۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۶٬۶۴۲

وفاق به قتلگاه نرود!

سید مرتضی مفیدنژاد ـ روزنامه‌نگار

انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری با همه فراز و نشیب‌ها و اتفاقاتی که در درون خود داشت برگزار شد و پس از دو مرحله انتخابات ملت ایران نهمین رییس‌جمهوری خودشان را شناختند.

آگاه: قطعا این انتخابات و اتفاقاتی که پس از شهادت شهید رئیسی افتاد فصل مهمی از تاریخ سیاسی ایران معاصر است که باید با دقت و موشکافی بیشتری مورد تحلیل قرار گیرد. پس از مراسم تنفیذ و تکیه دکتر پزشکیان بر صندلی ریاست‌جمهوری، دولت با شعار وفاق ملی به‌کارگیری مهره‌ها و مدیران جدید را آغاز کرد و پس از مدتی لیست کابینه نیز تحویل مجلس شد. مسئله وفاق ملی و انسجام همه گروه‌ها در جهت رفع مشکلات کشور از جمله مواردی بود که در زمان انتخاب افراد کابینه و همچنین در پروسه‌ رأی‌گیری در مجلس هم مورد تاکید رییس‌جمهوری بود. کابینه‌ آقای پزشکیان به‌طور کامل رأی اعتماد را از مجلسی که اکثریت نمایندگان با گفتمان دولت همخوانی نداشتند اخذ کرد و اینگونه شد که چینش بدنه میانی دولت هم ازسوی وزرای جدید آغاز شد. در همین ایام و در جلسه‌ای که دولت به مناسبت هفته دولت به دیدار رهبر انقلاب رفتند ایشان به نکته‌ای اشاره کردند که ابعاد آن در همان زمان تا حدی مغفول واقع شد. ایشان تصریح کردند: «انتخاب همکار. بالاخره شما همکارانی انتخاب می‌کنید؛ توصیه‌ بنده این است که از همکارانِ دارای این خصوصیات بیشتر استفاده کنید: جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد، پُرانگیزه؛ اینها هستند که می‌توانند به شما کمک کنند.»
این مقوله هشدار مهمی بود که ازسوی رهبر انقلاب در نخستین دیدار هیات دولت مطرح شد و به‌نوعی زیربنا و منشور چینش نیروهای دولت چهاردهم را ترسیم کرد. در همین راستا ذکر چند نکته حائز اهمیت است:
الف) شعار وفاق قطعا در شرایط فعلی کشور یک شعار استراتژیک و مهم است و به قدرت بیشتر کشور می‌انجامد اما نباید این را فراموش کنیم که طبیعتا خطوط قرمز در به‌کارگیری‌ها و نصب افراد در پست‌های مختلف وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. طبیعتا اتفاقاتی همچون فتنه۸۸ و برخورداری از مواضع برهم‌زننده امنیت و آرامش کشور از این دست محسوب می‌شود. به بیان دیگر، وفاق با چشم‌بستن بر اصول قطعی و خطوط قرمز متفاوت است.
ب) اتخاذ مواضع رادیکال و تند در هر بستر سیاسی و فکری امری مذموم است و باید قاطعانه با جریان‌هایی که رفتارهای خارج از قاعده و استاندارد از آنها سر می‌زند مرزبندی جدی داشت. نکته اینجاست که دولت جدید چه در عزل و نصب افراد و چه در به‌کارگیری مشاورین و کانون‌های فکری باید به‌طورجدی از نزدیک شدن افراطیون جلوگیری کند. افراطی‌گری قطعا در بلندمدت وفاق ملی و آرامش اجتماعی را به قتلگاه خواهد برد.
ج) کانون‌های قدرت و ثروت آماده‌اند تا با نزدیک شدن به مدیران دولتی بستر کسب مطامع خود را بگسترانند. پیش از این رهبر انقلاب در یکی از دیدارهایشان با نمایندگان مجلس این موضوع یعنی خطر نزدیکی به این کانون‌ها را تصریح کردند. پیرو همین ماجرا، مراقبت دولت در این برهه خصوصا در حوزه‌های صنعتی و اقتصادی به جهت کثرت این کانون‌ها امری حیاتی و غیرقابل‌انکار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.