۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۴٬۶۳۸

صدای پای غدیر در جغرافیای عاشقان امام علی(ع) طنین‌انداز شده است و دوستداران امیرالمومنین(ع) به هر نحوی که شده به پیشواز این عید بزرگ رفته‌اند. ایران چند سالی است که ماجرایش با دیگر کشورها در برگزاری عید غدیر فرق می‌کند. «مهمونی ۱۰کیلومتری» نقطه تمایز سال‌های اخیر کشورمان با دیگر مناطق شیعه‌نشین دنیاست. مردم حالا حدود سه سال است که از گوشه و کنار، اهل هیات یا اهل بازار، پیر یا جوان، هر کدام برای شاد کردن دل امام اول‌شان راهی در دسترس پیدا کرده‌اند و در این خدمت شیرین سنگ‌تمام می‌گذارند. آنها از هیچ کاری در برگزاری هرچه بهتر مهمونی ۱۰کیلومتری دریغ نمی‌کنند و توان مادی و معنوی‌شان را برای برپایی این جشن خیابانی می‌گذارند.

همه مهمان غدیریم

آگاه: امسال سومین دوره مهمونی ۱۰کیلومتری درحال برگزار شدن است. سال۱۴۰۱ نخستین تجربه این جشن بزرگ در پایتخت بود که از میدان ولیعصر(عج) تا میدان تجریش برگزار شد و امسال، این جشن مردمی برای دومین دوره حدفاصل میدان امام‌حسین(ع) تا میدان آزادی از ساعت ‌۱۸ ‌تا ‌۲۲ در حال برگزاری است.
دوستداران اهل‌بیت(ع) شاید پیش‌تر شبیه این رفتار را در ایام محرم دیده باشند؛ یا در اربعین حسینی که کشور همسایه، عراق، مهمان‌نوازی کم‌نظیری از زائران عتبات عالیات ترتیب می‌دهد. حالا سه سال است برای این عید بزرگ، همان مرام و منش موکب‌داران اربعین را حس می‌کنیم؛ همان حال و هوای شیرین خدمت به خاندان پیامبر(ص) و عاشقان آنها.

این جشن ایده هیاتی‌هاست
هر سال اقشار گوناگون مردم تهران در طبقات مختلف این جشن را گرامی می‌دارند و لحظه به لحظه به موج جمعیت به این مهمانی افزوده می‌شود. این نشان از همان شور و شوق و احساس عاشقانه مردم به مولای متقیان، امام علی(ع) دارد که عبای متبرک پیامبر مهربانی‌ها، محمد(ص) در چنین روزی، هنگام بازگشت از حج به او رسید. «ساسان زارع» که در طول این سه سال دبیری این محفل بزرگ را برعهده دارد درباره شکل‌گیری ایده اولیه این جشن بزرگ به آگاه می‌گوید: «ایده اولیه مهمانی غدیر در جمعی از بچه‌های هیاتی شکل گرفت. فکر می‌کردیم که چطور یک کار مشترک انجام دهیم و جشنی برای عید غدیر که بزرگ‌ترین عید مسلمانان است برگزار کنیم. ایده این مهمانی بزرگ برای غدیر وسط آمد و پرورش پیدا کرد و خلاصه این مهمانی آن شد که می‌بینید.

بروز ایمان در مهمونی غدیر
زارع در ادامه می‌افزاید: «به تعبیر حضرت آقا می‌فرمایند یک زمانی ایمان در جامعه بوده و یک زمانی این ایمان در قالب عمل صالح بروز پیدا می‌کند، شاید این مهمونی کیلومتری همیشه در نهاد مردم ایران نهفته بوده است. اینها خودشان را ملت امیرالمومنین می‌دانند. شاید این مهمانی یک بهانه‌ای بود که ایمان به امیرالمومنین تبدیل به یک عمل صالح بشود.»
زارع درباره دغدغه‌های برزگی این مهمانی می‌گوید: «سه دغدغه برای برگزاری این مهمانی داشتیم. یکی اینکه چگونه می‌توانیم فعالیت فرهنگی اثربخش را طراحی کرد؟ یک فعالیت فرهنگی که فضای عمومی جامعه را تحت‌تاثیر قرار بدهد. مسئله دوم این بود که این عملیات اثربخش فرهنگی چگونه می‌تواند با محوریت مجموعه مردمی باشد؟ یک حرکت دولتی به آن معنا نباشد.
 نکته سوم هم به واسطه اینکه بالاخره هر ساله می‌گویند که در کشور تعداد روزهای عزاداری (هرچند به اعتقاد من در عزاداری هم فی‌الواقع شور و حماسه می‌بینی) بیش از روزهای جشن است. گفتیم یک حرکت انجام دهیم و چه بسا که تمرکز بر جشن باشد، تلاقی این سه نقطه یک اتفاق بزرگ اثربخش با میدان‌داری مردم که خودش را در غدیر نشان داد، شکل گرفت.»

