دومین جلسه مجلس دوازدهم روز گذشته با هدف برگزاری انتخابات هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد تا رقابت برای کسب صندلی ریاست مجلس وزن آرای نامزدهای منتخب برای کسب این کرسی را به‌منظور یک سال، مشخص کند. به فراخور این موضوع، روز گذشته فراکسیون‌های مهم مجلس فعال شده و سعی در ارزیابی نامزدهای هیات‌رییسه و به‌ویژه نامزد کرسی ریاست مجلس داشتند و به‌نوعی آرای این افراد را سبک و سنگین کردند؛ ازاین‌رو فراکسیون اکثریت مجلس که قرار بود دومین جلسه خود را یک روز پیش از انتخابات هیات‌رییسه مجلس برگزار کند و روی گزینه رییس مجلس به اجماع برسد، به عدد نرسید و وزن نامزد منتخب خود را به وزن‌کشی در صحن مجلس موکول کرد.

تمدید ریاست با آرای تازه

آگاه: درباره به حدنصاب نرسیدن این جلسه مهم مسائلی ازجمله عدم تعریف اثر انگشت منتخبان جدید برای رأی‌دهی پیرو تجمیع آرای فراکسیون مطرح شد که نهایتا صدای نامشخصی را از این فراکسیون برون داد. بااین‌حال برخی حرف و حدیث‌ها حاکی از آن است که این فراکسیون از ابتدا هم نباید لیستی را از نامزدهای خود برای هیات‌رییسه مجلس معرفی کند تا به‌اصطلاح پاسخ برخی لابی‌ها در صحن مجلس و در سبد آرای افراد مشخص شود.

بااین‌حال موسی غضنفرآبادی، رییس فراکسیون انقلاب اسلامی -فراکسیون اکثریت- یک روز پیش از برگزاری انتخابات هیات‌رییسه مجلس، در پاسخ به اینکه قالیباف تا چه اندازه از اقبال برای برعهده گرفتن ریاست مجلس برخوردار است؟ گفته بود؛ «خیلی زیاد!» وی همچنین در توضیح این مسئله یادآور شده بود که «برآورد بنده این نکته را نشان می‌دهد. درحقیقت استنباطم از مجموعه‌ها و رفقایم از این قرار است که قالیباف رأی بالایی می‌آورد.»

غضنفرآبادی در ادامه این گفت‌وگو درباره واقعیت گمانه‌زنی‌هایی پیرامون ائتلاف متکی با قالیباف گفته بود: «صحبت‌های امروز رهبری بسیار راهگشا بود، اگر دوستان توجه داشته باشند، تفرقه و نگرانی نباید وجود داشته باشد؛ البته قبلا هم رهبری پیام داده بودند که موضوع شیرین را به کام ملت تلخ نکنید، امروز هم وقتی که متن فرمایشات مقام معظم رهبری قرائت شد، واقعا نکات بسیار مهمی در آن بود، ازجمله اینکه اتحاد و هماهنگی وجود داشته باشد.»

شقه دوم

البته این پایان سیاست‌ورزی فراکسیونی در باب انتخابات هیات‌رییسه مجلس نبود و مزه دهان مستقلین مجلس هم مشخص شد. فراکسیون مستقلین که متشکل از اعتدال‌گرایان و برخی از اصلاح‌طلبان هستند و پس از برگزاری مرحله اول انتخابات مجلس به‌نوعی چراغ‌سبزی به ریاست قالیباف نشان داده بودند، پس از اتمام جلسه روز گذشته، خود پیرو ارزیابی نامزدهای انتخابات هیات‌رییسه اعلام کردند که محمدباقر قالیباف، گزینه نهایی آنها برای ریاست مجلس خواهد بود. مهرداد لاهوتی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم در گفت‌وگویی در این بخش عنوان کرد: تصمیم اعضای فراکسیون این شد که فردا از کاندیداتوری آقای قالیباف برای ریاست مجلس حمایت کند. لاهوتی این را هم گفت که تصمیم‌گیری برای سایر ارکان هیات‌رییسه به جلسه فردا صبح فراکسیون پیش از شروع جلسه علنی موکول می‌شود.

لابی برای رأی 

اما درحالی روز گذشته و به دستور هیات‌رییسه سنی، انتخابات اجلاسیه اول هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد که محمدباقر قالیباف، مجتبی ذوالنوری و همچنین منوچهر متکی نامزدهای اصلی کسب کرسی ریاست مجلس بودند و فضای صحن علنی در گرماگرم لابی‌های مختلف برای افزایش آرای نامزدها قرار داشت.
بااین‌حال محمدباقر قالیباف، رییس مجلس یازدهم که بسیاری همچنان آن را یک نیروی اجرایی تا تقنینی ارزیابی می‌کنند، درحالی روز گذشته با مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی برای کسب کرسی ریاست مجلس به رقابت پرداخت که فراکسیونی برای این دو نامزد دست بالا نکرده و آرای آنها تنها براساس برخی مذاکرات پراکنده، شکل گرفته بود.

