فاطمه اسدی دولابی ـ «بودای کوچک» اثر کارگردان مشهور برناردو برتولوچی در روز جمعه ۱۱خردادماه ساعت۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان تهران به نمایش درمی‌آید.

آگاه: «بودای کوچک» با آنکه در گیشه فیلم موفقی نبود و اکرانی محدود در کشورهایی چون آلمان، هلند، فنلاند، آرژانتین، فرانسه، اسپانیا، انگلیس، سنگاپور و استرالیا را تجربه کرد اما با شرکت در چندین جشنواره در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۴ توانست در جایزه «گرمی» برای بهترین صداگذاری و ساخت موسیقی نامزد شده و از رویداد هنری جایزه فیلم انجمن ملی نویسندگان ایتالیا جایزه روبان نقره‌ای را دریافت کند. 

برناردو برتولوچی متولد سال۱۹۴۰ در ایتالیاست و بیش از ۲۲فیلم را کارگردانی کرده است. او نخستین فیلمش را به نام «دروگر ترسناک» در سال۱۹۶۲ ساخته و پس از آن در دهه۷۰ میلادی با فیلم‌هایی مثل «آخرین تانگو در پاریس» با بازی مارلون براندو به شهرت رسیده است. از دیگر آثار او می‌توان به فیلم‌های «تراژدی مردان مضحک» در ۱۹۸۱، «معصومیت ازدست‌رفته» در ۱۹۹۶ و «خیال‌باف‌ها» در ۲۰۰۳ اشاره کرد. 

«بودای کوچک» بعد از فیلم‌های «آخرین امپراطور» و «آسمان سرپناه» به سومین سه‌گانه شرقی برتولوچی مشهور شده است. این فیلمساز چپ‌گرا در این اثر نگاهی تازه به مذهب بودایی دارد. در سینمایی «بودای کوچک» کیانو ریورز (در نقش سیدهارتا)، لینگ رئوچنگ (لاما نوربو)، کریس ایساک (دین کنراد)،‌ بریدجت فوندا (لیزا کنراد)، راجولان، کریشما ماگارسینگ و جوچامپا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلمنامه «بودای کوچک» را رودی وارلیتزر براساس داستانی از برناردو برتولوچی به رشته تحریر درآورده است. داستان فیلم درباره گروهی از راهبان بودایی مقیم در بوتان است که با سرکردگی لامانوربو به سیاتل در آمریکا می‌روند. آنها در ادامه به دیدار زن و شوهری به نام دین و لیزا می‌روند. اعتقاد این گروه بر این است که روح یکی از برجسته‌ترین استادان بودایی آنها در تن پسر خردسال این خانواده حلول کرده و برای تایید این موضوع نیز لازم است که این پسر سفری به کشور بوتان داشته باشد. 

سینمایی «بودای کوچک» فیلمی جذاب است که در مقایسه با آثار همعصر در خود اثری قوی و درعین‌حال به‌شدت سرگرم‌کننده محسوب می‌شود. ساخته برتولوچی ترکیبی از خشونت، روابط احساسی و جلوه‌های ویژه است که بر جذابیت کار می‌افزاید. بااین‌حال این اثر تنها فیلمی سرگرم‌کننده نیست، بلکه باعث تعالی روح تماشاگر شده و با القای احساسات مثبت به او به پایان می‌رسد. برناردو برتولوچی با خلق سه‌گانه مشهورش «آخرین امپراطور»، «آسمان سرپناه» و درنهایت «بودای کوچک» توجه خاصی به جلوه‌های روحانی و معنوی فرهنگ و مذاهب شرقی نشان داده است. بودای کوچک اگرچه ازلحاظ تجاری فیلمی چندان موفق نبود، اما نگاه شاعرانه و صمیمانه کارگردان ایتالیایی را به‌خوبی منعکس می‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.