الناز برکاتی- خبرنگار گروه فرهنگ: به‌طور معمول نشستن پای حرف‌های یک وکیل یا قاضی دادگستری در قاب یک برنامه تلویزیونی گفت‌وگوموحور کار راحت و ساده‌ای نیست، مگر اینکه پاسخگوی سوال ذهنی، دغدغه یا نیاز فرد باشد تا بتواند مخاطب را مجذوب کند، چراکه وقت‌گذرانی با برنامه‌ای که پر از قوانین و تبصره از پرونده‌های قضایی است جذابیت چندانی ندارد اما زمانی که این موضوعات را به شکلی نمایش دهیم که در کنار آموزش طرفین دعوی هم حضور داشته باشند و مخاطب شاهد دعوا و مشاجره لفظی میان دو یا چند نفر باشند، آن زمان توجه مخاطب جذب می‌شود. با این شرایط در دستورکار قرار دادن یک اختلاف و دعوای رخ‌داده در یک پرونده قضایی در فرمی نمایشی نیز به‌طور حتم جذابیت‌های خودش را خواهد داشت.

پرونده‌های پیچیده شعبه ۱۲۱

آگاه: فصل دوم «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه۱۲۱» از خردادماه سال جاری آغاز شده است. این مجموعه پنج‌شنبه و جمعه‌ها ساعت۲۱:۱۵ پخش می‌شود و در مقایسه با دیگر سریال‌های تلویزیون و با فصل نخست خود ساختار متفاوتی دارد. در این فصل علاقه‌مندان به تماشای چند و چون دادرسی به پرونده‌های قضایی را با فضای تازه‌ای همراه می‌شوند و نقش آقای قاضی بیش‌ازپیش پررنگ است. یکی دیگر از تفاوت‌های فصل دوم آقای قاضی روایت رخدادهایی است که در راهروها و فضاهای پیرامونی صحن دادگاه شکل می‌گیرد. آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱، محصول مرکز رسانه‌ای سیمرغ و توسط موسسه هنری رسانه‌ای سلوک در حدود ۵۰قسمت تولید شده که مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه در جریان تولید آن همکاری داشته است. سیدمحمد حسینی هم مثل فصل قبل سرپرستی گروه نویسندگان را برعهده دارد.

گره‌گشایی آقای قاضی
سریال آقای قاضی به کارگردانی سجاد مهرگان از مهرماه ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه دو رفت. این سریال در ۴۲قسمت دو اپیزودی پخش شد و تا بهمن‌ماه همان سال ادامه پیدا کرد. در هر اپیزود ماجرای یک پرونده قضایی روایت شد؛ پرونده‌هایی که همگی از موضوعات و پرونده‌های واقعی اقتباس شده بودند. گروهی ۱۲نفره از نویسندگان به سرپرستی سیدمحمد حسینی، کار نگارش «آقای قاضی» را برعهده داشتند و کیومرث مرادی هم مسئول انتخاب بازیگر مجموعه بود. این سریال به یکی از پربیننده‌ترین‌های تلویزیون بدل شد. سرگرمی‌سازی به همراه آموزش‌، اولویت اصلی سریال و گره‌گشایی پرونده‌ها ازسوی قاضی با هوشمندی از جذابیت‌های آن بود. «آقای قاضی» در ادامه اما با تلنگرهای زیرپوستی حقوقی تلاش کرد، کمک کند تا اطلاعات حقوقی مردم افزایش یابد و در پیچ‌وخم محاکم قضایی و دادسراها کمتر سردرگم شوند. این سریال همچنین تلاش داشت مخاطبان را با ابعاد انسانی روابط و مسائل حقوقی برای حل اختلافاتشان آشنا کند. در فصل دو نیز در هر قسمت به دو پرونده قضایی رسیدگی می‌شود و در ابتدا برای اینکه مخاطب از ماجرای اختلاف آگاه شود، راوی خلاصه‌ای از موضوع پرونده و ماجرای اختلاف خواهان و خوانده یا شاکی و متشاکی را در قالب نریشن توضیح می‌دهد. این مجموعه با روایت واقع‌گرایانه و جذابش درعین‌حال که به مخاطب آگاهی می‌دهد، در حد و اندازه خود از پس سرگرم کردن تماشاگر نیز برمی‌آید.