حفظ توپ تیم برنده

اما ساکنان جدید بهارستان درحالی روز گذشته کاغذهای زرد «آرا» خود را درون گلدان‌های نقره‌ای انداختند که تا دقیقه۹۰ توپ آرا از زیر پای رقبا ربوده و زیر پای نامزد دیگری قرار می‌گرفت و لابی برای حفظ توپ در زمین تیم برنده، برقرار بود.

قالیباف روی سکو

نهایتا ساعت به ۹صبح رسید و سوت رقابت برای کسب کرسی ریاست مجلس کشیده شد و محمدباقر قالیباف که به صندلی‌های نمایندگان در صحن مجلس تکیه زده بود، با کسب ۱۹۸رأی به‌عنوان رییس مجلس دوازدهم انتخاب شد. این در حالی است که آقایان ذوالنوری ۶۰رأی و متکی پنج رأی را در این انتخابات کسب کردند.

اما قالیباف درحالی ریاست مجلس دوازدهم را از آن خود کرد که کارنامه تقریبا مناسبی را پیرو ریاست بر مجلس یازدهم کسب کرده بود و حتی در پیام مقام معظم رهبری به مناسبت افتتاحیه مجلس دوازدهم نیز به این موضوع اشاره و مقام رهبری از زحمات نمایندگان دوره‌ یازدهم، به‌ویژه رییس مجلس پرتلاش و هیات‌رییسه فعال آن، تشکر کرده بود.

قالیباف که با شعار نجات اقتصاد ایران، سکان ریاست مجلس یازدهم را در دست گرفت درحالی فضای تقریبا مه‌آلود مجلس دوازدهم از منظر جریانی را طی خواهد کرد که به اعتقاد برخی از کارشناسان سیاسی، راه سختی را در این مجلس خواهد پیمود.

اما رقابت نفس‌گیر ریاست مجلس دوازدهم در جلسه علنی روز گذشته مجلس پایان نیافته، ریاست نواب رییس که رقابت در آن کم از ریاست مجلس نداشت، آغاز شد. براساس اعلام هیات‌رییسه سنی در این بخش هم، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عبدالرضا مصری، علی نیکزاد، حمید رسایی، موسی غضنفرآبادی، حمیدرضا حاجی‌بابایی به‌عنوان کاندیداهای نواب رییسی مجلس شورای اسلامی در انتخابات هیات‌رییسه به رقابت پرداختند که نهایتا حمیدرضا حاجی‌بابایی با ۱۷۵رأی نایب‌رییس اول و علی نیکزاد با ۱۶۹رأی به‌عنوان نایب‌رییس دوم انتخاب شدند.

رقابت نظار و صدرنشینی مستقلین

اما این پایان رقابت برای کسب کرسی‌های هیات‌رییسه مجلس نبود و در ادامه ۲۷منتخب مجلس دوازدهم برای کسب صندلی‌های نظار مجلس با هم رقابت کردند که نهایتا از بین ۲۷نامزد، غلامرضا نوری قزلجه ۱۳۰رأی، علیرضا سلیمی ۸۲رأی و سیدجلیل میرمحمدی ۶۱رأی را کسب کردند که نکته قابل‌توجه در این بخش صدرنشینی نوری قزلجه، یکی از پرچم‌داران اصلی نمایندگان مستقل مجلس بود که گویای گردش قدرت در مجلس دوازدهم است.

اقبال به مستقلین در انتخابات دبیری مجلس

اقبال به مستقلین مجلس اما به اینجا ختم نشد و نیروهای این فراکسیون در انتخابات دبیر هیات‌رییسه مجلس نیز آرای بالایی را کسب کردند؛ ازاین‌رو مجتبی بخشی‌پور ۱۲۰رأی، احمد نادری ۱۱۲رأی، روح‌الله متفکرآزاد ۱۰۱رأی، مجتبی یوسفی ۹۸رأی، محمد رشیدی ۹۷رأی، اکبر رنجبرزاده ۹۵رأی را کسب کردند که نکته قابل‌توجه در این بخش نیز صدرنشینی مجتبی بخشی‌پور، یکی دیگر از پرچم‌داران فراکسیون مستقلین مجلس است که نشان از لابی موثر در کسب کرسی‌های هیات‌رییسه مجلس دوازدهم دارد. 

سوگند برای کدام صندلی؟!

در ادامه دومین جلسه مجلس دوازدهم اعضای هیات‌رییسه نیز سوگند یاد کرده و قسم خوردند که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به‌کار گرفته و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب خواهند کرد.

با همه این تفاسیر، درحالی پرونده انتخابات مجلس دوازدهم به ریاست قالیباف بسته شد که همچنان پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری باز است و احتمال گردش این صندلی به‌سمت صندلی ریاست‌جمهوری به‌ویژه برای افرادی همچون قالیباف وجود دارد که البته برخی از حرف و حدیث‌ها در لابی‌های مجلس، گواه این مدعاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.