۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۳٬۹۱۴

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای رییس‌جمهوری شهید، احیای کارخانه‌های نیمه‌تعطیل و تعطیل بود؛ حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی لحظه‌ای برای فعال شدن و احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل و تعطیل درنگ نکرده و مستمرا آن را پیگیری می‌کردند. به همین دلیل در مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی که در شهرهای تبریز، قم، تهران، مشهد و بیرجند برگزار شد، بسیاری از کارگران این کارخانه‌های احیاشده مانند هفت‌تپه، توسعه نیشکر خوزستان و هپکو از هزاران کیلومتر دورتر خود را به مراسم تشییع رسانده و از رییس‌جمهوری شهید تقدیر و تجلیل می‌کردند. 

جانی دوباره برای تولید

آگاه: احیای کارخانه تعطیل‌شده هپکو در سال۱۳۹۹ در زمان ریاست «رئیسی» در قوه قضاییه نمونه بارزی از اهتمام رییس‌جمهوری شهید در این نهضت است. تقویت و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط ازجمله راهکارهای حمایت از تولید ملی و رشد و رونق اقتصادی است. یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه گفت: کارگران این شرکت ایستادگی آیت‌الله رئیسی را فراموش نمی‌کنند و آرامش امروز خود را مدیون تلاش وی هستند.

محمد خنیفر، کارگر فعال شرکت نیشکر هفت‌تپه درخصوص حمایت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: باتوجه‌به مشکلات چند سال گذشته شرکت نیشکر هفت‌تپه که خوشبختانه در سال‌های اخیر، این شرکت به آرامش رسید، یکی از کسانی که نقش پررنگی در آرامشِ هفت‌تپه داشت شهید جمهور و بزرگوار آقای سید ابراهیم رئیسی بود.

خنیفر افزود: باتوجه‌به مدیریت بخش خصوصی قبلی شاهد بی‌حقوقی و مشکلات عدیده کارگری بودیم. برای بیان مشکلاتمان بالغ بر هفت‌بار به همراه دیگر دوستانم با آقای رئیسی دیدار داشتیم و چه در زمان ریاست قوه‌قضاییه دو یا سه مرتبه دیدار داشتیم و در زمان انتخابات و ریاست‌جمهوری نیز دیدار و گفت‌وگو داشتیم و حتی از شرکت نیشکر نیز بازدید کرد و از نزدیک سخنان کارگران را شنید. این فعال کارگری یادآور شد: همیشه پذیرای ما بود و کاملا به سخنان ما گوش می‌داد. فراموش نمی‌کنم تا ۶ساعت در زمان قوه قضاییه پای صحبت‌های ما نشست.

خنیفر توضیح داد: خبر شهادت ایشان تلخ‌ترین خبری بود که به ما هفت‌تپه‌ای‌ها رسید. ما هفت‌تپه‌ای‌ها ایستادگی آقای رئیسی را فراموش نمی‌کنیم. حیف و صد حیف که ما را تنها گذاشت و رفت. وی گفت: وی حامی محرومان بود. تکیه‌گاه کارگران هفت‌تپه بود. همیشه از حق کارگر دفاع می‌کرد. خنیفر افزود: دلمان خون است‌. همه همکاران هفت‌تپه ناراحت هستند و بسیاری پیراهن سیاه تن کردند. حتی خانواده‌های هفت‌تپه‌ای با شنیدن این خبر تلخ اشکشان ریخت.

جانی دوباره برای تولید

۳سال است حقوق کارگران هفت‌تپه تاخیر نداشت

یک فعال کارگری شرکت نیشکر هفت‌تپه گفت: با پیگیری‌ و ایستادگی شهید سید ابراهیم رئیسی، این شرکت به آرامش رسیده و احیا شد و سه سال است حقوق ما تاخیر نداشته است.

حسین شریفی سرخه با اشاره به تلاش‌های آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری فقید در حمایت از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و حل مشکلات این شرکت که در آن زمان وارد بحران جدی شده بود، اظهار کرد: کمتر کسی است که نداند شهید سید ابراهیم رئیسی اولین شخصی بود که در دستگاه قضایی با قدرت در کنار کارگران نیشکر هفت‌تپه ایستاد و در ادامه بعد از رسیدن به منصب ریاست‌جمهوری با خلع ید و واگذاری هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از آجر شدن نان قریب به ۶هزار کارگر جلوگیری کرد. وی افزود: اوج شهامت و شجاعت وی در مبارزه با فساد را در پرونده پرفرازونشیب هفت‌تپه می‌توان مشاهده کرد، پرونده‌ای که هیچ کسی شهامت ورود به آن را نداشت اما سید ابراهیم رئیسی با لبیک به صدای کارگران هفت‌تپه در کنار قشر کارگر ایستاد و از استثمار هفت‌تپه به دست قلدران سرمایه‌داری جلوگیری کرد.

این کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه تاکید کرد: سیدالشهدای خدمت نقش کلیدی در نجات کارگران هفت‌تپه داشت؛ به‌طوری‌که در میان کارگران به‌عنوان اولین ناجی و حامی آنها شناخته شده است، اگرچه برخی افراد قصد داشتن که زحمات وی را به نام خود مصادره کنند اما کارگران هفت‌تپه به‌خوبی می‌دانند که وی از زمانی که ریاست قوه‌قضاییه را داشت گام اول را با قاطعیت در دفاع از حقوق قشر کارگر چه در هفت‌تپه و چه در هپکو و دیگر واحدهای تولیدی که مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند باقاطعیت برداشته بود. شریفی عنوان کرد: کارگران این روزها در سوگ رییس‌جمهوری خود به عزاداری پرداختند و فضای مجازی و حقیقی شرکت نیشکر هفت‌تپه مملو از آه و ماتم شد.

وی عنوان کرد: رئیسی اکنون از میان ما به آسمان پر کشید اما یاد و خاطره او هیچگاه از قلب کارگران هفت‌تپه پاک نخواهد شد، امروز کارگران نیشکر هفت‌تپه عزادار کسی هستند که با خلوص نیت و به دور از هر گونه حاشیه‌ای فقط برای رضای خدا و خدمت به مردم گام برمی‌داشت.

شریفی تصریح کرد: صدای ناله‌های نیشکر در فراق سیدالشهدای خدمت از گوشه و کنار هفت‌تپه به گوش می‌رسد و فراق این سرباز غیور و شریف رهبری رخت عزا را بر تن نیشکرها انداخته است.

این فعال کارگری تصریح کرد: امروز به لطف این اقدام جهادی سید ابراهیم رئیسی قریب به سه سال است که حقوق کارگران نیشکر هفت‌تپه نه‌تنها یک روز عقب نیفتاده است، بلکه با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و همسان‌سازی حقوق‌ها شاهد افزایش دوبرابری حقوق‌های کارگران هستیم. شریفی توضیح داد: در بخش تولیدی، کارگاه‌های مختلف تولیدی ازجمله تولید قارچ، پرورش بلدرچین و ماهی، احیا و راه‌اندازی شده‌اند. در بخش کشت‌های غیرنیشکری شاهد کشت چغندر، گندم، کلزا و جو در سطح وسیعی هستیم و در بخش تولید شکر شاهد افزایش ۲۰۰درصدی تولید هستیم که همگی اینها مرهون نگاه مدبرانه و ورود جهادگونه شهید سید ابراهیم رئیسی چه در کسوت ریاست دستگاه قضایی و چه در کسوت رییس‌جمهوری هستیم. وی ادامه داد: از مسئولان عالی دولت انتظار می‌رود قولی را که شهید سید ابراهیم رئیسی به کارگران هفت‌تپه داده عملی کنند و شرکت نیشکر هفت‌تپه را به‌صورت قطعی به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار کنند، این قولی بود که شهید ابراهیم رئیسی در حضور خود میان کارگران هفت‌تپه به آنان داده بود.

جانی دوباره برای تولید

باکس عددی

۹ هزار بنگاه به چرخه تولید برگشتند

۸ هزار واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال به چرخه تولید برگشتند

۸ هزار بنگاه تعطیل رونق تولید و اشتغال شده است

۵۰۰ هزار کارگر در در این کارخانه‌ها به کار بازگشتند

۱۴۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شد

۷۶۶ واحد صنعتی راکد احیا شده است

 ۱۲۷ واحد در صنایع کانی غیرفلزی احیا شد

 ۱۲۴ واحد در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی راه‌اندازی شد

۶۳ واحد در صنعت سلولزی به چرخه تولید برگشتند

۳۱ واحد در صنایع نساجی راه‌اندازی شد

۲۹ مرکز خدمات برق احیا شده است

۲۵ واحد خدمات الکترونیک به چرخه تولید برگشتند

۱۶۴ واحد در صنعت فلزی راه‌اندازی شد

نگرش رییس‌جمهوری شهید درباره احیای کارخانه‌ها

آیت‌الله رئیسی در جایگاه رییس قوه‌قضاییه و رییس قوه‌مجریه که پیگیر احیای واحدهای تولیدی و بازگشت کارگران به مشاغل خود بود، نکات مهمی درباره این امر اظهار داشته بود که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را می‌خوانید:

۱-    باید کارگروهی با حضور وزارتخانه‌های مربوطه اعم از صمت و اقتصاد ایجاد شود که ضمن پایش کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی، ظرفیت‌های موجود اما تعطیل یا نیمه‌تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کند.

