۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵٬۸۰۱

خواب خطرناک رژیم برای آینده نوار غزه

صادق علیزاده ـ دبیر گروه فرهنگ

 «اگر نوار غزه محلی برای شهرک‌های یهودیان و زندگی آنها بود امروز دیگر با پدیده تروریستی حماس روبه‌رو نبودیم. هر جا شهرک‌نشینی توسعه پیدا کرده، تروریسم محو شده است.» اینها بخش‌هایی از اظهارات بتسالل یوئل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و از چهره‌های راست افراطی این رژیم است.

آگاه: فارغ از آنکه میان چهره‌های سیاسی رژیم در نسبت با مسئله فلسطین تفاوت ماهیتی وجود ندارد و تفاوتی اگر هست در شکل و شمایل تاکتیکی ماجراست اما به‌جرات می‌توان مدعی شد که منطق اصلی هسته سخت رژیم را می‌توان در اظهارنظرها و مواضع جریان راست افراطی رژیم به‌ وضوح لمس کرد. 
دیدگاه فوق که به نقل از یکی از چهره‌های رادیکال این جریان عنوان شد می‌تواند یک فانوس تحلیلی باشد که به کمک آن می‌توان فهمید به آینده نوار غزه و اداره آن در اتاق فکرهای رژیم چگونه نگاه می‌شود و چه برنامه‌ها و اهدافی برای آن در نظر گرفته‌اند. سران رژیم چندی ماهی که است محو جنبش‌های مقاومت در نوار غزه و از حیز انتفاع خارج کردن آن را جزو اهداف آتی خود برای نوار غزه معرفی کرده‌اند. محقق کردن این گزاره می‌تواند شکل و شمایل‌های متفاوتی از حضور نظامی مستقیم ارتش عبری در غزه داشته باشد تا صهیونیست‌نشین کردن این منطقه و استقرار یک ساختار محدود اداری برای اداره مدنی منطقه.
حال آنچه از لابه‌لای عباراتی که این چهره صهیونیست به آن اشاراتی مستقیم کرده است مشخص است که توسعه شهرک‌های صهیونیست دیگر قرار است نیست فقط به کرانه باختری محدود بماند و به احتمال زیاد در صورتی که عملیات نظامی رژیم در نوار غزه با موفقیت نسبی همراه باشد سرطان صهیونیسم به این منطقه هم متاستاز و این منطقه را هم آلوده خواهد کرد. این تحلیل وقتی محل بیشتری از اِعراب پیدا می‌‎کند که در نظر داشته باشیم اسموتریچ در بخش‌های دیگری از اظهارات خود عنوان داشته که «ارتش با استقرار در نوار غزه باید همراهی بیشتری برای زندگی مردم این منطقه» داشته باشد. ترکیب این عبارات با آنچه که درباره توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین گفته شد نشان می‌دهد باید در انتظار واقعیتی بود که امروز روی زمین در کرانه باختری به وقوع پیوسته است. 
تشکیل یک دولت به ظاهر فلسطینی که در باطن مجری سیاست‌ صهیونیست‌هاست و در واقعیت هم حرفش میان فلسطینی‌ها خریدار ندارد و بر کمتر از ۲۰درصد ارضی کرانه باختری حکمرانی می‌کند. همه این موارد در کنار هم علاوه بر خواب خطرناکی که صهیونیست‌ها برای نوار غزه دیده‌اند نشان‌دهنده یک چیز دیگر هم هست: بر باد رفتن ایده دو دولتی! ایده‌ای که اگر یک روز بعضی جریان‌های صهیونیست‌ و نه همه آنها حداقل ژست سیاسی‌اش را می‌گرفتند اما امروز دیگر حتی مراعات ملاحظات سیاسی‌اش را هم نمی‌کنند و به همین دو منطقه(کرانه باختری و غزه) هم چشم طمع دارند. متاستاز سرطانی صهیونیسم فقط با مقاومت قابل درمان است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.