هرچه از ترور اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و فواد شکر، از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان فاصله می‌گیریم، گویی بیشتر و بیشتر به ساعت صفر و زمان عملیات انتقام ایران و گروه مقاومت نزدیک‌تر می‌شویم.

انتظار مرگ‌آور برای صهیونیست‌ها

آگاه: این موضوع و سایه ترس صهیونیست‌ها از انتقام ایران و حزب‌الله لبنان و عملیات ضد صهیونیستی شرایط خاصی را در سطح منطقه و به‌ویژه سرزمین‌های اشغالی به وجود آورده است.

ریزش شدید شاخص بورس تل‌آویو
کاهش شدید شاخص بورس تل‌آویو یکی از تبعات بیم و هراس در سرزمین‌های اشغالی و انتظار برای پاسخ ایران و مقاومت است، روز گذشته منابع خبری رژیم صهیونیستی از کاهش شدید شاخص بورس تل‌آویو در سایه ترس از پاسخ انتقامجویانه ایران و نیز کاهش ارزش شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) در برابر دلار خبر دادند. روزنامه صهیونیست یدیعوت آحارنوت نوشت که در سایه ترس صهیونیست‌ها از پاسخ انتقامی ایران و حزب‌الله لبنان و عملیات ضدصهیونیستی صبح روز یکشنبه در منطقه «حولون» در نزدیکی تل‌آویو، معاملات در بازار بورس تل‌آویو کاهش یافت. در این عملیات ضد صهیونیستی دو صهیونیست کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. مجری عملیات نیز به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست شهید شد.
روزنامه یدیعوت آحارنوت افزود: معاملات هفتگی بازار سرمایه اسراییل طبق انتظار صبح روز یکشنبه با کاهش آغاز شد و در این ساعات، شاخص اصلی بورس تل‌آویو TASE۳۵ به میزان ۲.۶درصد کاهش یافته است که این کاهش، نتیجه تنش‌های امنیتی و کاهش شدید بازارهای سهام جهانی در پایان هفته گذشته است. برپایه این گزارش، ارزش هر دلار آمریکا در برابر شیکل نیز به ۳.۸۱شیکل افزایش یافته است و روزنامه اقتصادی دی‌مارکر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در سایه حملات احتمالی حزب‌الله و ایران در پاسخ به ترور شهیدان «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش حماس و «فؤاد شکر» از فرماندهان ارشد حزب‌الله، بعید نیست که ارزش هر دلار آمریکا به بیش از چهار شیکل برسد.

