۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۵٬۱۷۴

با آغاز ماه محرم، در استان سمنان شاهد برپایی مراسم و آیین‌های ویژه‌ای هستیم که در شهرها، روستاها و مناطق مختلف این استان با حضور مردم برگزار می‌شود. مردم استان سمنان در این آیین‌ها که به‌اشکال مختلف برگزار می‌شود عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدالله(ع) نشان می‌دهند.

رسوم و مراسم محرم در سمنان

آگاه: در شهرستان دامغان نیز آیین ویژه محرم در یازدهمین روز از این ماه برگزار می‌شود و مردم این شهر با برپایی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان کربلا امام‌حسین(ع) و یاران باوفایش به عزاداری می‌پردازند. یکی از آیین‌های ویژه و سنت‌های محلی در این شهر که قدمت‪ ‬ساله دارد، مراسم سنگ‌زنی است. در این‌مراسم عزاداران با در دست داشتن دو تکه چوب صیقل داده در عزای سالار شهیدان به سنگ‌زنی و عزاداری می‌پردازند ‬‬.‬‬
حرکت شتران با کجاوه، اطعام فقرا و عزاداران، طوق‌بندان و شام غریبان، سنگ‌زنی و علم‌گردانی و نخل‌گردانی از آداب و رسوم مردم استان سمنان در ماه محرم و در عزاداری های خاص این ماه است. حرکت شتران با کجاوه؛ در این رسم دیرینه، کودکانی با قبای سفید و دستار سبز بر روی شترها می‌نشینند و مسافت معینی را طی می‌کنند.
مراسم سنگ‌زنی یکی از شیوه‌های سنتی عزاداری ماه محرم در برخی از نقاط استان سمنان است که به شماره ۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این مراسم سنتی در استان سمنان بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. سنگ‌زنان در این مراسم دو چوب کوچک دایره‌ای‌شکل به‌اندازه کف دست با قطر تقریبی ۷سانتی متر را با هدف عزاداری، همراه با آهنگ نوحه و در دو شیوه تک‌ضرب و ۳ضرب به هم می‌زنند. مراسم سنتی سنگ‌زنی همه ساله و در ایام دهه محرم در روستای کهن‌آباد گرمسار، صالح‌آباد و دامغان، علاء (سمنان) و شهر بسطام برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.