عملیات طوفان‌الاقصی که امروز به نخستین سالگرد خود رسیده است، به تعبیر رهبر انقلاب، یک پدیده بی‌نظیر در تاریخ اخیر دنیای اسلام است.‌

آغاز دنیای بدون اسرائیل

آگاه: عملیات طوفان‌الاقصی  اگرچه به سبب جنون و جنایت‌پیشگی صهیونیست‌ها، با تبعات و تلفاتی سنگین و شدید برای مردم و مجاهدان فلسطینی همراه بوده است، اما تردیدی نیست که این عملیات متهورانه و غرورانگیز، موازنه قوا را به‌طور کامل به نفع جبهه مقاومت تغییر داد و صهیونیست‌ها را به ۷۰سال پیش بازگرداند و آنها اکنون برای حفظ موجودیت نامشروع خود تلاش و تقلا می‌کنند. 
درست یک سال پیش در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، مبارزان مقاومت فلسطین در چارچوب عملیات طوفان‌الاقصی و حق دفاع مشروع، با پوشش رگباری از موشک‌ها و راکت‌ها از نوار محاصره شده غزه به شهرک‌های صهیونیست‌نشین نفوذ کرده و در یک حمله غافلگیرانه بی‌سابقه در تعطیلات بزرگ صهیونیست‌ها، ده‌ها شهرک‌نشین اشغالگر را به هلاکت رسانده و تعدادی دیگر را به اسارت بردند. رژیم صهیونیستی که در پی عملیات طوفان‌الاقصی مبهوت شده و در شوک فرورفته بود، حملات هوایی و زمینی وحشیانه‌ای را به غزه آغاز کرد و در این باریکه به نسل‌کشی روی آورد.
نسل‌کشی و تجاوز صهیونیست‌ها به غزه، پس از یک سال همچنان ادامه دارد و حدود ۴۲هزار فلسطینی در اثر جنایات صهیونیست‌ها در باریکه غزه به شهادت رسیده‌اند که حدود ۱۷هزار تن از آنان، کودکان هستند. تعداد مجروحان فلسطینی این یک‌سال نیز بالغ بر ۹۶هزار نفر است؛ همچنین ۹هزار نفر نیز مفقود و بیش از ۱۷هزار کودک نیز یتیم شده‌اند؛ حدود دومیلیون نفر از اهالی غزه آواره و بیش از سه‌هزار تن از آنان، قطع عضو شده‌اند؛ درمجموع، در نتیجه جنایات وحشیانه و سبعانه صهیونیست‌ها در غزه طی یک سال اخیر، ۲۰۰هزار تن از اهالی غزه دچار تلفات شده‌اند.