لحظات دلهره‌آور برای صهیونیست‌ها
لحظه، لحظه روزها و شب‌های بعد از شهادت اسماعیل هنیه و همچنین فؤاد شکر پر شده از دلهره و ترس از کم و کیف انتقام ایران و مقاومت از صهیونیست. در این میان هر توئیت، خبر یا اطلاعاتی جدید که نزدیکی پاسخ را گواه می‌دهد بر دلهره و بیم صهیونیست‌ها می‌افزاید. تشکیل اتاق جنگ مشترک مقاومت برای عملیات انتقام از جمله اخباری بود که بر ابعاد ترس و دلهره در سرزمین‌های اشغالی می‌افزاید. علاء حسن، مدیر ارتباطات نجباء لبنان در گفتگویی با اعلام خبر تشکیل اتاق جنگ مشترک میان محور مقاومت از همه‌جانبه بودن نبرد پیش رو خبر داد و گفت: «طبیعتا شما می‌دانید که این نبرد نبردی همه‌جانبه است و این نبرد همه‌جانبه بدون هماهنگی گروه‌های مختلف امکان‌پذیر نیست. یعنی ما نمی‌توانیم تصور کنیم که عملیات‌هایی ازسوی گروه‌های مختلف به سمت رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و هماهنگی‌های قبلی بین این گروه‌ها وجود نداشته باشد. طبیعتا گروه‌های مختلف یک اتاق عملیات دارند و همه هماهنگی‌ها در سطح بالایی بین این گروه‌ها صورت می‌گیرد؛ چه در داخل کشورها و چه بین گروه‌ها و همینطور درمیان کشورها؛ یعنی مثلا در لبنان، ایران، یمن و غیره و همچنین بین این گروه‌های مختلف در جبهه مقاومت. این یک امر مسلم است که بتوانند عملیاتی را انجام دهند که هماهنگ شده باشد و اقداماتی صورت نگیرد که این اقدامات شاید نتیجه معکوس داشته باشند و برای جلوگیری از این نتیجه معکوس حتما هماهنگی‌هایی بین گروه زمینه صورت می‌گیرد. حتی بیانیه‌هایی صادر شد که نشان داد بعضی از عملیات‌ها به صورت مشترک بین گروه‌های مقاومت عراقی و بین نیروهای مسلح یمنی صورت گرفته و این برای دشمن روشن است که توانسته از دو منطقه جغرافیایی و به‌صورت هماهنگ‌شده و یکسان عملیات مشترکی صورت بگیرد و یک هدف را در رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار بدهد».
در همین راستا، یک مقام بلندپایه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت اعلام کرد که ایران و حزب‌الله می‌توانند اسرائیل را برای مدت طولانی در حالت آماده‌باش نگه دارند و افکار عمومی اسرائیلی‌ها را زیر فشار روانی و نگرانی قرار دهند. فشار روانی که می‌تواند خردکننده باشد. او درعین‌حال راه‌حلی برای فرار از این شرایط پیشنهاد داد و گفت: اسرائیل می‌تواند از این زمان (دوره زمانی برای پاسخ ایران و حزب‌الله) به‌منظور پیشبرد قرارداد مبادله [اسیران بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین] جهت آرام کردن همه جبهه‌ها استفاده کند. این مقام ارشد رژیم صهیونیستی همچنین درباره پاسخ انتقام‌جویانه محور مقاومت به ترور شهیدان «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش حماس و «فؤاد شکر» فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان گفت که این رژیم به هر آسیب بزرگی که به آن وارد شود، با قدرت پاسخ خواهد داد.

فرسایش رژیم صهیونیستی در دوره انتظار
یانیف کوبویچ، خبرنگار نظامی روزنامه هاآرتص نوشت که ارزیابی‌های متنوعی در محافل امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در خصوص واکنش احتمالی ایران و حزب‌الله وجود دارد. برخی معتقدند واکنش حزب‌الله به نحوی نخواهد بود که لبنان را وارد جنگ فراگیر کند اما برخی دیگر معتقدند که واکنش حزب‌الله محکم‌تر و دقیق‌تر خواهد بود و تاسیسات انرژی و آب و برق و زیرساخت‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را هدف قرار خواهد داد.
بن کسبیت، خبرنگار مسائل نظامی رژیم صهیونیستی اما می‌گوید که واکنش ایران بسیار گسترده‌تر از عملیات گذشته خواهد بود. وی می‌افزاید که حاکمیت ایران پیشتر به‌دنبال فرسایش اسرائیل تا ازبین‌بردن کامل آن در سال۲۰۴۰ بود، اما الان معتقد است که امکان تحقق زودتر از موعد این خواسته نیز وجود دارد. وی می‌افزاید که ایران به‌دنبال حمله به اسرائیل یا اشغال یا تخریب آن نیست، بلکه می‌خواهد آن را با گروه‌های مسلح محاصره کند و آن را به‌صورت تدریجی تخریب کند تا ساکنان صهیونیست، آن را ترک کنند. تجزیه جامعه صهیونیستی و اقتصاد فروپاشیده نیز در این زمینه به کمک ایران می‌آید. این خبرنگار صهیونیست در پایان تصریح می‌کند که استمرار اوضاع کنونی به معنی پیروزی ایران است.
جنگ در داخل سرزمین‌های اشغالی
صسما، ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پس از بازدید از محل عملیات شهادت‌طلبانه روز یکشنبه در منطقه حولون در نزدیکی شهر تل‌آویو، با اشاره به پاسخ انتقامجویانه آتی ایران به ترور اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس و وضعیت نابسامان داخلی رژیم صهیونیستی گفت: «جنگ ما تنها با ایران نیست، بلکه در اینجا (داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین) هم باید بجنگیم».
 بن‌گویر که از زمان به قدرت رسیدن به‌عنوان وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، مسلح کردن شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری رود اردن برای مقابله با شهروندان فلسطینی را در اولویت کار خود قرار داده است، گفت: به همین منظور، بیش از ۱۵۰هزار مجوز حمل سلاح را برای شهرک‌نشینان صادر کرده‌ایم. این سخنان بن‌گویر با حمله و انتقاد شدید یائیر لاپید، رییس ائتلاف مخالفان کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همراه شد و او با اذعان به اینکه امنیت داخلی این رژیم تضعیف شده است، گفت: «از زمان روی‌کارآمدن بن‌گویر خیابان‌های اسرائیل پر از موارد قتل و حمله شده و هیچ وزیری، شکست‌خورده‌تر و بدبخت‌تر از وزیر امنیت داخلی نیست». او افزود: «امنیت شخصی اسرائیلی‌ها درحال ازبین‌رفتن است و پلیس اسرائیل در پایین‌ترین سطح آمادگی خود قرار دارد.» لاپید اظهار داشت: تنها کاری که بن گویر، وزیر امنیت داخلی از صبح تا شب انجام می‌دهد، مصاحبه و اقدامات تحریک‌آمیز است.