گشت در راهروهای دادگاه
«آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» با تفاوت‌هایی از فصل نخست درحال پخش است. در فصل دوم این مجموعه نویسندگان ویژگی‌های تازه‌ای را اضافه کردند که مخاطبان به‌واسطه آنها، ارتباط بهتر و بیشتری با برنامه برقرار می‌کند. علاوه‌بر به نمایش گذاشتن درگیری‌‎های داخل دادگاه، به شخصیت قاضی با بازی بهزاد خلج نزدیک می‌شویم که نشان داده می‌شود در زندگی شخصی و ذهن خود چه فضایی را تجربه می‌کند. در فصل نخست، لوکیشن مجموعه ثابت بود اما در فصل جدید دوربین از محوطه دادگاه خارج می‌شود و به راهروهای دادگاه و اتاق‌های جنبی ورود پیدا می‌کند. درواقع تصاویر و اتفاقات خارج از فرایند برگزاری جلسه دادگاه نیز به نمایش درمی‌آید؛ به همین دلیل تعدد لوکیشن در این فصل نسبت به فصل گذشته بیشتر است. 

تنفس بصری 
سجاد مهرگان، کارگردان فصل اول و دوم سریال پیشتر در گفت‌وگویی بیان کرده بود: از لحاظ درام‌نویسی و فضاسازی، اتفاق‌های جدیدی در شعبه۱۲۱ رخ می‌دهد، از این بابت نیاز به فضاسازی جدید، قصه‌های نو و کاراکترهای جدید داشتیم. داستان از این قرار است که آقای قاضی به شعبه جدیدی منتقل می‌شود و در این شعبه، قضاوت‌هایش را انجام می‌دهد. برای اینکه به ورطه تکرار نیفتیم و مخاطبان خود را از دست ندهیم در سری دوم سریال آقای قاضی، محور سریال فقط به اتاق دادگاه منحصر نمی‌شود، بلکه محیط بیرون آن و محیط دادسرا مثل اتاق بایگانی و راهروها نیز به تصویر کشیده شده تا تنوع بصری ایجاد شود. مخاطبان به فضای نخست که به تله‌تئاتر نزدیک بود علاقه داشتند اما این تغییر لوکیشن‌ها نیز در نوع خود جالب است و موجب می‌شود مخاطب با فضا و چالش‌های راهروهای دادگاه و اتاق‌های جنبی نیز آشنا شود. 

سوژه‌های ملموس و کاربردی
یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت سریال، انتخاب سوژه است. موضوعات متنوع، فراگیر و به‌روز این مجموعه موجب می‌شود طیف گسترده‌تری از مردم مخاطب این مجموعه باشند. همه موضوعاتی که در دادگاه «آقای قاضی» بررسی می‌شوند، براساس پرونده‌های قضایی واقعی هستند و همین مسئله باعث می‌شود مخاطب بیشتر درگیر پرونده‌ها شود و آگاهی از جزئیات و نتیجه دعوا برای او اهمیت بیشتری یابد. بیشتر دعواها و مسائلی که در آقای قاضی به آن پرداخته می‌شود از آن دست اتفاقاتی است که ممکن است در زندگی روزمره مردم رخ دهد و با آن مواجه شوند. آگاهی از ملاحظات و احکام قانونی برای مخاطبان کاربردی است و حس کنجکاوی را در آنها ایجاد می‌کند تا بداند در اتفاقات مشابه چگونه برخورد کند. درگیری با همسایه مبتلا به اختلال شخصیت، اختلافات میان صاحبخانه و مستاجر، استفاده تجاری از واحد مسکونی، سوءاستفاده ناشر از مولف اثر، نوشتن وصیت‌نامه جعلی و سوءاستفاده از کودکان در فضای مجازی از موضوعاتی هستند که تابه‌حال در «آقای قاضی» به آنها پرداخته شده است. 