۲-    امروز شما کارگران و مدیران عزیز واحدهای تولیدی در سنگر تولید برای استقلال اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کنید تا با افزایش و رونق تولید اقتصاد را قوی کرده و اجازه ندهید تکانه‌ها اقتصاد کشور را تکان دهد.

۳-    روزگاری پدران، برادران و بعضی از خود شما در سنگر دفاع از خاک میهن مجاهدت و ایثار کردید و امروز در سنگر روشن نگه داشتن چراغ تولید و رشد اقتصاد برای ناامید کردن دشمن مجاهدت می‌کنید.

۴-    در شرایطی که دشمن با روش‌های مختلف به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی است، ابرپروژه دولتمردان و همه مدیران و مسئولان دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور باید ایجاد امید در جامعه باشد.

۵-    شما کارگران و مدیران عزیز به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی سربازان و افسران میدان اقتصاد هستید که با کار و تلاش و فعالیت در حال ناامید کردن دشمنان و امیدوار کردن دوستان و دوستداران انقلاب هستید.

حال و هوای غم‌انگیز هپکو

سید امیر میرناصری، فعال کارگری هپکو

جانی دوباره برای تولید

 بچه‌های هپکو، آیت‌الله رئیسی را به‌عنوان یکی از دلسوزان واقعی این کارخانه می‌دانستند و اکنون حال و هوای غم‌انگیزی دارند. رئیسی شهید اوایل سال۹۸ ما را به دفتر خود دعوت کرد. ابتدا چندین جلسه با حضور کارشناسان وی و بعد با حضور مستقیم خودشان برگزار شد. زمانی که بچه‌ها زیر ریل کتک خوردند و برای ۴۰نفر از بچه‌ها پرونده تشکیل شد، زمانی که به دانشگاه تهران رفتیم و دغدغه‌مان را با وی مطرح کردیم، پای درددل بچه‌ها نشست. زمانی که برایشان مشکلات بچه‌ها را مطرح کردم و گفتم که ما کار و حقوق نمی‌خواهیم و فقط بچه‌های ما را از زندان آزاد کنید، ظرف کمتر از یک هفته مشکلات بچه‌های ما را حل کرد.

آیت‌الله رئیسی دوباره جلسه ویژه گذاشتند. روز کارگر بود و ایشان رییس قوه‌قضاییه بودند و باید رییس‌جمهوری می‌آمد برای ما صحبت می‌کرد اما ایشان در زمان کرونا ما را به دفترش در قوه قضاییه دعوت کرد. دوباره در آن جلسه گزارش‌هایی به وی دادیم و در جواب گفت که فکر می‌کردم مشکلات شما حل شده و به من گزارش اشتباه دادند. از استاندار استان مرکزی، مسئولان استانی و کشوری را خواست و در هفته بعد از این جلسه دوباره جلسه تشکیل شد و پیگیر مسائل هپکو بود. وی قول داد که تا آخر موضوع تا زمانی که مسئله حل شود، پیگیر کار ما باشد. سال۱۴۰۰ که ایشان رییس‌جمهوری شدند در همان ابتدای دوران ریاست‌جمهوری خود، از طریق کارشناسان مکاتباتی را با ما انجام داده و قول دادند که تا قبل از سفر استانی به اراک، مشکلات هپکو را بررسی و حل کند که خدا را شکر این اتفاقات افتاد.  

زمانی که شهید رئیسی در سفر استانی خود وارد کارخانه هپکو شد، تقریبا بخش عمده‌ای از مشکلات هپکو با تلاش و پیگیری‌های وی حل شده بود. زمانی که به داخل کارخانه آمد. بچه‌ها توقع حضور وی در کارخانه را نداشتند و این بازدید نیز به‌دلیل مسائل امنیتی در برنامه سفر وی نبود ولی به کارخانه آمد و با موج شادی خیلی زیاد بچه‌ها مواجه شد. در همان زمان بچه‌ها هرکدام با هر زبانی که می‌توانستند از وی تشکر کردند و همه بالاتفاق کار و تعطیل نشدن کارخانه را مدیون این شهید والامقام می‌دانند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.