افزایش انتقادها به نتانیاهو برای ترور هنیه
همه این مسائل باعث شده است تا صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی لحظات و ساعات دشواری را بگذرانند و به این فکر کنند که ترور اسماعیل هنیه در تهران چه دستاوردی برای آنها داشته است. اخباری که از مکالمه تلفنی باید و نتانیاهو هم مخابره شد بر اهمیت این سوال افزوده است. نیویورک تایمز از قول یک منبع آگاه نوشت: مکالمه تلفنی بین بایدن و نتانیاهو بعد از ترور هنیه، گفتگوی تندی بوده است. رییس‌جمهوری آمریکا در این مکالمه بسیار صریح بود و به نخست‌وزیر اسرائیل گفت زمان آن رسیده که توافق به خط پایان برسد.
نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت اسرائیل که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، نوشت: نتانیاهو با اصرار بر اینکه تلاشی برای جلوگیری از آتش‌بس ندارد، تاکید کرده ترور هنیه، مذاکره‌کننده اصلی در مذاکرات آتش‌بس، پیشرفت توافقات را تنها برای چند روز متوقف می‌کند که آن هم در نهایت با اعمال فشار بیشتر بر حماس، حل می‌شود.
این در حالی است که به گفته یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، بایدن معتقد است که ترور هنیه در زمان بدی صورت گرفت و در حالی انجام شد که آمریکایی‌ها به نهایی شدن توافقات آتش بس امیدوار بودند. علاوه بر این، بایدن ابراز نگرانی کرد که انجام عملیات در تهران ممکن است جنگ منطقه‌ای گسترده‌تری را آغاز کند که او همواره از آن پرهیز داشته است.

امید به کوتاه آمدن ایران
سی‌ان‌بی‌سی، روز گذشته اعلام کرد که به‌دنبال افزایش هراس تل‌آویو از پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در تهران، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا مدعی شد که امیدوار است تهران از پاسخ خودداری کند! بایدن در واکنش به پرسشی درباره اینکه آیا ایران از تصمیمش مبنی بر پاسخ و مجازات سخت تل‌آویو صرف‌نظر می‌کند، در پاسخی کوتاه گفت: «امیدوارم. نمی‌دانم»! اظهارنظر بایدن در حالی است که آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی با اشاره به احتمال تشدید تنش، از شهروندان‌شان خواسته‌اند تا در اسرع وقت لبنان را ترک کنند. دولت‌های انگلیس، کانادا و فرانسه نیز هشدار مسافرتی مشابهی را صادر کرده و از شهروندان خود خواسته‌اند تا از سفر به اراضی اشغالی خودداری کنند.
هشدارهای مسافرتی در حالی صادر شده است که در روزهای اخیر بسیاری از شرکت‌های هوایی بین‌المللی نیز از بیم پاسخ مقاومت به ترور شهید اسماعیل هنیه و همچنین فؤاد شکر، پروازهای خود به مقصد اراضی اشغالی را لغو کرده‌اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.