۶۸ تن از سران، مقامات ارشد کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مراسمی که عصر دیروز (دوم خرداد) به میزبانی سرپرست ریاست‌جمهوری در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، حضور یافتند و به مقام رییس‌جمهوری فقید و همراهان شهیدش ادای احترام کردند.

احترام در برابر رییس‌جمهوری شهید

آگاه: امیر قطر، رهبر ملی ترکمنستان، رؤسای‌جمهور تونس، تاجیکستان، نخست‌وزیران عراق، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و سوریه، رؤسای مجالس لبنان، الجزایر، قزاقستان، مالی، اتیوپی، دومای روسیه و رؤسای مجلس قانون‌گذاری و مجلس عالی ازبکستان، معاونان رؤسای جمهور ترکیه و هند و معاونان نخست‌وزیران قرقیزستان، ارمنستان، چین، افغانستان و صربستان ازجمله مقامات ارشدی بودند که با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران و عرض تسلیت به سرپرست ریاست‌جمهوری، به مقام شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی و یاران شهیدش ادای احترام کردند.

همچنین وزرای امورخارجه لبنان، مصر، تونس، عربستان‌سعودی، کویت، ازبکستان، تاجیکستان، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان، سریلانکا، افغانستان، پاکستان، ونزوئلا و ترکیه، وزیر مشاور در امور نخست‌وزیری اردن، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان، وزیر کشاورزی و امنیت غذایی مالزی، وزیر امور مجاهدان الجزایر، وزیر مشاور در امور توسعه روستایی سریلانکا، وزیر بازرگانی پاکستان، وزیر کشور پاکستان، وزیر اطلاع‌رسانی و تبلیغات پاکستان، وزیر فرهنگ و میراث ملی پاکستان، عضو کابینه صربستان، وزیر مشاور ریاست‌جمهوری نیکاراگوئه، وزیر شهرسازی دولت‌های محلی و خدمات عمومی مالدیو به‌عنوان فرستاده ویژه رییس‌جمهوری، وزیر اوقاف و امور دینی عمان به‌عنوان فرستاده ویژه سلطان، وزیر مشاور صربستان و وزیر مشاور امارات نیز از دیگر مقامات خارجی حاضر در این مراسم بودند که به مقام والای رییس‌جمهوری شهید کشورمان ادای احترام کردند.

نائب‌رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان، سه نفر از نمایندگان پارلمان آذربایجان، دو نفر از نمایندگان پارلمان ترکیه از حزب سعادت، رییس و نایب‌رییس مجلس اعلای اسلامی اتیوپی، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و دبیرکل کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا)، رییس حکومت اقلیم کردستان عراق، سخنگو و رییس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن و فرستاده ویژه سنگاپور نیز ضمن عرض تسلیت به سرپرست ریاست‌جمهوری، به مقام شهید دکتر رئیسی و همراهانش ادای احترام کرده و یاد آنان را گرامی داشتند.

همچنین جمعی از مقامات و شخصیت‌های کشورهای مختلف در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه و همراهان وی، در سفر به تهران با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرده و این ضایعه را به ایشان تسلیت گفتند و مراتب همدردی کشور خود را به رهبری و ملت ایران اعلام کردند.

«اسماعیل هنیه» پیش از ظهر دیروز در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، به نمایندگی از دولت و ملت فلسطین، ضایعه درگذشت رییس‌جمهوری، وزیر امورخارجه و همراهان ایشان را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت و تعزیت گفت. رهبر انقلاب نیز خطاب به رییس دفتر سیاسی حماس فرمودند: اکنون نیز وعده اول خداوند درباره مردم فلسطین محقق شده و آن، همان غلبه مردم غزه که گروهی کوچک هستند در مقابل گروه بزرگ و قدرتمندِ آمریکا، ناتو، انگلیس و برخی کشورهای دیگر است. برهمین اساس وعده دوم یعنی محو رژیم صهیونیستی نیز قابل تحقق است و به لطف الهی آن روزی که فلسطین از «بحر» تا «نهر» تشکیل شود، فراخواهد رسید.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان هم در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی مراتب تاثر و همدردی ملت و دولت ارمنستان را اعلام کرد. رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با بیان اینکه رییس‌جمهوری فقید ما نسبت‌به مسائل مرزی مربوط به ارمنستان و حوادث اطراف این قضیه، بسیار حساس بود، فرمودند: تاکید اینجانب مبنی بر گسترش همکاری‌ها ناظر بر راهبردی بودن روابط است اما مهم این است که روابط ایران و ارمنستان مخالفانی دارد که بر همین اساس باید مسائل مربوط به دو کشور با دقت و مراقبت انجام شود.

نخست‌وزیر عراق هم در دیدار رهبر معظم انقلاب، پیام تسلیت ملت این کشور را به مردم و رهبری ابلاغ کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از سفر «شیاع السودانی» به تهران گفتند: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم. آقای رییس‌جمهور برادر بسیار خوب و مسئولی کارآمد، باکفایت، صمیمی و جدی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.