طوفان‌الاقصی و تغییر چهره ژئواستراتژیک غرب آسیا
اما عملیات طوفان‌الاقصی که در پانزدهم مهر ۱۴۰۲ برابر با  هفتم اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، بدون‌تردید زمینه‌ساز تغییر چهره ژئواستراتژیک غرب آسیا خواهد بود و آغازی بر پایان رژیم غاصب صهیونیستی است. این عملیات نظامی، توسط نیروهای حماس علیه اسرائیل و در واکنش به جنایات سَبعانه رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان و هتک حرمت مسجدالاقصی بود. این عملیات در منطقه مرزی میان غزه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین و در ۱۵مهر سال ۱۴۰۲ش (۷اکتبر ۲۰۲۳م) آغاز و تا چندین روز ادامه داشت. در پی این حملات،‌ ابتدا نیروهای حماس برای مقابله با ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی، مناطقی از سرزمین‌های اشغالی را با راکت هدف قرار دادند و پس از آن به‌صورت زمینی وارد سرزمین‌های اشغالی شدند. در پی این عملیات، بیش از ۱۴۰۰صهیونیست غاصب و جنایتکار کشته و سه‌هزار نفر از آنان زخمی شدند. این عملیات شکستی بی‌سابقه برای اسرائیل ارزیابی شد.
پس از این عملیات ظفرمندانه نیروهای حماس،‌ ارتش متجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه یورش برد و اکنون یک سال از این تجاوز صهیونیست‌ها می‌گذرد و حدود ۴۲هزار فلسطینی ساکن غزه که اکثر آنها زنان و کودکان هستند به شهادت رسیده‌اند. صهیونیست‌ها در جریان تجازو به غزه، بی‌سابقه‌ترین و خشن‌ترین نوع جنایات را به کار برده‌اند.
اما اثرات ضربه طوفان‌الاقصی بر پیکره رژیم موقتی صهیونیستی خیره‌کننده بود. همه صاحبنظران و کارشناسان جهانی تصریح دارند که پانزدهم مهرماه ۱۴۰۲ در تاریخ سیاسی منطقه غرب آسیا ماندگار شد. در این روز، رزمندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با حمله به رژیم صهیونیستی، سنگین‌ترین شکست تاریخ ۷۵ساله این رژیم جعلی را بر آن تحمیل کردند. رهبر انقلاب روز ۱۸مهرماه ۱۴۰۲ در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری دانشگاه‌های نیروهای مسلح در سخنان‌شان به طوفان‌الاقصی اشاره و ابعاد مختلف آن را تبیین کردند و این عملیات را «شکست غیرقابل ترمیم» برای صهیونیست‌ها توصیف کردند و فرمودند: «در این قضیه پانزدهم مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی، هم از لحاظ نظامی، هم از لحاظ اطلاعاتی، یک شکست غیرقابل ترمیم‌خورده؛ شکست را همه گفتند، تاکید من به «غیرقابل ترمیم‌بودن» است. من می‌گویم این زلزله ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. بعید است که رژیم غاصب صهیونیستی با همه های‌وهویی که می‌کند، با همه حمایت‌هایی که امروز در دنیا ازسوی غربی‌ها از او می‌شود، بتواند آن سازه‌ها را ترمیم کند. من عرض می‌کنم از شنبه پانزدهم مهر، رژیم صهیونیستی دیگر رژیم صهیونیستیِ قبلی نیست و ضربه‌ای که خورده است به این آسانی قابل جبران نیست.»

