صبح جمعه یکم تیرماه خبری به‌سرعت ازسوی رسانه‌های مختلف منتشر شد. در این خبر اعلام شده بود که بنابر اعلام وزارت خارجه ارمنستان، ایروان در کنار یکسری دیگر از کشورهای اروپایی، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد.

خشم صهیونیست‌ها از اقدام اخیر ارمنستان

آگاه: این اقدام ازسوی ارمنستان پس از آن صورت گرفت که ایرلند، نروژ و اسپانیا اعلام کردند که همزمان با ادامه جنگ در غزه، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند و ارمنستان اولین کشوری نبود که دست به این اقدام زد. درعین‌حال وزارت خارجه ارمنستان با اعلام تصمیمش افزود: ایروان به حمایتش از راه‌حلی که به پایان یافتن درگیری براساس راه‌حل دودولتی منجر می‌شود، ادامه می‌دهد.
وزارت امور خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه یکی از موضوعات اصلی در دستورکار سیاسی بین‌المللی و نیازمند راه‌حل است. این بیانیه می‌افزاید: جمهوری ارمنستان قاطعانه هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و خشونت علیه مردم غیرنظامی را [در باریکه غزه] محکوم می‌کند. همچنین وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد: جمهوری ارمنستان به قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس فوری در غزه‌اند، پیوسته است.

اسرائیل سفیر ارمنستان را فراخواند
در پی به رسمیت شناختن کشور فلسطین ازسوی ایروان، وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از به رسمیت شناختن فلسطین ازسوی ارمنستان، سفیر این کشور در تل‌آویو را احضار کردیم تا به‌شدت او را توبیخ کنیم.
پیشتر نیز سه کشور اروپایی اسپانیا، اسلوونی و ایرلند نیز کشور فلسطین را به رسمیت شناخته بودند. همچنین در رأی‌گیری که در اوایل مه سال جاری میلادی برگزار شد، ۱۴۳عضو از ۱۹۳عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رأی مثبت دادند. کشور فلسطین به‌طور رسمی ازسوی سازمان آزادیبخش فلسطین در نوامبر۱۹۸۸ اعلام شد. این کشور مدعی حاکمیت بر سرزمین‌های فلسطینی به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی ازجمله کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی بود.

تقدیر حماس از ارمنستان برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین
بعد از به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین ازسوی ارمنستان حماس در بیانیه‌ای ضمن استقبال از این اقدام جمهوری ارمنستان افزود: ما این اقدام را یک گام بیشتر و مهم در مسیر تثبیت به رسمیت شناختن حقوق مردم فلسطین توسط جامعه بین‌المللی و تحقق آرزوهای آنها برای پایان دادن به اشغال سرزمینشان ازسوی صهیونیست‌های نازی و ایجاد کشور مستقل و برخوردار از حاکمیت کامل به پایتختی قدس می‌دانیم. حماس در این بیانیه بار دیگر از کشورهای جهان خواست تا اقدامات مشابهی را برای حمایت از مبارزات مردم فلسطین علیه رژیم اشغالگر اسرائیل و انزوای این رژیم جنایتکار که همچنان به جنایت نسل‌کشی و پاکسازی قومی علیه مردم فلسطین ادامه می‌دهد، انجام دهند.

مادرید کشور فلسطین را از روی عدالت به رسمیت شناخت
خوسه مانوئل آلبارس(Jos- Manuel Albares)  روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر گفت: مادرید کشور فلسطین را از روی عدالت، صلح و به دلایل بشردوستانه به رسمیت شناخت. وی افزود: ما باید هر کاری که ممکن است برای برگزاری کنفرانس صلحی که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود انجام دهیم. وزیر امورخارجه اسپانیا با بیان اینکه اگر وضعیت خاورمیانه تغییر نکند، درگیری‌ها افزایش می‌یابد و ما باید همان استانداردهایی را که برای اوکراین در نظر می‌گیریم برای خاورمیانه نیز اعمال کنیم، افزود: ما باید از غیرنظامیان در برابر هرگونه درگیری و خشونت محافظت و به آنها کمک کنیم؛ تفاوت نمی‌کند که این غیرنظامیان در اوکراین یا در غزه باشند. آلبارس اظهار داشت: تبعیض نداشتن بین غیرنظامیان و شبه‌نظامیان چیزی است که نباید اجازه داده شود. وزیر امورخارجه اسپانیا توقف عملیات نظامی در رفح را ضروری ارزیابی و تاکید کرد: مادرید هر کاری که از دستش برآید برای حفظ قوانین بین‌المللی انجام خواهد داد. وی گفت: اسپانیا از راه‌حل دودولتی برای حل موضوع درگیری بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها حمایت می‌کند. البارس با بیان اینکه «ما هرگونه تخلف را محکوم می‌کنیم و تخریب تاسیسات غیرنظامی و جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه را غیرقابل قبول می‌دانیم»، افزود: مادرید خشونت و رفتار [رژیم] اسرائیل را با فلسطینی‌ها نمی‌پذیرد.
وزیر امورخارجه اسپانیا با اعتراف به اینکه رژیم اسرائیل در مورد شهرک‌سازی در کرانه باختری مرتکب تخلف شده است، گفت: شهرک‌های صهیونیست‌نشین غیرقانونی در کرانه باختری ایجاد شده و شهرک‌سازی در این منطقه توسط [رژیم] اسرائیل باید متوقف شود. وی گفت: ما می‌خواهیم پس از جنگ [غزه]، کرانه باختری و غزه یک کشور تشکیل دهند. البارس در مورد افزایش درگیری‌ها بین مرزهای سرزمین‌های اشغالی فلسطین با لبنان نیز گفت: ما بارها نسبت‌به افزایش درگیری در مرز لبنان و اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی فلسطین) هشدار داده‌ایم. وی ادامه داد: ما با شرکای خود برای کاهش تنش در جنوب لبنان تلاش می‌کنیم و این دلیل دیگری برای توقف جنگ در غزه است. وزیر امور خارجه اسپانیا اظهار داشت: نمی‌توان اجازه داد دایره درگیری در خاورمیانه گسترش یابد.

