سخنگوی قوه قضاییه در جلسه خبری روز گذشته خود با خبرنگاران به سوالاتی از پرونده کوروش کمپانی تا تتلو پاسخ داد و در رویارویی با پیگیری‌های نماینده رسانه‌ها درمورد متهمان تحت تعقیب، خبرهای خوبی را اعلام کرد.

اموال مالک کوروش کمپانی شناسایی شد

آگاه: در ادامه صحبت از شاکیان شرکتی به اسم موبایل موسوی به میان آمد. در این نشست هم چنین گریزی هم به پرونده سرقت از بانک‌ ملی و هم به سرقت فرش‌های کاخ سعدآباد زده شد.

مصالحه با مالباختگان بانک ملی 

اصغر جهانگیر در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از بانک‌ ملی گفت: در این پرونده، ۱۹نفر از متهمان به اتهام سرقت و تحصیل مال نامشروع تحت تعقیب قرار گرفتند و کیفرخواست صادر شد. کارشناسی‌های متعدد که باید انجام می‌شد یکی از دلایل طولانی شدن این پرونده بود. بحث راستی‌آزمایی درخصوص ادعاها در مورد مالباختگان هم باید انجام می‌شد و اساسا مدارک لازم برای ادعاهای مالباختگان وجود نداشت و باید راستی‌آزمایی می‌شد و این کار صورت گرفت. وی افزود: باتوجه‌به اینکه یک طرف این پرونده بانک‌ ملی بود، بانک مصوبه‌ای را برای مصالحه با مالباختگان داشت و باید به تصویب دادگستری می‌رسید و این کار انجام و مواردش بررسی شد. جهانگیر گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته با ۱۴۵نفر ازمالباختگان، تسویه‌حساب شده و وجوه خود را دریافت کردند و بانک به قائم‌مقامی مالباختگان برای پنج نفر باقی مانده شاکی، پیگیر وصول مطالبات است و دنبال می‌شود. اکنون پرونده در دادگاه کیفری یک در حال رسیدگی است.

چه خبر از کوروش کمپانی و موبایل موسوی؟

این مقام قضایی در ادامه نشست خبری خود به مسئله کوروش‌کمپانی و موبایل موسوی اشاره کرد که شاکیان بسیاری دارد. او در این‌باره اظهار داشت: درخصوص پرونده کوروش کمپانی تاکنون ۷۱۰۰شاکی با مطالبه ۲۰۰میلیارد تومان شکایات خود را تقدیم دادسرا کردند و دادستان تهران دستور دادند از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده شود تا در همین مرحله با شناسایی اموال و فروش آنها بتوان حقوق مالباختگان را تامین کرد. وی گفت: املاکی از متهم‌ در اصفهان شناسایی شده و تعدادی خودروی مدل بالا در کیش و تعدادی خودرو در امارات شناسایی و توقیف شده است. از طریق مراجع بین‌المللی و اینترپل نیز نسبت به شناسایی و دستگیری متهم اقدام شده تا به کشور بازگردانده شود. دستگاه قضایی با حساسیت ویژه موضوع را دنبال می‌کند. جهانگیر در درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی نیز گفت: مردم عزیز مراقبت کنند پولشان را بی‌جهت در اختیار اشخاصی که نمی‌شناسند، قرار ندهند. باید خودمان از دارایی‌های خود مراقبت کنیم. دستگاه قضایی همواره تاکیدش بر این بوده در جایی که مردم ضرر کردند و  یک جریان کلاهبرداری اعم از سازمان‌یافته یا فردی رخ  داد، حقوق مردم را استیفا کند و آن را برگرداند. وی افزود: معمولا کسانی که به‌صورت سازمان‌یافته و هدفمند نسبت‌به بردن پول مردم اقدام می‌کنند وقتی موضوع به دستگاه قضایی کشیده می‌شود، معمولا اموالی که از فرد به‌دست می‌آید، تکافوی لازم را برای جبران مالباختگان نمی‌کند؛ لذا دستگاه قضایی به چه نحو می‌تواند حقوق مالباختگان از میزان مال کشف‌شده را بدهد که در این زمینه روش‌های‌مختلفی وجود دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده موبایل موسوی هم گفت: این مجموعه در استان مازندران با تبلیغات در فضای مجازی و واقعی اقدام به فروش گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی زیر قیمت بازار کرده بود و از این طریق موفق به دریافت ۶۸۸میلیارد تومان از مشتریان شده بود. وی ادامه داد: نسبت به ایفای تعهد برای ۳۵۲میلیارد تومان از مبلغ یادشده اقدام شده بود اما ۳۳۶میلیارد تومان از تعهدات ایفا نشده و در این رابطه پرونده‌ای با شکایت ۵۱۸نفر تشکیل شده است. وی ادامه داد: متهم اصلی این پرونده با اتهام اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شده و اکنون در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

