همواره پس از ترسیم آرایش نهایی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، بازار گمانه‌زنی‌ها و نظرسنجی‌های انتخاباتی داغ می‌شود. در این دوره از رقابت‌ها هم که هشتم تیرماه برگزار می‌شود تحلیلگران به ارائه دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود درباره میزان مشارکت مردم پرداخته‌اند.

نبرد نظرسنجی‌ها

آگاه: در همین راستا ناصر ایمانی، آگاه مسائل سیاسی می‌گوید: به نظر می‌آید در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری میزان مشارکت مردم نسبت‌به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۶ بیشتر باشد و این میزان به بیش از ۵۰درصد برسد؛ چراکه مردم اهمیت چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری را درک کرده‌اند و از سوی دیگر، نگاه کشورهای جهان به این انتخابات خواهد بود.

از سوی دیگر، فعالان فضای مجازی هم حضوری فعال در بزنگاه انتخابات دارند و بیشتر آنها از سه‌قطبی شدن انتخابات و احتمال برگزاری انتخابات در مرحله دوم سخن می‌گویند، ضمن آنکه نظرسنجی‌هایی نیز در کانال‌های خبری منتشر می‌شود. قطعا نمی‌توان از هم‌اکنون مهر تایید بر نظرسنجی‌های فضای مجازی زد یا بهتر است به صراحت بیان کرد، این نظرسنجی‌ها قابل پذیرش نیست اما نمی‌توان پیرامون دو یا سه‌قطبی شدن انتخابات صحه گذاشت. اگر بخواهیم نگاهی به صحنه رقابت‌های انتخاباتی داشته باشیم باید به نامزدهایی که رقابت اصلی بین آنها شکل می‌گیرد اشاره کنیم. ما از این نامزدها به‌عنوان گروه ۱+۲ نام می‌بریم.

محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی که هر دو سابقه کاندیداتوری در انتخابات را در کارنامه سیاسی خودشان ثبت کرده‌اند به‌عنوان کاندیداهای جریان انقلابی شناخته می‌شوند. شورای ائتلاف از قالیباف نواصولگرا حمایت می‌کند و نیروهای نزدیک به پایداری‌ها هم حامیان سعید جلیلی هستند. جبهه پایداری قبلا اعلام کرده بود پس از نشست و رایزنی با کاندیداها، رسما اعلام موضع می‌کنیم. اما در جبهه اصلاحات، پرچم واحد از همان زمان اعلام رسمی ۶مرد رقابت هشتم تیر ازسوی وزارت کشور برافراشته شد و اصلاحاتی‌ها یکصدا از مسعود پزشکیان حمایت می‌کنند و تمام ظرفیت و نیروهای خود را در اختیار این نامزد انتخابات قرار داده‌اند؛ براین‌اساس تا به امروز می‌توان این سه نفر را بازیگران اصلی رقابت‌های انتخاباتی قرار داد. در جدیدترین نظرسنجی که ازسوی یک موسسه آموزشی هم صورت گرفت، این سه چهره سیاسی در صدر نتایج قرار داشتند؛ البته هنوز برای قضاوت زود است و باید منتظر ماند تا پنج مناظره انتخاباتی در صداوسیما برگزار شود.

قطعا مناظرات در افزایش شور و حال انتخاباتی و به‌طبع آن تصمیم و انتخاب مردم تاثیرگذار است، ضمن آنکه هنوز مشخص نیست آیا در این دوره کاندیدای به نفع گزینه رأی‌آور در جبهه انقلاب کناره‌گیری می‌کند یا نه؟ با مرور زمان و برگزاری مناظرات می‌توان به این پرسش پاسخ داد و فعالان سیاسی هم تلاش‌ها و رایزنی‌های انتخاباتی خود را خواهند داشت تا بتوانند با یک یا نهایت دو نامزد با کاندیدای اصلاح‌طلبان رقابت کنند.

حمیدرضا ترقی، قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ضمن بیان این مطلب به خبرنگار آگاه می‌گوید: مصلحت و منافع ملی ایجاب می‌کند که در این دوره یک اجماع ملی روی فردی شکل بگیرد که با رأی بالا بتواند وارد عرصه اجرایی کشور شود و این به مصلحت و منافع ملی کشور نزدیک‌تر است. وی به افزایش مشارکت و شکل رقابت جدی در انتخابات تاکید و بیان کرد: ممکن است گزینه‌های دیگری هم حداقل تا زمان تبلیغات انتخاباتی در صحنه حضور داشته باشند و دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را درباره اداره کشور بیان کنند، اما مصلحت این است که در نهایت به نفع گزینه‌ای که از رأ‌ی‌آوری بیشتری برخوردار است کنار بروند. به‌هرحال تا به اینجای کار سه گزینه در صدر جدول انتخابات حضور دارند، روزهای آینده مشخص می‌شود آیا این چینش تغییر می‌کند یا حفظ می‌شود؟ روزهای حساس و پرخبری را پیش رو خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.