تحقق وعده امام
به رسمیت شناختن کشور فلسطین ازسوی برخی کشورهای اروپایی نویدبخش روزهای امیدآفرین برای فلسطینیان است، همانگونه که رهبر انقلاب در اجتماع عظیم مردم در سی‌وپنجمین سالگرد عروج حضرت امام‌خمینی(ره)، تاکید کردند: پیش‌بینی ۵۰سال قبل امام بزرگوار درباره فلسطین، به‌تدریج درحال تحقق است و عملیات معجزه‌آفرین طوفان‌الاقصی با باطل کردن نقشه وسیع دشمنان برای تسلط بر منطقه و جهان اسلام، رژیم‌صهیونیستی را در مسیر اضمحلال قرار داده و در پرتو ایستادگی ایمانی و تحسین‌برانگیز مردم غزه، رژیم اشغالگر در مقابل چشم جهانیان درحال ذوب شدن است. روندهای بین‌المللی بعد از عملیات طوفان الاقصی نویدبخش آن است که دور یا زود فلسطینیان به حق مسلم خود خواند رسید.

۴ کشوری که کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند کدام هستند؟

ارمنستان

ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان شامل ۱۱استان، یکی از کشورهای منطقه قفقاز جنوبی است و توسط خشکی محاصره شده است. براساس قانون اساسی مصوب پنجم ژوئیه سال۱۹۹۵ و اصلاحات بعدی، رژیم سیاسی این کشور، جمهوری دموکراتیک و از سه قوه مستقل مجریه، مقننه و قضائیه تشکیل شده است. نهاد اصلی قانونگذاری در این کشور مجلس ملی است که وظایف و اختیارات آن به سه بخش قانونگذاری، نظارت و سازماندهی عملکرد و فعالیت‌های مجلس تقسیم می‌شود.

اسپانیا

اسپانیا کشوری مستقل و از اعضای اتحادیه اروپاست. این کشور در شبه‌جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا قرار دارد. اسپانیای امروزی کشوری دموکراتیک و دارای حکومتی پارلمانی تحت قانون اساسی پادشاهی است. اسپانیا یک کشور توسعه‌یافته و نوزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی است. این کشور همچنین دارای سطح بالای استاندارد زندگی است. اسپانیا در سازمان ملل متحد، ناتو، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتحادیه اروپا عضو است.

ایرلند

ایرلند در غرب اروپا واقع شده و پنج ششم از جزیره ایرلند واقع در شمال اقیانوس اطلس و غرب بریتانیا را به خود اختصاص داده است. موقعیت استراتژیک ایرلند به‌دلیل واقع شدن در مسیر هوایی و دریایی بین شمال آمریکا و شمال اروپا از اهمیت خاصی برخوردار است. لازم به ذکر است که بیش از ۶۵هزار مسلمان در ایرلند زندگی می‌کنند که حدودا ۱۰درصد آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند. عمده جمعیت شیعیان این کشور با ملیت‌های ایرانی، عراقی و پاکستانی هستند.

اسلوونی

کشور اسلوونی در اروپای مرکزی در تماس با آلپ، کوه‌های دینارسکو، دشت پانون و آدریاتیک واقع شده است. نظام حکومتی اسلوونی مبتنی بر دموکراسی پارلمانی است و به سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه تقسیم شده است. هنر و فرهنگ در تاریخ اسلوونی، مقام خاصی را داراست. اسلوونیایی‌ها مانند دیگر ملت‌های اروپای مرکزی با فرهنگ و هنر خود، برخی کمبودها مانند فقدان کشور مستقل و همچنین نهادها یا سازمان‌های سیاسی را جبران می‌کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.