فرش‌های سعدآباد سرقت نه، جابه‌جا شده بود 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت فرش‌های کاخ سعدآباد که گفته می‌شد مربوط به دولت قبل است، گفت: در رابطه با این موضوع در مرجع قضایی مرتبط پرونده تشکیل شده است و افرادی به‌عنوان مطلع احضار شده‌اند و تحقیقات مقدماتی به عمل آمده است. وی ادامه داد: برخی از این فرش‌ها که مدعی بودند به سرقت رفته است در دستگاه‌های دولتی پیدا شدند و از این منظر اصولا بحث سرقت اتفاق نیفتاده و موضوع این است که بدون رعایت تشریفات قانونی و ضوابط و مقررات اصطلاحا سهل‌انگاری شده است که شائبه سرقت را مطرح می‌کنند. سخنگوی قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های بعدی نسبت‌به مابقی فرش‌ها نیز اقدامات مقتضی صورت گیرد. این موضوع برابر قانون پیگیری قضایی می‌شود و درعین‌حال اگر سهل‌انگاری شده نیز مشخص شود نتیجه چه بوده است و به اطلاع مردم برسد.

اعتراض تتلو به حکم دادگاه

جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو هم گفت: حکم اولیه صادر شده و در موعد مقرر نسبت به حکم اعتراض کرده و پرونده در حال ارسال به دادگاه تجدیدنظر است. پس از تایید و ارسال و صدور رأی در دادگاه تجدیدنظر اطلاع‌رسانی می‌شود. از آنجا که حکم بدوی است، نمی‌توان اطلاع‌رسانی کرد.

شبکه قاچاق دارو بزرگ نیست، مردم نگران نباشند

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص آخرین وضعیت پرونده مربوط به دستگیری شبکه قاچاق دارو هم گفت: دستگاه قضایی نسبت‌به کالاهای سلامت‌محور به‌ویژه دارو حساس است، چراکه این اقلام با سلامت مردم مرتبط است. باید به نحوی عمل شود که اخلالی در نظام دارویی کشور ایجاد نشود. به گفته این مقام قضایی، «تاکنون برای هشت نفر کیفرخواست صادر و پرونده آنها به دادگاه ارسال شده و در مرحله پیگیری مسائلی است که به دادگاه ارسال شده است و در وقت مقتضی اطلاعات در خصوص پرونده اعلام می‌شود؛ البته این نکته هم باید در نظر داشت حجم فعالیت این شبکه به قدری نبوده که منجر به نگرانی مردم شود. در حوزه سلامت و دارو همه دستگاه‌ها کوشش می‌کنند تا از طریق جعل اسناد سلامت مردم به خطر نیفتد.»

از متهمان تحت تعقیب چه خبر؟ 

جهانگیر درباره استرداد مجرمان از سایر کشورها گفت: موافقت‌های چندجانبه و دوجانبه ازسوی مرجع قضایی تنظیم و ازسوی معاونت بین‌الملل به وزارت خارجه منتقل و به کشور مقتضی ارسال خواهد شد. تاکنون‌ ۲۵نفر از محکومان در پرونده‌های مختلف دستگیر و به کشور منتقل شدند. درخصوص استرداد اموال مجرمان فعالیت شایانی انجام شده که نمونه آن در پرونده بابک زنجانی بود که همه اموالش که در خارج از کشور بود شناسایی، کشف و عودت داده شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.