ستاره‌ای در محکمه 
آقای قاضی درامی دادگاهی است که سعی دارد سنگ‌بنای محکمی از منظر قصه‌های حقوقی داشته باشد و بازیگران هم در فضا اجرایی شبیه به واقع حضور داشته باشند. در این فصل قصه بر مدار بهزاد خلج می‌چرخد. بازیگری که در جشنواره اخیر فیلم فجر نیز برنده سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد برای فیلم مجنون شد و خوش درخشید اما غیر از چند چهره دیگر در جایگاه قضات غالب بازیگران جزو هنرمندان تئاتری هستند که چهره‌های کمترشناخته‌شده‌ای برای بینندگان تلویزیون به حساب می‌آیند؛ به همین دلیل به باورپذیری قصه کمک می‌کنند. بهزاد خلج که چهره‌ای جدی و صدایی رسا دارد در فصل اول برای ایفای نقش قاضی انتخاب شد و در ادامه نیز با حضور موفقیت‌آمیز در فیلم و سریال‌های بنامی چون «حیثیت ازدست‌رفته» و «پوست شیر»، توانست توانایی خود را به رخ بکشد و انتخاب مجدد و قطعی گروه سریال برای نقش‌آفرینی در فصل دوم باشد تا مخاطبان با ادامه زندگی قاضی و قضاوت‌های او آشنا شوند. بهزاد خلج برای اینکه به درک درستی از نقش «آقای قاضی» برسد چند ماه روی شناخت این شخصیت کار کرده است تا ابعاد آن را از نزدیک بشناسد و «آقای قاضی» را نقش خودش می‌داند. 

نیازی جدی در تلویزیون
 هدف این مجموعه آموزش نکات حقوقی به مخاطب در قالب نمایش و قصه است تا مخاطب از مسائل حقوقی آگاه شود. معمولا در تلویزیون کمتر آثار نمایشی آموزشی تولید می‌شود اما «آقای قاضی» موفق شده این خلأ را در زمینه موضوعات حقوقی پُر کند. سبک روایت این مجموعه نیز به شیوه‌ای است که توجه مخاطب را جلب می‌کند و او را پس نمی‌زند. آقای قاضی نخستین مجموعه با رویکرد آموزشی نیست. در سال‌های اخیر، مجموعه «منم دوستت دارم» به کارگردانی مجید پرکار در شبکه سلامت  نیز تلاش داشت تا مهارت‌های زندگی و ارتباط با خانواده را براساس اصول روان‌شناسی به تصویر بکشد. به‌طورکلی کمتر شاهد تولید و پخش چنین آثاری در تلویزیون بوده‌ایم، درنتیجه لازم است صداوسیما از ظرفیت بالای مجموعه‌های نمایشی برای آموزش به مخاطبان و آگاه کردن آنان راجع به مسائل کاربردی مختلف در حوزه‌های گوناگون، استفاده بیشتری کند و آثار مشابه آقای قاضی در زمینه‌های دیگر نیز تولید شوند. آثاری با هدف آگاهی‌بخشی به مخاطب و آموزش امور مختلف مبتلابه روزمره در قالب‌های نمایشی که مخاطب بیشتر از برنامه‌های گفت‌وگومحور به آنها علاقه دارد. 

پرونده‌های پیچیده شعبه ۱۲۱

محمد معتمدی با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود به قسمت جدید سریال آقای قاضی واکنش نشان داد: قسمت جدید سریال آقای قاضی به محاکمه یک پاپاراتزی فضای مجازی می‌پردازد. هرچند همه چیز شبیه واقعیت است، ولی متاسفانه محاکمه این افراد را فقط در فیلم‌ها می‌توانید ببینید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.