کاربران فضای مجازی ازجمله دنبال‌کنندگان افراد مشهور یا همان سلبریتی‌ها، سال گذشته به‌دفعات تبلیغات «کوروش کمپانی» شرکت واردکننده گوشی تلفن همراه را در صفحات مجازی خود مشاهده کرده بودند؛ شرکتی که با ادعای فروش آیفون ۲۰میلیونی نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و از طریق تبلیغات در صفحات مجازی سلبریتی‌های فوتبالی و سینمایی توانست اعتماد عمومی بسیاری از افراد به‌ویژه جوانان و نوجوانان را جلب کند؛ اما ۲۶بهمن سال گذشته خبر گریختن مالک شرکت مزبور، همه‌جا پیچید و پرونده‌ای در این رابطه در پلیس جرایم اقتصادی گشوده شد.

متهم پرونده «کوروش کمپانی» به‌زودی به کشور بازگردانده می‌شود

آگاه: در همان مقطع زمانی، رییس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از ورود پلیس به پرونده کوروش کمپانی خبر داد. در همین راستا، فراجا اعلام کرد درپی تبلیغات خارج از ضوابط و پایین‌تر از قیمت بازار شرکتی با عنوان کوروش کمپانی، برای فروش گوشی تلفن همراه، موضوع در دستور کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار داده شد و با بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد که اعضای این شرکت با تبلیغات گسترده و با سوء‌استفاده از برخی چهره‌های شناخته‌شده (سلبریتی‌ها) با تبلیغ فروش گوشی تلفن همراه به قیمت پایین با دریافت مبالغی با وعده تحویل ۴۵روزه اقدام به ثبت‌نام از شهروندان کرده‌اند.

پرونده‌ای با بیش از ۷هزار و صد شاکی
اما پیگیری پرونده کثیرالشاکی «کوروش کمپانی» پیش از گریختن مالک آن، آغاز شده بود؛ پرونده مزبور از آبان‌ماه ۱۴۰۲ با بیش از هفت‌هزار و صد شاکی و با مطالبه مبلغی بیش از ۲۰۰میلیارد تومان با گزارش ضابطان خاص مفتوح شد. پس از متواری شدن مالک کوروش کمپانی، با پیگیری‌های انجام‌شده، اموال این شرکت در داخل و خارج از کشور شناسایی و توقیف شد و دستور فروش آن برای پرداخت مطالبات مال‌باختگان صادر شد. در همین راستا، با هماهنگی دستگاه قضایی و طبق قانون، تمام اموال متهم اصلی پرونده و اموال منقول این شرکت در تهران و نقاط مختلف کشور از جمله قایق‌هایی در جزیره کیش، شناسایی و توقیف شدند. همچنین در پرونده کوروش کمپانی، املاکی در اصفهان و تعدادی خودروی مدل‌بالا در کیش و امارات نیز شناسایی و توقیف شدند. به تبع آن، با شناسایی و توقیف اموال این شرکت، برنامه‌ریزی برای توزیع اموال بین مال‌باختگان انجام شد. طبق اعلام سخنگوی دستگاه قضا در تاریخ ۲مرداد، در راستای اجرای ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی به سازمان اموال تملیکی ابلاغ شده است تا نسبت به فروش اموال توقیفی این شرکت به بالاترین قیمت ظرف مدت دوماه اقدام کند و به محض فروش اموال از طرف بانک‌های طرف حساب، مطالبات مردم پرداخت می‌شود.در روند پیگیری پرونده کوروش کمپانی، یکی از اعضای اصلی این شرکت به اتهام معاونت در کلاهبرداری بازداشت و دو نفر دیگر نیز تحت تعقیب قرار گرفتند. همچنین در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته‌شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کردند که به اتهامات آن‌ها هم رسیدگی شد. بر اساس قانون این افراد باید مبالغی را که برای تبلیغات این شرکت دریافت کرده بودند به صندوق دولت برمی‌گردانند که این موضوع با پیگیری دستگاه قضایی انجام شد.
پرونده کوروش کمپانی ابتدا در دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی مفتوح شد اما با نظر دادستان به ناحیه۵ دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارجاع شد. دادستان و سرپرست ناحیه۵ تهران در حال رسیدگی و نظارت روی پرونده هستند و رییس قوه قضاییه نیز در این زمینه، تاکید کرده که از تمام ظرفیت‌های قانونی برای احقاق حقوق شکات و مال‌باختگان بهره گرفته شود.

اعلان قرمز برای مالک کوروش کمپانی
اما پیگیری‌های قانونی نیز برای بازگرداندن مدیرعامل کوروش کمپانی به عنوان متهم صلی این پرونده، به کشور از سوی مرجع قضایی ذی‌صلاح انجام شده و اقدامات موثری برای جمع‌آوری اسناد و مدارک لازم به عمل آمده است؛ همچنین در تاریخ ۲۹بهمن‌ماه ۱۴۰۲ از طریق پلیس اینترپل، اعلان قرمز و جلب بین‌المللی مالک این شرکت، صادر شد و پلیس امنیت اقتصادی نیز پیگیر بازگرداندن این متهم است. دستگاه قضایی هم از طریق مراجع بین‌المللی و اینترپل پیگیر دستگیری و بازگرداندن متهم اصلی پرونده به کشور است.
در همین راستا، خبرنگار آگاه کسب اطلاع کرده که متهم اصلی پرونده کوروش کمپانی به‌زودی به کشور مسترد می‌شود و در این زمینه توافقات مربوطه میان ایران و کشور محل متواری شدن نامبرده، صورت گرفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.