موشک‌های ایرانی به اخذ مجوز، بسیار تعجب‌برانگیز است؛ اگر صهیونیست‌ها ۹۹درصد پهپادها و موشک‌های ایرانی را منهدم کرده‌اند باید فیلم و تصاویر آن را به دنیا نشان دهند.

تایید خسارت‌های حمله ایران به پایگاه نواتیم اسرائیل

این پنهان‌کاری صهیونیست‌ها و البته رسانه‌های حامی این رژیم جنایتکار ادامه داشت تا اینکه بی‌بی‌سی در گزارشی با عنوان تحقیقات بی‌بی‌سی فارسی خسارت‌های حمله ایران به پایگاه نواتیم اسرائیل را تایید می‌کند، به‌عنوان یک رسانه غربی، مهر تاییدی بر موفقیت عملیات وعده صادق نیروهای مسلح کشورمان زد. وبسایت بی‌بی‌سی با انتشار این ارزیابی نوشت: مقامات ارشد نظامی ایران می‌گویند حمله به اسرائیل را «محدود» نگه داشتند و اهداف حمله پایگاه‌های نظامی بوده‌اند، نه «مراکز جمعیتی و اقتصادی»

یکی از پایگاه‌های اصلی

بی‌بی‌سی‌فارسی داده‌ها و اطلاعاتی را که درباره این حمله موجود است، تجزیه و تحلیل و تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از حمله را مقایسه کرده و در این گزارش آورده است که حمله به پایگاه هوایی نواتیم، حمله به یکی از پایگاه‌های اصلی اسرائیل است؛ پایگاهی که در ۲۰کیلومتری مرکز هسته‌ای دیمونا قرار دارد و می‌تواند حامل پیامی تهدیدآمیز باشد. برخی از تحلیلگران امور نظامی چون عمر آشور، پروفسور مطالعات امنیتی- نظامی انستیتو دوحه، حمله ایران را هم از نظر نظامی و هم اطلاعاتی پراهمیت خوانده است.

حملات پهپادی «بی‌سابقه» سپاه

اهداف حمله ایران نشان می‌دهد، جدای از توانایی‌های موشکی که همواره غرب از آن نگران بوده و در جریان برجام هم سعی کرد با قطعنامه ۲۲۳۱ آن را مهار کند، ایران شمال و تقریبا جنوب اسرائیل را هدف قرار داد. گستردگی حمله ایران حاوی این پیام است که به هر نقطه‌ای از اسرائیل دسترسی دارد. به گفته عمر آشور، این تعداد پهپاد و مسافت طی‌شده، در حملات پهپادی تاکنون «بی‌سابقه» بوده است.

باند پرواز پایگاه هوایی نواتیم آسیب دیده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی تایید کرد که در حمله ایران به اسرائیل بخشی از باند پرواز پایگاه هوایی نواتیم آسیب دیده است. عمر آشور، پژوهشگر ارشد امور نظامی می‌گوید اینکه «ایران از نظر اطلاعاتی، درباره مبدأ حمله اشراف داشته، موضوع حائز اهمیتی است.»

این گزارش می‌افزاید: یکی دیگر از نقاطی که مقام‌های اسرائیلی به‌عنوان اصلی‌ترین خسارت ایران به زیرساخت‌های اسرائیلی نشان دادند، گودالی در کنار دیوار یک ساختمان تازه‌ساخت است. این ساختمان در نزدیکی باندهای شمالی پایگاه قرار دارد. تحقیقات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد با اینکه اسرائیل خود را در مهار موشک‌ها پیروز دانسته اما موشک‌ها از لایه‌های پدافند هوایی عبور کرده‌اند. دست‌کم دو نقطه دیگر از پایگاه نواتیم شناسایی شده که دگرگونی‌های قابل‌ملاحظه‌ای در آن دیده می‌شود که بلافاصله پس از حمله ایران به وجود آمده است.

عمر آشور، درباره حمله به پایگاه نواتیم در مطلبی نوشت: «ازدحام پهپادها و سایر مهمات هوایی، حواس دفاع هوایی چندلایه و یکپارچه اسرائیل را منحرف کرد و به چند موشک بالستیک اجازه نفوذ و اصابت به اهداف خود را داد.» به گفته اسکات ریتر، بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل متحد «پنج تا هفت موشک به نواتیم اصابت کرده» است. شبکه آمریکایی ای‌بی‌سی هم به نقل از برخی منابع اسرائیلی نوشت که پنج موشک به پایگاه نواتیم اصابت کرده است.

اصابت موشک‌های ایران به حفاظت‌شده‌ترین نقاط

جیم کاوانا، تحلیلگر خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: گستردگی اقدام ایران، اسرائیل را واداشت تا فناوری‌های ضدموشکی خود و آمریکا در سراسر منطقه را رو کند؛ ایران حالا نقشه کاملی از سیستم دفاع موشکی اسرائیل در اختیار دارد. جیم کاوانا، روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با اسپوتنیک درباره پاسخ تنبیهی ایران به حمله متجاوزانه اسرائیل گفت: «این شروع یک بازی جدید است که دو موضوع در آن روشن است: اسرائیل از حمایت سامانه دفاعی آمریکا، انگلیس فرانسه و اردن برخوردار بود، حال آنکه ایران اهداف خود را به تاسیسات نظامی خاصی محدود کرد و هدف گسترده‌ای را علیه هیچ هدف غیرنظامی یا شهری انتخاب نکرد.»