سال به سال ۳۰ درصد رشد مشارکت داشته‌ایم
زارع با بیان اینکه در برگزاری این جشن سالانه ۳۰درصد رشد مشارکت داشته‌ایم و این مهمانی بزرگ گسترده‌تر برگزار شده است، می‌گوید: «یک رویداد عظیم میدانی با محوریت مردم شکل گرفته است که نمایانگر ایمان مردم مسلمان است. الان می‌بینیم که تقریبا ۳۰۰شهر در کشور درگیر هستند و در مناسبت‌های مختلف تکرار می‌شود که به نظرم حال جامعه را خوب می‌کند. فلسفه غدیر تجمع است، نه راهپیمایی. البته فلسفه اربعین هم حرکت و راهپیمایی است.»
زارع به برگزاری مراسم مهمونی ۱۰کیلومتری در خیابان ولیعصر(عج) هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «زمانی که نخستین بار این مهمان را برگزار کردیم علی‌رغم اینکه ما افکارسنجی کردیم، میزان حضور جمعیت غیرقابل باور بود و تقریبا تمام طراحی‌های ما را تحت‌الشعاع قرار داد. البته همیشه و هر سال این اتفاق برایمان افتاده است. یعنی با یک جمعیت میلیونی که همه جا را تحت‌الشعاع قرار داد روبه‌رو شدیم و باعث شد سال بعد هم مسیر را عوض کنیم و هم حجم میزبانی و مواکب مردمی را عوض کنیم.»

همه برای جشن آمده‌اند
به‌مناسبت عید غدیر، هیئت‌های مذهبی، مساجد، گروه‌های جهادی، گروه‌های خدماتی و گروه‌های سرود اقدام به برگزاری مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر را شکل داده‌اند تا در این روز خجسته با برگزاری برنامه‌های مختلف شاد، پیوند «نبوت» و «امامت» را در نقطه اوج خود یعنی روز غدیر جشن بگیرند. اهالی مساجد نیز حضور فعالی در برگزاری هرچه باشکوه‌تر مهمانی بزرگ روز عید غدیر دارند و تمرکز اصلی‌شان بر مخاطب کودک است. اهالی هیات‌ها کاری می‌کنند کارستان؛ به‌طوری‌که حوالی غرفه آنان مملو از کودکان است. 
نقاشی، سرود، بازی و البته تقدیم هدایایی متناسب با سن کودکان؛ ضمنا ایستگاه صلواتی در غرفه نیز به همت بسیجیان و هیات‌ها به راه است و خدمت‌رسانی می‌کنند.

اینجا خوراکی‌ها شمردنی نیست
جمعی از بانوان در کنار غرفه‌ها برای برگزاری ختم قرآن کریم حاضر هستند یا افرادی که نذرهای خود را از داخل موکب‌ها به رهگذران و مهمانان تقدیم می‌کنند. در این میان بودند غرفه‌هایی که با پخش آهنگ‌های شاد، باعث جذب تعداد زیادی از رهگذران و شادی مردم شده‌اند. توزیع پرچم‌های منقش به «من غدیری‌ام» از دیگر اقداماتی بود که توسط هیات‌های مذهبی درحال انجام بود. ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در این مهمانی اقدام به تبیین طرح جامع عفاف و حجاب کرد. 
فضای جشن، آن‌قدر خانوادگی است که انگار پاکبانان، اصحاب رسانه، نیروهای انتظامی، نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس و همه کسانی که برای انجام وظیفه شغلی خود در این مسیر حضور دارند، تافته جدابافته‌ای هستند.
اینجا خوراکی‌ها شمردنی نیست؛ آبمیوه پاکتی و کیک، شربت آبلیمو، شربت سن‌ایچ، شربت خاکشیر، شربت عناب، هندوانه، هویج بستنی، بستنی سنتی، بستنی کیم و عروسکی، ساندویچ فلافل، ساندویچ کتلت، جوجه کباب، کوبیده، انواع سوپ و آش، شیربلال، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، ذرت بو داده، پفک و حتی سیرابی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.