۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۵٬۳۰۰

زدودن پیرایه‌ها از تحلیل‌ها

سید مرتضی مفیدنژاد ـ روزنامه‌نگار

نیمه مهرماه ۱۴۰۲ تاریخ منطقه غرب آسیا ورق خورد و دروازه جدیدی به روی فهم و درک مردم جهان گشوده شد.

آگاه: تا پیش از این ماجرای فلسطین اشغالی و جنایت‌های رژیم جعلی اسرائیل صرفا در حد یکسری رسانه‌های محدود دست به دست شد و به‌دلیل استیلای شدید صهیونیست‌ها بر رسانه‌های دنیا و شبکه‌های اجتماعی همواره ناله‌ها و فریادهای ملت مظلوم فلسطین در نطفه خفه می‌شد و سردمداران خونخوار رژیم با ترفندهای عملیات روانی در جایگاه مظلوم می‌نشستند.
اما عملیات طوفان الاقصی علاوه بر اینکه به افسانه شکست‌ناپذیری و غیرقابل نفوذ بودن رژیم منحوس پایان داد، تابوی حاکمیت بر رسانه‌ها و افکار عمومی دنیا را هم شکست و صحنه‌ای واقعی از چهره‌ی زشت و خونخوار اشغالگران مسجدالاقصی بعد از قریب به هشت دهه به نمایش گذاشت.
اینها همه در کنار هم به‌طور معجزه‌آسایی به یک اجماع جهانی علیه جنایت‌های رژیم جعلی اسرائیل هم منجر شد، به گونه‌ای که در قلب اروپا و آمریکا هم دانشجویان در صحن دانشگاه به اعتراض برخاستند و هنوز هم بسیاری از این فعالیت‌ها ادامه دارد. همه این اتفاقات زمانی اهمیت و ارزش بیشتری پیدا می‌کند که ملاحظه می‌کنید به‌صورت خودجوش شعرها، کمپین‌ها، هشتک‌ها، پوسترها، گرافیتی‌ها و نمادهایی همچون چفیه و پرچم فلسطین بدون هیچ مانعی در کشورهای مختلف و در میان جوانان دست به دست می‌شود و رژیم اشغالگر روزبه‌روز از جایگاهی که قبلا داشته است، افولی می‌کند.
این مساله در داخل کشور خودمان هم به گونه‌ای دیگر بروز کرد و آن هم بدین صورت بود که همه سلایق سیاسی و فرهنگی در حجم بالایی چه در فضای مجازی و چه در عرصه‌ عمومی جامعه خواسته یا ناخواسته بر سر موضوع دفاع از مردم مظلوم غزه و مبارزه علیه اسرائیل و کوتاه نیامدن در برابر ظلم به یک انسجام مثال‌زدنی دست یافتند و به گونه‌ای شده بود حتی کسانی‌ هم که در دوره‌ای از تاریخ سیاسی این کشور شعارهای انحرافی سر می‌دادند به این نتیجه رسیدند که عاقلانه و فارغ از جدال‌های سیاسی موضوع غزه را از منظر انسانی و حقوق بشری دنبال و آن را مطالبه کنند.  
با درنظرگرفتن همه‌ این مطالب، آنچه نیاز امروز همه علاقه‌مندان به موضوع غزه و فلسطین است شکستن پیرایه‌های موجود در تحلیل وقایع و طراحی طرحی نو در شناخت اتفاقات و تحولات طوفان الاقصی است. باید با عینک فرهنگی و هنری آنچه را در این ۹ماه رخ داده است مشاهده کنیم و از چارچوب مولفه‌های آخرالزمانی این پدیده چندوجهی را موشکافی کنیم. در واقع امروز تشنه روایت حقیقی و واقعی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.