هیات‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان که شب پیش تا ساعت‌های پایانی با حضور در مراسم سوگواری تاسوعای حسینی در عزای ساقی کربلا و یار باوفای امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل عباس(ع) به عزاداری پرداخته بودند، دیروز نیز در فضایی معنوی با تشکیل دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به یاد امام‌حسین(ع) و شهدای کربلا عزاداری کردند.

این حسین(ع) کیست که عالم همه دیوانه اوست

آگاه: گیلان: پیاده‌راه فرهنگی رشت حال و هوای متفاوتی با روزهای عادی دارد؛ جایی که حالا به میدانگاه رزمایش بزرگ عزاداران حسینی تبدیل شده و با حضور مردم ولایی و انقلابی در زیر تابش تنور مانند خورشید تند تیر، معنای واقعی «پیاده‌راه فرهنگی» را پیدا کرده است. کسبه و بازاریان کرکره‌ها را پایین کشیده، تمام دستفروشان دست از کار برداشته و یک شهر چه عرض کنم، یک استان، یک جغرافیا و یک جهان به احترام مظلومیت «حسین(ع)» جامه سیاه بر تن کرده است. هرچه به ظهر عاشورا نزدیک‌تر می‌شویم، رژه سیاه‌پوشان عزادار حسینی با شکل و شمایل مختلف اعم از زن و مرد، پیر و جوان، نوزاد و گهواره‌نشین گرداگرد میدان شهدای ذهاب نظم بیشتری به خود می‌گیرد و حالا پیاده‌راه فرهنگی و میدان شهدای ذهاب رشت همانند مغناطیسی عزاداران حسینی را به دور خود جذب کرده است، به‌طوری‌که بزرگی و عظمت این حجم از کشش را هیچ تصویری نمی‌تواند تفسیر کند.
مرکزی: در شهر اراک هیات‌های عزاداری از ساعات اولیه به‌سمت میدان اصلی شهر (شهدا) در حرکت هستند تا پس از اجتماع به‌صورت متحدالشکل به‌سمت مصلای بیت‌المقدس حرکت کنند. علاوه‌براین تعزیه سیار اراک نیز از ابتدای خیابان محسنی حرکت کرده و تعزیه‌خوانان در بازار تاریخی این شهر گوشه‌هایی از مصائب سیدالشهدا(ع) را با اجرای تعزیه به نمایش می‌گذارند. حرکت نمادین اسیران کربلا در برخی هیات‌های عزاداری، ذبح قربانی، توزیع شربت، حرکت کودکان و نوجوانان با لباس‌های متحدالشکل با پیشانی‌بند علی‌اصغر(ع)، پابرهنه بودن بعضی از عزاداران در مسیرهای حرکت هیات‌ها، برپاکردن خیمه‌های امام‌حسین(ع) و اصحابش در برخی شهرها، اجرای تعزیه و حمل پرچم‌های بزرگ از جلوه‌های عزاداری در استان مرکزی است.
سیستان: عاشقان و دلسوختگان اهل‌بیت(ع) در سیستان و بلوچستان، همراه و همزمان با سراسر کشورهای دنیا، در روز عاشورای حسینی به خیابان‌ها و معابر آمده و به‌سمت مسیرهای تعیین‌شده حرکت کرده و نماز ظهر عاشورا را هم به امامت امام‌جمعه هر شهرستان یا امام جماعات روستاها اقامه کرده و به مساجد و هیات‌های خود بازگشته و اوج شور و شعور حسینی خود را برای جهانیان به نمایش گذاشتند. در مرکز استان نیز تمام دسته‌های عزاداری هیات‌ها و مساجد، با حرکت به‌سمت گلزار شهدا به عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) پرداختند و پس از اقامه نماز ظهر عاشورا به سمت هیأت و مساجد رفته و پس از اطعام، به منازل خود رفته تا خود را برای برنامه‌های شام غریبان آماده کنند.
کردستان: مراسم عاشورای حسینی با مشارکت ۷۲۰هیات مذهبی و با برپایی بیش از ۸۰ایستگاه صلواتی و موکب پذیرایی در شهرهای استان همراه بود. بانوان نیز در این مراسم عزاداری حضور داشتند و با عزاداری و سینه‌زنی عشق و دلدادگی خود را به امام‌حسین(ع) به نمایش گذاشتند. حضور کردستانی‌ها در این آیین وحدت شیعه و سنی و عشق و علاقه مردمان این دیار به امام‌حسین(ع) را به تصویر کشید.