وی ادامه داد: «آنچه ایران نشان داد این بود که علیه اسرائیل اقدام خواهد کرد و می‌تواند این کار را به‌طور موثر و هوشمندانه به اهدافی مجهز به بهترین رادارها و بهترین سیستم دفاع هوایی جهان انجام دهد. ایران از هفت موشک برای هدف قرار دادن مواضع مشخص‌شده استفاده کرد و با پنج موشک آن را مورد اصابت قرار داد؛ بنابراین در این عملیات پنج یا هفت موشک به قوی‌ترین منطقه دفاع‌شده و بهترین دفاع هوایی جهان اصابت کرد.»

تحلیلگر اسپوتنیک ادامه می‌دهد: «عجیب نیست که ایالات‌متحده، انگلیس و فرانسه همگی در یک حمله نظامی شرکت کردند؟ اما بار بعد آنها اخطار ۷۲ساعته دریافت نخواهند کرد. اگر حمله واقعی صورت گیرد فرصتی به این سه داده نخواهد شد. آن‌وقت، قرار است اسرائیل به‌شدت آسیب ببینند و این واقعیتی است که آنها نمی‌توانند تحمل کنند.»

حماسه هوافضا

ارزش‌های حماسه نیروی هوافضای سپاه در هدف قرار دادن پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، با شناخت سامانه‌های متعدد پدافندی و تکنولوژی پیشرفته‌ای که این رژیم برای حفاظت از خود به کار گرفته است، بیش از پیش هویدا شده و همانگونه که فرمانده کل قوا فرمودند؛ ظهور قدرت اراده ملت ایران در عرصه بین‌المللی را به اثبات می‌رساند.

اسرائیل پس از تحمل حملات موشکی ازسوی رژیم بعثی عراق در سال۱۹۹۱، سیستم پدافند هوایی خود را تقویت کرد. این تصمیم به‌مرور منجر به ایجاد سپر چندلایه‌ پدافندی شد که ازسوی یک سامانه‌ مرکزی با یکدیگر تلفیق شده است. «پیکان۲» و «پیکان۳» به‌عنوان لایه‌های بیرونی پدافند اسرائیل وظیفه‌ی رهگیری موشک‌های بالستیک و برد بلند را برعهده دارند. پیکان۲ برای ازبین‌بردن موشک در جو بهینه شده است؛ درحالی‌که پیکان۳ می‌تواند اهداف را خارج از اتمسفر مورد اصابت قرار دهد.

سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی چگونه کار می‌کند؟

سامانه‌ «فلاخن داود» در لایه‌ میانی حفاظت قرار دارد و برای مقابله با موشک‌های بالستیک کوتاه‌بردی تعریف شده که از فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری پرتاب می‌شود. فلاخن داود محصول مشترک شرکت اسرائیلی «رافائل» و شرکت آمریکایی «ریتون» است و می‌تواند علاوه بر موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، هواپیماها، پهپادها و موشک‌های کروز را نیز رهگیری کند.

«گنبد آهنین» حلقه‌ نهایی و معروف‌ترین سامانه‌ پدافندی اسرائیل است. گنبد آهنین برای انهدام اهداف کوچک، کُند و هدایت‌نشده و موشک‌هایی با فناوری پایین مانند راکت‌های کوتاه‌برد حماس با حمایت شرکت‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۱ عملیاتی و در سال‌های بعد بهینه‌سازی شد. این سامانه قادر است تهدیدات واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهد؛ یعنی اگر قرار باشد موشک دشمن در منطقه‌ای بی‌خطر مثل دریا یا زمین خالی از سکنه فرود آید، توسط گنبد آهنین رهگیری نخواهد شد. این ویژگی برای مقابله با اتخاذ «سناریوی اشباع» ازسوی دشمن طراحی شده است. منظور از سناریوی اشباع، وضعیتی است که طی آن تعداد زیادی موشک به‌عنوان عملیات فریب به‌سوی گنبد آهنین شلیک می‌شود.

گنبد آهنین قادر است در زمان کمتر از ۱۰ثانیه، ۲۰هدف متفاوت را از طریق موشک‌های «تامیر» به‌طور هم‌زمان رهگیری کند؛ اما ماموریت مقابله با موشک‌های ارزان‌قیمت، بسیار هزینه‌بر است؛ زیرا هر فروند موشک رهگیر «تامیر» حدود ۵۰هزار دلار قیمت دارد. رژیم صهیونیستی تعداد رهگیرهای تامیر را که تولید و ذخیره کرده است، اعلام نمی‌کند.

اما با وجود تمهیدات اسرائیل در برابر تاکتیک اشباع، تکنولوژیِ ایرانی به مدد خلاقیت نیروهای مسلح کشورمان در طراحی عملیات ترکیبی، سامانه‌ی پدافندی پیشرفته‌ این رژیم را به زانو درآورد. لازم است یادآوری کنیم که ایران در حمله‌ خود ترجیح داد به جای نسل جدید موشک‌ها و پهپادها، از موشک‌ها و پهپادهای قدیمی استفاده کند. از آنجاکه نیروهای مسلح کشورمان تا پیش از این هیچ تجربه‌ مستقیمی از رویارویی با سیستم پدافندی رژیم صهیونیستی نداشتند، بازخوردهای دریافتی از نقاط ضعف و قوت این سیستم، دستاوردی راهبردی و بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.