تازه‌ترین جلسه شورای هنر دیروز دوشنبه، هفدهم اردیبهشت‌ماه و با حضور  محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی و تعدادی دیگر از مدیران برگزار شد.

آگاه: در این جلسه، مباحثی چون تدوین سند ایجاد شهر جهانی صنایع خلاق، انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها، قرارگیری بررسی سند هنرهای نمایشی (تئاتر) در دستورکار، مورد بررسی قرار گرفت. شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی با هدف تحول در حکمرانی فرهنگ ایجاد خواهد شد که حدود هفت کلان‌شهر در زمینه احداث این شهر خلاق فرهنگی اعلام همکاری و آمادگی کرده‌اند. حال سوال اینجاست که دهکده صنایع فرهنگ چیست و بنا بر آن است که چه فعالیت‌هایی خواهد داشت؟ پس از بررسی طرح دهکده صنایع فرهنگی، نام آن به شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ارتقا یافت. به این معنا که شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با ابلاغ سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود. این شهر آینه تمام‌نمایی از ایرانِ اسلامی است که در آن به کمک علوم انسانی و هنر و با استفاده از ظرفیت‌های عظیم تاریخی، فرهنگی و تمدنی و زیست‌بوم متنوع ایرانی و فرصت‌های اقتصادی نهفته در چهار اقلیم معتدل و مرطوب، گرم و خشک، گرم و مرطوب و سرد و خشک، فضایی نوین و فرصتی تازه برای کار فرهنگی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری و درآمدزایی و تولید و عرضه ملی و جهانی محصولات و خدمات هنری و فرهنگی فراهم کند. در این شهر حوزه‌هایی همچون اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد فناوری‌های نرم، اقتصاد گردشگری، اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی فعالیت‌های فرهنگی، تامین مالی و سرمایه‌گذاری، مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی و کریدور صادراتی و... برای راه‌اندازی سکوی تجارت و صادرات، ایجاد می‌شود.

از آنجایی که در منطقه خاورمیانه و آسیا شهر خلاق نداریم، شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، برنامه‌ای منحصربه‌فرد خواهد بود چراکه فرهنگ از منابع اصلی کشور به شمار می‌رود و با ایجاد این شهر جهانی می‌توان آن را در معرض دید جهانیان قرار دهیم. از دیگر نکاتی که در این جلسه مطرح شد، حمایت از موسیقی اصیل ایرانی بود. بنابر گفته رییس شورای هنر، بنیاد رودکی موظف شده در تالار وحدت و رودکی صرفا از موسیقی‌های سنتی حمایت کند. باتوجه‌به اینکه پیش از این هم مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از میزبانی بنیاد رودکی از اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی خبر داده بود و بنا بر آن است تا امسال شاهد اجرای گروه‌های قابل‌توجه موسیقی سنتی، ردیف دستگاهی و هویتی در مجموعه تالارهای وحدت، رودکی و برج آزادی باشیم، نور امیدی در دل‌ها ایجاد می‌کند. خدمت قابلی در حوزه موسیقی سنتی و ایرانی ارائه نشده بود و نیازمند حمایت‌هایی دوچندان بود، چراکه در این سال‌ها همواره شاهد کم‌توجهی به این موسیقی بوده‌ایم. این امر سبب شده تا توجهی ویژه به حوزه سنتی و خوانندگان و نوازندگان آن داشته باشیم و این عرصه برای ظهور و بروز و تجلی هنرمندان سنتی فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.