۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۳٬۸۲۵

زهرا بذرافکن-خبرنگار گروه فرهنگ: چهار روز از آغاز جشنواره بین‌المللی کن ۲۰۲۴ می‌گذرد و تصاویر حضور عوامل فیلم‌های مختلف به نمایش درآمده در این جشنواره در فضای مجازی انگلیسی و فارسی دست به دست می‌شود و توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این جشنواره امسال با پوستری از فیلم «راپسودی در ماه اوت» اثر آکیرا کوروساوا در سال۱۹۹۱ خود را معرفی کرد و این تصویر را به‌عنوان نمادی برای یادآوری زخم‌های جمعی و اتحاد برای بهبود و تسکین آن در نظر گرفت. باوجوداین، خود از گزند زخمی جمعی در امان نماند و با اعتراض و اعتصاب‌های دسته‌جمعی شروع به کار کرد.

کن ۲۰۲۴ در جوار جنبش‌های اجتماعی

آگاه: کارکنان جشنواره کن در اعتراض به پایمال شدن حقوق صنفی و انسانی‌شان در این فضا تحت حمایت یک سازمان مستقل اجتماعی خواستار احقاق حقوقشان شدند. برخی پیش‌بینی کردند که این اعتصابات گسترده حتی ممکن است جشنواره را تا مرز تعطیلی ببرد. بااین‌حال «کن ۲۰۲۴» حالا آغاز به کار کرده است و فیلم‌ها را مطابق با برنامه به روی پرده نقره‌ای می‌برد. 

کن با چاشنی اعتراض‌های اجتماعی

این‌بار پیش از آغاز جشنواره کن، این جنبش‌ و اعتراض‌های اجتماعی بودند که به استقبال آن رفتند. پیش از همه جنبش «می تو/ من هم» روایاتی را از هنرمندان حاضر در جشنواره جاری منتشر کرد و نسبت‌به حضور آنها در این رویداد اعلام انزجار کرد. یکی از این هنرمندان کارگردان بزرگ سینمای آمریکا، فرانسیس فورد کاپولاست که از ابتدا قرار بود با فیلم «مگالوپولیس» به این رویداد بیاید. رییس هیات داوران این جشنواره، گرتا گرویگ درباره این موضوع موضعی بی‌طرفانه گرفته و اعلام کرده است که این موضوع تاثیری بر سینما ندارد و فقط حرفش همه‌جا هست. او گفته است که ما اینجا هستیم تا روی فیلم‌ها تمرکز کنیم و این داستان‌ها را در سینما بیان می‌کنیم. 

علاوه بر آن نیز، جنبش کارگری دیگری در کشور فرانسه و با حمایت یک سازمان مستقل اجتماعی به راه افتاده است که از ابتدا تهدیدی برای برگزاری این جشنواره بود. گرویگ، رییس هیات داوران جشنواره در این مورد نیز خود را حامی این جنبش‌ها دانسته و اعلام کرده است که از آنها حمایت می‌کنند تا درنهایت جشنواره به‌خوبی برای آنها و مخاطبان آن برگزار شود. 
از سویی نیز موضوع جنگ اشغالگرانه رژیم‌صهیونیستی در غزه از پیش از آغازبه‌کار جشنواره مورد بحث بود و رسانه‌ها کنجکاو بودند بدانند که موضع «کن» نسبت‌به این موضوع چیست. در این راستا، در یک نشست خبری، از سوی جشنواره، فضا را برای اعلام‌نظر و انتقاد آزاد اعلام کردند و دراین‌باره گفتند که اگر در جست‌وجوی زیبایی باشیم، آن وقت احتمالا در طلب صلح نیز هستیم.»

کن ۲۰۲۴ در جوار جنبش‌های اجتماعی

اکران‌شده‌های کن ۲۰۲۴ تا به امروز

فیلم پرده دوم/ این فیلم را کانتن دوپیو کارگردانی کرده است. «پرده دوم» اکران افتتاحیه جشنواره کن است و درونمایه‌ای کمدی با روایتی درباره سینما دارد. برخی از منتقدان این فیلم را تحسین کرده‌ و عده‌ای نیز آن را بیهوده خوانده‌اند. پیتر بردشاو از روزنامه «گاردین» امتیاز ۶۰ از ۱۰۰ را برای این فیلم درنظر گرفته و آن را فیلمی سرزنده و مفرح می‌داند. پیتر دبروژ از ورایتی اما درباره «پرده دوم» گفته است که این فیلم حرفی برای گفتن ندارد. 

فیوریسا: حماسه مد مکس/ این اثر را جرج میلر کارگردانی کرده است و غالب منتقدان آن را تحسین کرده و در دسته فیلم‌های خوب قرار داده‌اند. مانولا دارگیس در «نیویورک تایمز» درباره این فیلم گفته است که جرج میلر، کارگردانی مبتکر است که دائما فیلم‌هایی درباره پایان زندگی می‌سازد، آن هم به شکلی که می‌دانیم و آخرالزمانی که می‌شناسیم.

مگالوپولیس/ این فیلم را کارگردان فیلم «اینک آخرالزمان» ساخته است. بازخوردهای منتقدان نسبت‌به این اثر نشان می‌دهد که فیلم کمتر از آنچه مورد انتظار بوده است عمل کرده و خیلی به طبع همه خوش نیامده است. دیوید رونی در «هالیوود ریپورتر» درباره «مگالوپولیس» می‌گوید فیلم بیش از اندازه ظرفیتش با مصالح مختلف پر شده و سرشار از پرحرفی است. 
الماس وحشی/ کارگردان این فیلم اگت ریداژه است. این اثر اولین فیلم بلند از این کارگردان است که نظرات مثبتی را ازسوی منتقدان دریافت کرده است. باوجوداین، استرا زاکرمن در «ایندی وایر» درباره این فیلم گفته است که با آنکه قهرمان زنی منحصربه‌فرد دارد اما درباره موضوع رفتن به‌دنبال شهرت و هزینه آن حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد. 

دختری با سوزن/ این فیلم ساخته ماگنوس فون هورن است. پیتر بردشاو در روزنامه «گاردین» این فیلم را به اثر «سوئینی تاد» اثر استیون سوندهایم تشبیه کرده و تفاوت آن را در نداشتن طنز سیاه برشمرده است. در این فیلم تاثیرپذیری از فیلمسازانی چون دیوید لینچ، لارس فون تریه و تاد براونینگ دیده می‌شود. دیگر منتقدان نیز آن را تحسین کرده و خارق‌العاده دانسته‌اند. 

ملعون/ کارگردانی این فیلم را روبرتو مینروینی برعهده داشته است. نظرات درباره این فیلم بیشتر به‌سمت مثبت طیف مایل است و آن را فیلمی خوب با نگاهی درست به طرز فکر آمریکایی دانسته‌اند. جردن منتزر در «هالیوود ریپورتر» درباره این فیلم گفته که این اثر، فیلمی واقعی از جنگ و از خود بی‌خودکننده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.