مجلس دوازدهم فردا آغازبه‌کار می‌کند تا دور تازه‌ای از سیاست‌ورزی پارلمانی در کشور رقم بخورد؛ مجلسی که انتظارات از آن به حتم بیشتر از مجلس یازدهم است چراکه گرایش‌های مختلفی در آن حضور دارند.

سوگند پشت صندلی‌های سبز

آگاه: مستاجران مجلس دوازدهم درحالی فردا روی صندلی‌های سبز خود جلوس می‌کنند که پیش از آن و در جریان برگزاری این انتخابات، دشمنان برای پیاده‌سازی ایده تحریم انتخابات، برنامه‌های متعددی را پیش رو خود قرار دادند که یکی از بارزترین این اقدامات، پاشیدن بذر ناامیدی و یاس در جامعه با ارائه برخی از آمارهای غلط و به اصطلاح من‌درآوردی درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی است که راه به جایی نبردند و این انتخابات نیز با حضور بیش از ۴۰درصدی مردم رقم خورد.

اهمیت مجلس 

درواقع مجالس در همه کشورهای دنیا، چنانچه با رأی واقعی مردم شکل گرفته باشند، نماد و نشانه‌ای از مردم‌سالاری‌اند. مجلس در هر کشوری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و به ‌اندازه همین جایگاه و اهمیتش، از مردم‌سالاری سهم دارد.

حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی را در «رأس امور»‌ می‌داند و این، یعنی اوج اعتقاد به مردم‌سالاری. همچنین  اختصاص یافتن بیش از یک‌سوم از اصول قانون اساسی، یعنی حدود ۶۰اصل به ﻣﺴﺎئل ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬاری و ﻗﻮه ﻣﻘﻨﻨﻪ و وﻇﺎﯾﻒ اﯾﻦ ﻗﻮه نشان‌دهنده اهمیت این نهاد در جمهوری اسلامی است؛ بنابراین از منظر قانون اساسی، مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانونگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد؛ از این رو مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌ها و مظهر اراده ملی است.

مجلس در کلام امام(ره) و رهبر معظم انقلاب

حضرت امام خمینی(ره) در باب اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی می‌فرمایند: «مجلس تنها مرجعی است که برای یک ملت است. مجلس قوه مجتمع یک ملت است و مجلس از همه مقاماتی که در یک کشور هست بالاتر است؛ بنابراین یک همچو مقامی را نشکنید و لو نمی‌توانید...»

همچنین رهبر انقلاب اسلامی نیز درخصوص اهمیت مجلس شورای اسلامی معتقدند: «مجلس شورای اسلامی، یک مرکز اساسی و تعیین‌کننده برای انقلاب است، همه سررشته‌های امور، به مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد.»

ایشان همچنین می‌فرمایند: «مجلس شورای اسلامی، مظهر وحدت ملی و یکپارچگی و اتفاق همه گروه‌ها و قومیت‌ها و سلائق و عقاید است. در این مجلس که از منتخبان حقیقی ملت بزرگ ایران تشکیل شده است، نمایندگان شهرها و استان‌های دور و نزدیک، نمایندگان اقوام گوناگون ایرانی، نمایندگان سلائق و عقاید سیاسی، نمایندگان اقلیت‌های دینی در کنار مسلمانان، همه با هم برای انجام وظایف قانونی مجلس شورای اسلامی همکاری و تلاش می‌کنند. این یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های اتحاد ملت ایران است. اینجا همه برای پیشرفت ایران اسلامی و سربلندی و پیروزی نظام پر افتخار جمهوری اسلامی مجاهدت می‌کنند و همه یک هدف را می‌جویند.»

افتتاحیه مجلس دوازدهم

اولین روز کاری مجلس دوازدهم به برگزاری مراسم افتتاحیه و تشکیل شعب جهت رسیدگی به اعتبارنامه منتخبان اختصاص دارد.

همچنین طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، اولین جلسه هر دوره مجلس شورای اسلامی با حضور حداقل دوسوم مجموع نمایندگان رسمیت پیدا می‌کند که اداره این جلسه با هیات‌رییسه سنی است. هیات‌رییسه سنی متشکل از مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به‌عنوان رییس سنی و فرد بعدی به‌عنوان نایب‌رییس و دو نفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به‌سمت‌ دبیر است که در جایگاه هیات‌رییسه قرار می‌گیرند؛ در دوره دوازدهم، علاءالدین بروجردی منتخب لارستان رییس هیات‌رییسه سنی و حسینعلی شهریاری منتخب زاهدان نایب‌رییس سنی هستند. هیات‌رییسه سنی ضمن اداره جلسه افتتاحیه و جلسات بعدی تا زمان برگزاری انتخابات هیات‌رییسه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب، توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب، تمشیت امور مجلس و برگزاری انتخابات هیات‌رییسه مجلس را برعهده دارد.

زنگ مجلس دوازدهم

در جلسه روز دوشنبه (۷خرداد)، پس از استقرار رییس سنی و دبیران هیات‌رییسه سنی مجلس دوازدهم، زنگ رسمی اولین جلسه مجلس دوازدهم به صدا درمی‌آید. سپس دبیر هیات‌رییسه دستور کار اولین جلسه مجلس دوازدهم را قرائت می‌کند که شامل «تلاوتی آیات (۳۵) تا (۴۲) سوره شورا از کلام‌الله مجید، گزارش معاون اجرایی مجلس، نطق رییس سنی مجلس، قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس، گزارش انتخابات دوازدهمین دوره مجلس توسط وزیر کشور، مراسم تحلیف نمایندگان، اقتراع شعب و حضور در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد با آنان است.»

غایب حاضر

در سنوات گذشته رییس‌جمهوری در مراسم افتتاحیه سخنرانی داشت، که باتوجه‌به شهادت آیت‌الله رئیسی،‌ احتمالا محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری به ایراد سخن می‌پردازد. منتخبان حاضر در مجلس براساس اصل۶۷ قانون اساسی سوگند نمایندگی برای انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا یاد می‌کنند. متن سوگند نامه توسط رییس جلسه قرائت می‏‌شود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضا می‌کنند. نمایندگان اقلیت‏‌های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد. همچنین نمایندگانی که در جلسه نخست نیز شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمی که حضور پیدا می‏‌کنند سوگند را به‌جا آورند و زیر سوگندنامه را امضا کنند.

متن سوگندنامه 

متن سوگند نمایندگان بدین شرح است: «بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم؛‏ من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

حضور مقامات کشور و لشکری

بر اساس افتتاحیه ادوار گذشته مجلس،‌ در مراسم افتتاحیه از مسئولان و مقامات لشکری و کشوری دعوت به عمل می‌آید. پس از سخنرانی‌ها و ادای سوگند منتخبان دوره دوازدهم، نمایندگان براساس قرعه‌کشی به‌طور مساوی به ۱۵شعبه برای بررسی اعتبارنامه‌ها تقسیم می‏‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.