۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۹
کد خبر: ۷٬۰۰۰

به دنبال الگویی برای مشارکت اجتماعی

سید مرتضی مفیدنژاد ـ روزنامه‌نگار

یکی از برکات و آثار برجسته دفاع مقدس بدون شک تقویت اعتمادبه‌نفس و خودباوری ملی بود. ملت ایران در دوران دفاع مقدس با توجه به هجمه جهانی که علیه منافعش رخ داده بود، به این نتیجه رسید که باید خود را باور کند و با تکیه بر توانمندی جوانان و توده‌های مختلف مردمی کشور را اداره کند. تاثیر این خودباوری هم در قالب و اشکال مختلف و در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود را نشان داد؛ به عنوان مثال، نهضت کمک به جبهه‌ها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین حمایت‌های مردمی که در قالب کمک‌های نقدی و غیرنقدی در کل دوران دفاع مقدس خودش را نشان داد یا نهضت جهاد سازندگی ازجمله عرصه‌هایی بود که در حوزه اجتماعی به طرز باورنکردنی رشد کرد و منشأ خیرات بسیاری در دوران جنگ و بعد از آن شد.

آگاه: در دوران پس از دفاع مقدس روحیه مشارکت‌های اجتماعی مردم به دلایل مختلفی که از حوصله این بحث خارج است تغییر کرد و شکل متفاوتی به خود گرفت. ضمن اینکه ساختار دولتی هم به نوعی بر این عرصه سایه انداخت و چارچوب‌های دست و پاگیر رسمی حرکت‌های خودجوش مردمی را تا حد زیادی تحت‌الشعاع قرار داد.
این در حالی بود که توسعه ارتباطات و رسانه‌ها و مسائل مرتبط با شبکه‌های اجتماعی و تغییر و تحولات پرشتاب حوزه سبک زندگی موضوعات و مسائل حوزه اجتماع را متنوع‌تر و متکثرتر کرد.
در واقع جریان تحولات و تغییرات اجتماعی به گونه‌ای پیش رفت که مشارکت‌های مردمی و الگوهای خدمات اجتماعی به‌روز نشدند و به‌نوعی از سیر اتفاقات و رخدادها عقب ماندند. با وقوع پاندمی کرونا، جامعه ایران نشان داد که ظرفیت‌های اجتماعی قابل‌توجهی دارد و فقدان بستر مناسب و شرایط محیطی و همچنین نبود الگوی مناسب از بروز هدفمند مشارکت اجتماعی جلوگیری کرده است.
بر همین مبنا چند نکته قابل توجه است:
الف) عدم توجه به مشارکت و خدمات اجتماعی منجر بی تفاوتی اجتماعی می‌شود و تحقق این موضوع تبعات فرهنگی و اجتماعی بسیاری خواهد داشت.
ب) جامعه ایران در مراحل مختلف نشان داده است که ظرفیت بالایی برای مشارکت‌های اجتماعی دارد. این ظرفیت و شکوفا کردن آن باید به صورت نظام‌مند کشف شود.
ج) دولت باید نقش حامی و ناظر داشته باشد، نه مداخله‌کننده مستقیم و ایجادکننده مانع. این یک مقوله قطعی است که دولت باید مقوم خدمات و مشارکت‌های اجتماعی مردم باشد، نه تضعیف‌کننده آن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.