امیر گودرزی -خبرنگار گروه جامعه: «۴۱درصد از تصادفات منجر به فوت و ۶۱درصد از تصادفات جرحی در تهران مربوط به موتورسواران است.» این آمار را روز گذشته رییس پلیس راهور پایتخت اعلام کرد تا برای چندمین بار در سال جاری یک فرمانده پلیس با چنین آماری بر تهدیدات جانی موتورسواری در تهران تاکید می‌کند. 

متخلفان یک دنده

آگاه: سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور آمار جدیدی از موتورسیکلت‌سواران در تهران اعلام کرد و گفت: درحال‌حاضر، حدود ۴.۵میلیون موتورسیکلت در شهر تهران تردد می‌کنند، درحالی‌که جمعیت تهران نزدیک به ۹میلیون و ۸۰۰هزار نفر است. بر اساس آمار پنج سال اخیر، ۴۱درصد از تصادفات منجر به فوت و ۶۱درصد از تصادفات جرحی در تهران مربوط به موتورسواران است. 
وی در ادامه از روند کاهشی تصادفات مرگبار صحبت کرد: تصادفات موتورسیکلت‌ها منجر به فوت ۱۶درصد نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته کاهش‌یافته است. ۴۲درصد تصادفات در روز و ۵۸درصد در شب رخ می‌دهد و عمدتا در بزرگراه است. بزرگراه آزادگان با ۹درصد، پرحادثه‌ترین بزرگراه است، درحالی‌که در بزرگراه امام علی بزرگراه امام رضا(ع) به‌ترتیب هفت درصد و چهار درصد از تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.
وی افزود: روزانه بین یک میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار خودرو به داخل شهر تهران وارد می‌شود و ۹۰۰هزار خودرو از شهر خارج می‌شود. همه این خودروها وارد شهر نمی‌شوند، اما بسیاری از آنها وارد بزرگراه آزادگان می‌شوند که به این دلیل ترافیک پرحجم و سنگین، تصادفات در این بزرگراه بیشتر است.
این نخستین باری نیست که امسال یک فرمانده پلیس با بیان آمار مرگبار موتورسیکلت‌سواران توجه‌ها را به کشته‌شدن راکبان این وسایل نقلیه جلب می‌کند. خردادماه رییس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ از سهم نگران‌کننده موتورسواران از تصادفات فوتی و جرحی در معابر پایتخت خبر داد و گفت: درحال‌حاضر روزانه در شهر تهران حدود پنج میلیون موتورسوار در حال تردد هستند که این آمار بالایی است و وضعیت بسیار ناگواری را در همین خصوص در معابر شهر ایجاد کرده است.
به گفته گنجی، سال گذشته در تصادفات فوتی پایتخت بیشترین سهم مربوط به موتورسیکلت‌سواران بود. ۴۶درصد کل موارد فوتی مربوط به این افراد بود و از ۶۴۰نفر فوتی حوادث رانندگی در تهران، ۲۸۷نفر موتورسواران بودند. 
چند ماه قبل از این اظهارات در اردیبهشت۱۴۰۳ رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ نیز به آماری اشاره کرد که براساس آن از هر ۱۰نفر فوتی در شهر تهران حدود پنج نفر از آنها موتورسوار است. سرهنگ علی‌اصغر شریفی به این آمار چنین افزود: ۱۳درصد از کل تصادفات خسارتی شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌سواران است. موتورسواری که به هر دلیلی با زمین برخورد می‌کند دچار آسیب‌دیدگی و اگر این برخورد کمی شدیدتر باشد منجر به جرح یا فوت می‌شود.
پلیس در حالی از مرگ موتورسیکلت‌سواران خبر می‌دهد که تولید این وسایل نقلیه ارزان هر سال روبه‌افزایش است، طوری که در سال‌هایی با رشد ۴۰ یا ۶۰درصدی و در سال گذشته با رشد ۲۸درصدی روبه‌رو بودیم. مشتاقانی که برای فرار از ترافیک سوار به دنبال مرکبی می‌گردند که به‌راحتی و با اقساط و حتی بدون پیش‌پرداخت هم می‌توانند بر آن سوار شوند. آمار عجیب ۱۲میلیون موتورسیکلت توقیفی در پارکینگ‌های پلیس که به آنها رسوبی می‌گویند نشان از سبقت موتورسازان از پلیس می‌دهد. هر چند پلیس هم سیاست واحدی در برخورد با راکبان این وسایل نقلیه ندارد، طوری که گاه با ایجاد طرح‌های گازانبری به برخورد شدید با موتورسواران متخلف دست می‌زند و گاه سیاست مدارا را با این استدلال که از راکبان معمولا از طبقه ضعیف هستند، پیش می‌گیرد.

