یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم که تقریبا همه کارشناسان اعم از حامی و منتقد به آن اذعان داشتند، مردمی بودن شخص رییس‌جمهوری و اهتمامش به انجام سفرهای استانی در هر شرایطی بود؛ اتفاقی که در برخی دولت‌های گذشته به بهانه‌های مختلف ازجمله احتمال شیوع کرونا، بدی آب و هوا یا هشدارهای امنیتی هرگز با این حجم کاری که دولت سیزدهم داشت، رخ نمی‌داد.

۳۲ماه خدمت صادقانه شهید رئیسی به مردم در دولت سیزدهم

آگاه: شهید جمهور اتفاقا تاکید داشت که باید در شرایطی که مردم احساس مشکل دارند، برای رفع مشکلات آنها به نقاط دورافتاده سفر کرد. چنانکه دیدیم آیت‌الله رئیسی علی‌رغم آنکه در شرایط کرونایی دولت سیزدهم را تحویل گرفت، اما با حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی سفرهای استانی در نیمه دوم سال۱۴۰۰ را ادامه داد.

رییس‌جمهوری شهید، از همان ابتدای فعالیتش سفرهای استانی را در دستورکار قرار داد. آیت‌الله رئیسی در همان سال اول ریاستش بر قوه مجریه اعلام کرد ۶روز در تهران برای کل کشور کار می‌کند و یک روز هم به استان‌ها می‌رود تا از نزدیک در جریان مشکلات قرار گیرد. رئیسی در سفر به خوزستان از پروژه ساماندهی شبکه فاضلاب اهواز بازدید کرد و دستورات لازم برای حل این مشکل مردم اهواز را صادر کرد. آیت‌الله رئیسی به مردم اهواز گفت برای حل مشکلات خوزستان حتی یک روز هم معطل نخواهیم کرد. حضور او در بین مردم و گفت‌وگوهای بدون واسطه با آنها با استقبال مردم مواجه شد. رییس‌جمهوری تا هفته پایانی اسفند ۱۴۰۰ که کشور همچنان درگیر مشکلات کرونایی بود، ۱۷سفر استانی داشت.

شهید آیت‌الله رئیسی در سفر به خوزستان خطاب به مردم مشتاقی که برای حضور در سخنرانی وی حاضر شده بودند، گفت: برخی به من گفتند که از اول دولت تاکنون هفت‌بار به خوزستان سفر کرده‌ای من هم پاسخ دادم اگر لازم باشد، ۷۰بار برای حل مشکلات مردم به این استان سفر می‌کنم.

افتتاح سد قیزقلعه‌سی نتیجه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم

ابراهیم عزیزی، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه افتتاح سد مشترک قیزقلعه‌سی میان ایران و آذربایجان با حضور رؤسای جمهور دو کشور، نتیجه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم به‌ویژه درمورد همسایگان بود، می‌گوید: دولت سیزدهم توانسته است ضمن تامین امنیت مرزهای کشور با دیپلماسی فعال خود با همسایگان نسبت‌به فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی و بازرگانی در مناطق مرزی با همسایگان اقدام کند که سد مشترک ایران و آذربایجان نماد این اقدامات است. وی گفت: در ارتباط با موضوع قره‌باغ هم جمهوری اسلامی ایران تمام ظرفیت دیپلماسی خود را به کار گرفت و در راستای برقراری صلح و امنیت در منطقه قره‌باغ در دستورکار داشت.

تسویه بدهی‌های گذشته با کار و تلاش 

لطف‌الله فروزنده، عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس که سابقه حضور در دولت دهم را دارد درباره عملکرد دولت سیزدهم به سکانداری «شهیدجمهور»، با بیان اینکه دولت در کنترل نقدینگی و خلق پول، موفق عمل کرد، می‌گوید: دولت با همکاری بانک‌ها اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد. مهم‌ترین موضوعی که دولت سیزدهم در طول این سه سال در دستورکار خود قرار داد، جنب‌وجوش و حرکتی بود که در بخش‌های مختلف ایجاد کرد. وی با اشاره به اینکه در کشور تلاش و کار فراوانی صورت گرفت و زحمات زیادی انجام شد، اظهار کرد: هر شخص منصفی می‌داند که دولت آقای رئیسی، کار و تلاش کرد تا کم‌کاری‌های دیگران را جبران کنند. دولت آیت‌الله رئیسی توانست خلق پول را کنترل و بدهی‌های دولت گذشته را هم تسویه کند. دولت سیزدهم همچنین همه طرح‌ها و کارخانجات تعطیل و نیمه‌تعطیل را راه‌اندازی کرد و سرمایه‌گذاری جدیدی به‌خصوص در حوزه نفت و گاز که بسیار حائز اهمیت است انجام داد که ما از خام‌فروشی به‌سمت فرآورده‌فروشی برویم. حقیقتا دولت سیزدهم با کارکردهای مختلف سعی کرد به طبقات محروم کمک کند.

به‌هرحال آنچه مشخص است، دولتِ سیزدهم ـ دولت مردمی ـ به ریاست خادم الرضا، شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در مدت سه سال توانست کارنامه قابل‌قبولی از خود هم به رهبر معظم انقلاب و هم به توده‌های مردم ارائه دهد. هرچند دولت او دوره یک ساله خود را به پایان نرساند اما در همین ۳۲ماه بیش از یک دوره چهارساله به مردم و نظام خدمت کرد. در دولت او خبری از عملکرد دولت سابق نبود و فقط به جلو نگاه می‌شد تا گرهی از مشکلات مردم باز کنند. در هفته جاری نیز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات چهارمین دوره ریاست‌جمهوری در وزارت کشور کلید می‌خورد و انتظار می‌رود چهره‌های شاخص که بنای حضور و رقابت در آوردگاه انتخابات پیش رو دارند صادقانه برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را با مردم در میان بگذارند، همانند شهید رئیسی که بدون روتوش با ملت صحبت می‌کرد. کارنامه دولت «شهید خدمت» پیش روی ملت ما قرار دارد و براساس همین عملکرد برای انتخابات هشتم تیر تصمیم می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.