۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۳٬۳۷۳

حکم‌ نامشخص توماج صالحی، واکنش‌های جعلی را برانگیخت

موج‌سواری بر هشتگ‌های تکراری

چرا پروپاگاندای رسانه‌ای همیشه بر اصل موضوع سوار است؟

الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: پس از فوت مهسا امینی در شهریورماه ۱۴۰۱ وقایع متفاوتی در کشور رخ داد و موجی از روایت‌سازی‌های متعدد چه در داخل و چه در خارج از ایران توسط جریان‌ها و رسانه‌های معاند همچون بی‌بی‌سی و ایران‌ اینترنشنال و... به راه افتاد و در پسِ آن پرونده‌های قضایی متعددی در دستگاه قضا تشکیل شد؛ پرونده‌هایی که هریک از پروژه‌های دشمنانِ قسم‌خورده ایران نشات گرفته بودند، آنانی که هر لحظه در آتشِ حوادث ناگوار، می‌دمیدند.

موج‌سواری بر هشتگ‌های تکراری

آگاه: در این جریان، پای پرونده‌های بسیاری همچون نیکا شاکرمی، حوادث تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ(ع)، محمد قبادلو عامل شهادت شهید کرم‌پور و... به دستگاه قضا باز شد. در میان این هیاهویی که دشمن به راه انداخته بود، برخی از چهره‌های سیاسی و تعدادی از سلبریتی‌هایی چون الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری، سیما تیرانداز و هنگامه قاضیانی، محمود صادقی، صادق زیباکلام، پروانه سلحشور و یحیی گل‌محمدی برای توضیح درخصوص انتشار مطالب غیرمستند یا توهین‌آمیز به دادستانی تهران احضار شدند. بسیاری از مردم و چهره‌های سرشناس بر امواج به‌راه‌افتاده موج‌سواری کرده و در دریای مخالفان شنا کردند.

توماج صالحی، خواننده زیرزمینی، هشتم آبان۱۴۰۱ به‌ اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های مُتخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به‌ قصد برهم‌زدن امنیت کشور، با نیابت قضایی در یکی از استان‌های کشور دستگیر شد. این متهم در ایجاد اغتشاشات، دعوت و تشویق به آشوب‌های آن دوران در استان اصفهان و در شهرستان شاهین‌شهر، نقش کلیدی داشت. درحالی‌که بنا بر اتهام افساد فی‌الارض توماج صالحی احتمال حکم اعدام برای وی می‌رفت، چندی بعد حکم او به زندان تقلیل داده شد. درواقع حکم اعدام توماج صالحی به‌دلیل همکاری موثر با مسئولان پرونده به حبس تقلیل داده شد. درنهایت نیز رأی پرونده توماج صالحی، خواننده بازداشتی در جریان اعتراضات ایران صادر و او از بابت اتهام «افساد فی الارض» به ۶سال و سه‌ماه حبس محکوم شد. توماج صالحی که در پی آزادی از زندان یک ویدیوی چنددقیقه‌ای درباره وضعیتش در زندان منتشر شده بود، چندی بعد مجددا بازداشت شد. در پی این بازداشت، سخنگوی قوه قضاییه توضیحاتی درباره پرونده وی داد: «توماج صالحی بعد از آزادی با قرار وثیقه در یکی از شهرستان‌های شمالی نکاتی را اظهار داشت و پرونده قبلی که هنوز درحال رسیدگی است. درحال‌حاضر با قرار موقت در بازداشت به سر می‌برد. متاسفیم کسانی که اینگونه مورد رأفت اسلامی قرار می‌گیرند، باز هم متنبه نمی‌شوند.» اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ اخباری مبنی بر اضافه شدن دو اتهام بغی و اجتماع و تبانی در مرحله تجدیدنظر منتشر شده که محتمل است به حکم اعدام وی منجر شود. موج‌سواری‌های بسیاری ازسوی رسانه‌ها و شبکه‌های خارجی مبنی بر نه به اعدام شکل گرفته است. این روزها هشتگ توماج صالحی ترند شبکه‌های مجازی شده و واکنش‌های گسترده بسیاری در جهان داشته است. 

چارچوب نگاه معاندان

آنچه رخ داده و چندان متوجه آن نیستیم آن است که رسانه‌های معاند بدون توجه به تمام زوایای یک موضوع و بررسی همه‌جانبه آن، موضوعات را تنها از زاویه دید موردعلاقه خود و آنگونه که تمایل دارند تعریف می‌کنند و به گوش مخاطبان می‌رسانند. در اصل رسانه‌ها بر مخاطبان تحمیل می‌کنند که درباره چه چیزی و چگونه فکر کنند و با نادیده گرفتنِ اصل ماجرا و تبعات آن به‌دنبال برجسته‌سازی آن بخش موردعلاقه خود هستند و مخاطبان را وادار می‌کنند تا داستان از فریم عینک آنها ببینند. در جریان توماج صالحی آنچه مسلم است پروپاگاندای رسانه‌ای به راه افتاده است. 