موتورسواران زیر ذره‌بین طرح‌های هوشمند
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با اجرای طرح‌های هوشمند و جریمه‌های سنگین، تصادفات موتورسیکلت‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.
سرهنگ احسان مومنی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: همه افراد علی‌الخصوص متخلفین یک یا دو ساعت در کنار مأموران ما آموزش می‌بینند تا به‌طور تخصصی در مورد اصول صحیح رانندگی آموزش کافی را دریافت کنند. این آموزش‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به دیگر موتورسواران تذکر بدهیم که از تجهیزات ایمنی به‌درستی استفاده کرده و از ارتکاب تخلفات خودداری کنند. اهمیت این موضوع دوچندان است؛ زیرا وقتی یک موتورسوار خودش به دیگران توصیه می‌کند که قوانین را رعایت کنند، این توصیه‌ها نه‌تنها بر روی خودش تاثیر مثبت می‌گذارد، بلکه روی سایر شهروندان نیز اثرگذار است. 
او ادامه داد: در ارتباط با طرح جدید، یکی از موضوعاتی که مطرح شده، این است که برخی موتورسواران ممکن است پیامک‌هایی دریافت کنند که به آن‌ها اطلاع می‌دهد به‌دلیل تخلفاتی که شاید در گذشته مرتکب شده‌اند، جریمه‌هایی برای آن‌ها ثبت شده است. این جریمه‌ها ممکن است شامل مبالغی باشد که حتی به یک‌میلیون یا دومیلیون تومان هم برسد. این موضوع ممکن است برای برخی از افراد تعجب‌آور باشد، زیرا شاید آن‌ها انتظار نداشته باشند که تخلفی که مدت‌ها پیش انجام داده‌اند، اکنون جریمه‌اش برای آن‌ها صادر شود.
او ادامه داد: شایان ذکر است که تمامی جریمه‌ها به‌طور کامل به‌صورت هوشمند توسط دستگاه‌های ویژه ثبت می‌شوند. مأموران ما با استفاده از گوشی‌های هوشمند، کد تخلفات مختلف را وارد سیستم می‌کنند. این روند هوشمندانه باعث می‌شود که عدالت در صدور جریمه‌ها رعایت شود و همچنین از وقوع اشتباهات احتمالی جلوگیری به‌عمل آید.

روایت مرگ موتورسواران
خیابان‌های پرحادثه: خیابان‌های ولیعصر (عج)، شوش، انقلاب و ۱۵ خرداد بیشترین تصادفات منجر به مرگ موتورسیکلت‌ها را شاهد هستند.
بزرگراه‌های مرگبار: در بزرگراه‌های آیت‌الله سعیدی، آزادگان، شهید همدانی و حکیم نیز بیشترین تصادفات فوتی موتورسیکلت‌سواران رخ می‌دهد.
گروه سنی در خطر: بیشترین کشته‌شدگان ۲۰ تا ۳۰ سال دارند.
ساعت‌های مرگبار: از ساعت ۲۰ تا ۲۴: ۳۲ درصد تصادفات موتورسواران رخ می‌دهد. 
از ساعت ۲۴ تا ۴ صبح: ۲۷ درصد تصادفات موتورسواران اتفاق می‌افتد.
علت تصادفات: سرعت، بی‌توجهی به جلو، تغییر مسیر ناگهانی، عبور از محل ممنوع 

۱۲ میلیون موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ‌ها توقیف است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.