همدان: در دیار دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان، دیار هشت‌هزار شهید و سردار شهید حاج حسین همدانی غوغایی برپا بود. هیات‌های عزاداری حسینی از صبح عاشورا با برپایی دسته‌های عزاداری، زنجیرزنی، سینه‌زنی، سقایی و تعزیه‌خوانی در سراسر استان و شهر همدان عزاداری کردند. گویی یک نفر نیز در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در خانه نماند و برپایی عزای سیدالشهدا در کوچه و خیابان‌ها فریاد مظلومیت این آقا را سر دادند.
آذربایجان شرقی: از اولین ساعات سه‌شنبه همزمان با دهم محرم سالروز عاشورای حسینی آیین‌های عزاداری در قالب دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی با حضور پرشور عزاداران مومن و خداجوی استان در حال برگزاری است و در ظهر عاشورا به اوج خود رسید. همانند سال‌های گذشته دستجات سینه‌زنی، زنجیرزنی، شاه‌حسین‌گویان به‌صورت مرتب و منظم با حضور در خیابان امام(ره) ضمن عزاداری با سردادن نوای لبیک یا حسین(ع) عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان و شهدای دشت کربلا به نمایش گذاشتند. هیات‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان که تا ساعت‌های پایانی روز با حضور در مراسم سوگواری تاسوعای حسینی به عزاداری پرداخته بودند، در روز عاشورا نیز در فضایی معنوی با تشکیل دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به یاد امام حسین(ع) و شهدای کربلا عزاداری کردند.
قم: از نخستین ساعات صبح روز سه‌شنبه مصادف با سالروز عاشورای حسینی و روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، هیات‌های مذهبی استان قم با حرکت به‌سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) شهادت سومین امام شیعیان را به محضر بانوی کرامت تسلیت گفتند. آیت‌الله سعیدی، تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و جمعی از خادمان نیز با استقرار در میدان آستانه به عزاداران خیرمقدم گفتند. بنا بر رسم همیشگی، هیات‌های مذهبی در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی مسیر چهارراه بازار به‌سمت میدان آستانه را طی طریق می‌کنند و از آنجا رهسپار حرم اخت الرضا(س) می‌شوند. نماز جماعت ظهر عاشورای حسینی همزمان با اذان در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اقامه می‌شود.
خراسان رضوی: هم زمان با فرارسیدن عاشورای حسینی و شهادت جان‌سوز حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، حرم مطهر امام رضا(ع) حال و هوایی غم‌بار و حزن‌انگیز به خود گرفته و آماده پذیرایی از خیل عزادارانی بود که از سراسر کشور برای عرض ارادت و سوگواری به این بارگاه ملکوتی، مشرف شده بودند. در این روز، حرم مطهر رضوی میزبان برنامه‌های عزاداری و سوگواری متعددی بود. آیین مقتل‌خوانی واقعه عاشورا در حرم مطهر رضوی برگزار شد، این مراسم با مقتل‌خوانی آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد و نیز روضه‌خوانی حاج امیر عارف، ذاکر اهل‌بیت(ع) در صحن پیامبر اعظم همراه بود. همچنین نماز ظهر عاشورا نیز به امامت آیت‌الله حسینی خراسانی و با حضور عزاداران حضرت امام حسین(ع) در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر برگزار شد. خادمان حضرت رضا(ع) مثل همیشه به‌صورت ۲۴ساعته به زائران خدمات می‌دهند و همچنین مهمانسرای حضرت نیز پذیرای زائرانی است که موفق به ثبت‌نام در نسیم رضوان و منتخب در قرعه‌کشی شده‌اند. آستان قدس رضوی از عموم مردم متدین و عاشقان اهل‌بیت(ع) دعوت کرده بود تا با حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) در این ایام حزن‌انگیز، با نوحه‌ها و مرثیه‌سرایی، یاد و خاطره حماسه عاشورا و رشادت‌های امام حسین(ع) و یاران باوفایش را گرامی دارند.
ایلام: مراسم عزاداری عاشورای حسینی در میدان ۲۲بهمن شهر ایلام برپا و نماز ظهر عاشورا هم در محل مصلای شهر ایلام اقامه شد. مردم استان ایلام با فرارسیدن عاشورای حسینی اوج ارادت خود به سالار شهیدان را با برگزاری آداب و رسوم مختلف نشان دادند. آیین سنتی «چمر» یکی از این رسوم محلی استان ایلام است که همزمان با عاشورای حسینی در منطقه عشایری کلک نقی شهرستان ملکشاهی برگزار شد. مراسم عزاداری روز عاشورا و عزاداری عاشقان و دلدادگان آقا اباعبدالله الحسین(ع) در جوار اهل قبور در قبرستان بهشت زهرای روستای حاضرمیل با حضور بزرگان، برادران و خواهران از روستاهای حاضرمیل و تم‌تم‌آب با پخش نذری و حال و هوای خاص خود برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.