شعارهای فریبنده| به‌دنبال آن هستند تا با زنده کردن شعار نه به اعدام جو عمومی جامعه و افکار عمومی را برهم زده و اذهان را مشوش کنند. این هشتگ در سال1402 و در ماجرای مهسا امینی پرتکرارترین موضوع در میان توئیت‌های فارسی بود. اکنون هم سعی دارند تا با این شعارها و هشتگ‌گذاری‌ها توجه افکار عمومی را به سویی که مدنظرشان است، جلب کنند. 

تکرار| کلمه هنرمند و موسیقی از آن کلمه‌های پرتکراری است که در ماجرای صالحی به گوش‌ها می‌رسد. تلاش‌ها بر آن است تا با تکرار بی‌وقفه این کلمات این باور را به جامعه القا کنند که او مجرم نبوده و تنها اعتراض خود را در قالب موسیقی بیان کرده است. شاید این دو کلمه بسیار ساده به نظر بیایند اما به‌عنوان یک حربه برای مخدوش کردن اصل ماجراست. 

برچسب زدن| آنچه در اینجا مطرح است آن است که دشمنان ایران درصدد آن هستند تا با برچسب‌زنی تعصب افراد جامعه را برانگیزند و با استفاده از این تکنیک در تلاش‌اند تا نقشه‌های شوم خود را عملی کنند و مردم جامعه را مخالفِ اسلام و نظام نشان دهند. اکنون هم شاهد پیاده‌سازی این روش هستیم و می‌بینیم که درخواست‌ها مبنی بر آن است که به یک جوان رحم شود و به جرایمی که مرتکب شده است، توجهی نشود. 

توسل به ستارگان| همیشه در اینگونه مسائل شاهد بودیم که برخی از چهره‌های محبوب و سرشناس در فضای مجازی واکنش نشان داده و موضع خود را مشخص می‌کنند یا به دفاع و اعتراض به برخی از مشکلات و وقایع می‌خیزند. این روزها فعالان اینستاگرام، ایکس و... همگی درحال نشان دادن واکنش به پرونده توماج هستند. برخی از هنرمندان همچون مهدی یراحی‌و هانیه توسلی خواستار آزادی بی‌قیدوشرط توماج شده‌اند. در این میان، هادی چوپان، قهرمان بدنسازی هم در استوری اینستاگرامی خود از مقام معظم رهبری و دستگاه قضا درخواست داشت تا صالحی موردعفو قرار گیرد. در اینجا «درخواست مال» رخ می‌دهد یعنی با آنکه مشخص و مبرهن است که این درخواست نتیجه‌ای نخواهد داشت اما با توسل به ستارگان تلاش دارند تا اذهان عمومی را متشنج کنند. 

دروغ بزرگ| آنچه در این پرونده دیده می‌شود آن است که گویی جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که جوانِ بی‌گناهی را که اعتراض خود را در قالب یک موسیقی منتشر کرده است اعدام کند، این درحالی است که صالحی با توئیت‌های خود در ایکس و انتشار فیلم‌ پلیس و دستگاه امنیتی را تهدید به قتل و شکستن استخوان کرده است و تلاش داشته تا جوانان و جامعه را در این اعمال شوم با خود همراه کند. در سراسر دنیا حکم مفسدان فی‌ الارض به‌طور کامل مشخص و واضح است. اما دشمنان تلاش دارند تا ایران را حکومتی نشان دهند که قیام مردم را سرکوب می‌کند. پرواضح است که این جملات دروغی بیش نیست. 

هدف رسانه‌های معاند مشخص و آشکار است و نباید بر موجی که ایجاد می‌کنند، سوار شد. موجِ به‌راه‌افتاده ناشی از عدم تفاهم دو دادگاه با یکدیگر است؛ بنابراین قوه قضاییه به‌عنوان یک مرجع رسانه‌ای باید در ابتدا اختلافات میان خود در تصمیم‌گیری‌ها را برطرف کرده و پس از آن خروجی قطعی را به سمع و نظر جامعه برساند، چراکه چنین مسائلی راه را برای مخالفان و دشمنان هموار خواهد کرد و اذهان و افکار عمومی متشنج خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.