۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۴٬۲۱۹

حجت‌الاسلام میلاد امینی موحد ـ آگاه حوزه رسانه: حادثه سقوط بالگرد نباید باعث فراموشی درس‌های بزرگی شود که شهید جمهور سید ابراهیم رئیسی و هیات همراهشان به ما آموختند.

۵ درسی که شهید جمهور به یادگار گذاشت

آگاه

از رییس‌جمهور تا شهید جمهور...

عنوان #شهید_جمهور برای هیچ‌کسی با ابلاغیه و دستورالعمل اتفاق نمی‌افتد! مگر آنکه از دل مردم بجوشد همانطور که رجایی در دل مردم جای گرفت. سید ابراهیم رئیسی تا قبل از شهادت برای همین سفرهای استانی هم توسط رسانه‌های مخالف و ضد انقلاب مورد حمله شدید بود. کارهای مثبت رئیسی هم با تکنیک‌های مختلف رسانه‌ای به کام مردم تلخ جلوه داده می‌شد. اما در اولین ساعات انتشار خبر سقوط بالگرد، موجی از پویش‌های مردمی در فضای مجازی و ابراز احساسات اقشار مختلف مردم در مساجد و زیارتگاه‌های دینی برای سلامتی ایشان به راه افتاد که نشان از همراهی مردم با آرمان‌های امام و انقلاب است. امام و انقلابی که مدت‌ها بود در میان بخش قابل‌توجهی از مدیران اجرایی کشور به فراموشی سپرده شده بودند. سید ابراهیم رئیسی دومین رییس‌جمهوری است که به کسوت شهید جمهور نائل می‌آید. مقامی که مشروعیت الهی و مقبولیتی مردمی دارد و تشییع پیکر ۱۲میلیونی او و یاران همراهش دلیلی مبرهن بر این مدعاست.

۵ درسی که شهید جمهور به یادگار گذاشت

دین سیاست‌زده یا سیاست دین‌زده!

در نزدیک به نیم‌قرن از نظام جمهوری اسلامی ایران دولت‌های مختلفی روی کار آمدند که رویکردهای مختلفی برای مدیریت اجرایی کشوری با فرهنگ اسلامی داشتند. برخی مدیران به نمایندگی از دین، سیاست‌زده عمل کردند و برخی نیز کارهای سیاسی خود را با روکش دین توجیه می‌کردند. این دولت‌ها اگرچه پرطمطراق و پرسروصدا بودند اما گفتمان جدیدی برخاسته از آرمان‌های جمهوری اسلام ارائه ندادند. این روند اما با حضور شهید رئیسی به ظهور راهبردی جدید در کشور انجامید؛ راهبردی که نه دین را سیاست‌زده معرفی می‌کرد و نه سیاست را با روکش دین توجیه می‌کرد، بلکه دین را خاستگاه و نقطه ثقل تصمیمات سیاسی و مدیریتی می‌دانست. شهید رئیسی تبعیت بی‌چون و چرا از ولی‌فقیه را با ایمان قلبی خود به منصه اجرا کشاند.

نقطه پایان یا درآمدی بر شروع؟!

هیچ‌کسی از لحظه آخر خود و لحظه ملاقات با پرودگار خبر ندارد و این خود بر زیبایی معمای زندگی می‌افزاید. کم نیستند خوبانی که درنهایت در نقطه و مکانی که نشاید جان دادند! شهادت سید ابراهیم رئیسی در میدان جهاد نظامی اینقدر زیبا نمی‌شد که شهادتش در میدان خدمت نمود داشت. فرود در نقطه‌ای برای صعود در عزتی بی‌پایان که وعده الهی است برای کسانی که زندگی‌شان رنگ و بوی خدا می‌گیرد. [صبغة الله و من احسن من الله صبغة] عمل به تکلیف در برهه‌های مختلف سنگ محکی برای ایمان مومنان است. امتداد عمل به تکلیف از زندگی شخصی و مسائل خانوادگی شروع و تا مسئولیت‌های کلان اجتماعی ادامه دارد. 

شهید رئیسی در میدان عمل به تکلیف که خدمت به مردم بود خوش درخشید که جان دادن در این راه نه‌تنها نقطه پایانش نبود که درآمدی بر شروع عزت و فرهنگ‌سازی در جامعه شد.

مدافع قرآن و غزه؛ پرچمدار آزادیخواهان جهان است

نگاه سطحی در روابط ژئوپولیتیکی بسیاری از کشورهای مسلمان را از اتحاد راهبردی با محوریت جهان اسلام ناامید می‌کند و برای همین است که مردم مسلمان در دیگر کشورهای اسلامی برای دفاع از آرمان‌های اسلام ناب محمدی در حکومت‌های به ظاهر مسلمان دستگیر و شکنجه می‌شوند. متاسفانه همین نگاه سطحی رهبران و رؤسای جمهور جهان اسلام، بسیاری از بلاد مسلمین را رفته‌رفته به مستعمره فرهنگی کشورهای مستبد تبدیل کرده است.

در این طوفان ناامیدی مردم از رهبران و رؤسای جمهور خود تنها ایران است که با سید ابراهیم رئیسی و امیرعبداللهیان زبان گویای دغدغه‌های مردم مسلمان جهان در حوادث و مناسبت‌های مختلف است. کنش‌ها و تصمیمات شهید رئیسی، اعتمادبه‌نفس دیگر رؤسای جمهور منطقه را نیز تقویت کرد و شیوه جریان‌سازی وی در سطح منطقه نظم و توان جدیدی در منطقه برای جهان اسلام به وجود آورد.

راه رجا بسته نیست، گرچه رئیسی برفت!

پیکر شهید رئیسی با حضور بیش از ۱۲میلیون ایرانی تشییع و برای یادبود او در یک‌چهارم جهان اعلام عزای عمومی شد و در کنجی از حرم رضوی آرام گرفت اما فکر، عقیده و فرهنگ او که برخاسته از اندیشه‌های امام خمینی(ره) است زنده، پویا و در رگ‌های جامعه به حرکت درآمده است. مولفه‌های مدیریتی شهید رئیسی می‌تواند نقشه‌راه رؤسای جمهور بعدی باشد و سیره شخصی وی برای همیشه الهام‌بخش آزادی‌خواهان جهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.