سنگین‌ترین شکست تاریخ برای صهیونیست‌ها
اما همان‌طور که همه ناظران و آگاهان بین‌المللی تصریح دارند رژیم موقت صهیونیستی به‌واسطه طوفان‌الاقصی متحمل سنگین‌ترین شکست تاریخ خود شد. این رژیم غاصب همواره تصویری شکست‌ناپذیر از خود ارائه می‌داد و سعی داشت نشان دهد از قوی‌ترین بازیگران منطقه غرب آسیا به‌خصوص در دو بعد نظامی و اطلاعاتی است. درواقع رژیم اشغالگر قدس به‌دلیل همین هویت اطلاعاتی و نظامی برای خود یک قدرت نرم رسانه‌ای و بین‌الاذهانی ایجاد کرده بود. یکی از دلایل عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی نیز همین عامل بود، اما هفتم اکتبر ۲۰۲۳ این هویت از بین رفت و رژیم صهیونیستی دچار یک غافلگیری و شوک بزرگ اطلاعاتی، امنیتی و نظامی شد به‌نحوی‌که خشونت و حملات همه‌جانبه‌ای که بعد از عملیات طوفان الاقصی علیه غزه انجام داد بیش از آنکه یک راهبرد نظامی - عقلانی باشد، واکنشی خشمگین به این شکست بزرگ بود؛ بنابراین پس از طوفان‌الاقصی آبرو و اعتبار نظامی و اطلاعاتی رژیم غاصب صهیونیستی از بین رفت. این عملیات پیرومندانه مقاومت فلسطین، سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی را به‌نوعی فروپاشاند و آنها را آماج انتقاد و اعتراض جامعه نامشروع صهیونیستی کرد. تجاوز وحشیانه و کودک‌کشی‌هایی که صهیونیست‎‌ها در غزه انجام می‌دهند با هدف کاستن از سنگین شکست بزرگ در طوفان‌الاقصی و ترمیم اعتبار ازدست‌رفته‌شان است.
رژیم صهیونیستی همواره ادعا می‌کرد که دارای قوی‌ترین سامانه‌های اطلاعاتی، امنیتی و حفاظتی است که در سطح منطقه و بیشتر مناطق جهان قابل مقایسه و قابل شکست و نفوذ نیست، اما در جریان طوفان‌الاقصی نیروهای اندکی از فلسطینیان در غزه که دسترسی‌شان به تکنولوژی‌ها، امکانات و تجهیزات پیشرفته بسیار کم است، توانستند از همه خطوط حفاظتی و امنیتی این رژیم عبور کنند و ضربه‌های سنگینی بر نیروهای نظامی و انتظامی این رژیم وارد کنند که این یک شکست حیثیتی بود برای اعتباری که رژیم صهیونیستی سال‌ها مدعی آن بود. از ۵۰سال پیش تاکنون، چنین ضربه و چنین نفوذی ازسوی اعراب یا سایر کشورها در این رژیم پدید نیامده و لذا یک شکست تاریخی محسوب می‌شود. مهم‌ترین ویژگی عملیات طوفان‌الاقصی فتح نرم بود؛ این عملیات نشان داد هیبت و هیمنه‌ای که دشمن صهیونیستی با حمایت آمریکا در این سال‌ها برای خود ساخته پوشالی و باطل است. عملیات طوفان الاقصی تاریخ جدیدی را برای انقضای ظلمی که سال‌ها توسط نظام سلطه و استکبار بر جهان و مشخصا منطقه ما حاکم کرده بودند وضع کرد؛ درنتیجه طوفان‌الاقصی ضربه‌ای کاری به ستون فقرات نظامی رژیم صهیونیستی وارد آمد و در سلسله اعصاب امنیتی این رژیم جعلی، زلزله‌ای بنیان‌کن رخ داد و همچنین پتک محکمی به بخش سیاسی این رژیم نامشروع وارد آمد.

افزایش کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل، پس از طوفان‌الاقصی 
بدون‌تردید، بزرگ‌ترین حامی و پشتیبان رژیم جعلی صهیونیستی، رژیم تروریست‌پرور آمریکاست؛ این گزاره‌ای است که مستنداتِ مؤیدِ آن بی‌شمار است. طبق اعلام منابع اسرائیلی از جمله وب‌سایت YNET (یدیعوت آحارانوت) کمک‌های نظامی آمریکا به تل‌آویو از زمان آغاز جنگ علیه غزه به بالاترین سطح از زمان جنگ ۱۹۷۳ تاکنون رسیده است. اما علت گسیل این حجم از تسلیحات از آمریکا به اسرائیل چیست؟ پاسخ به این سوال واضح است، چراکه طوفان‌الاقصی جدول سیاست‌های آمریکا در منطقه را بهم زد و توطئه آمریکایی‌ها را نقشه بر آب گرداند؛ رهبر انقلاب در همین خصوص فرمودند: آمریکایی‌ها در تحقق خاورمیانه جدیدی که می‌خواستند درست کنند، به‌کلی ناکام شدند. یکی از اجزای آن خاورمیانه این بود که مسئله فلسطین را به نفع رژیم غاصب تمام کنند تا اصلا چیزی به نام فلسطین دیگر باقی نماند؛ همان طرحِ دودولتیِ خائنانه‌ای را هم که قبلا تصویب کرده بودند، زیرش زدند؛ نتوانستند، نشد. حالا شما امروز ببینید موقعیت فلسطین با ۲۰سال پیش چقدر تفاوت کرده! ۲۰سال پیش فلسطین چه بود، امروز چیست؛ حماس ۲۰سال پیش چه بود، امروز چیست. بله، جغرافیای سیاسی منطقه در حال دگرگونی اساسی است، اما نه به نفع آمریکا، بلکه به نفع جبهه مقاومت. بله، نقشه جغرافیای سیاسی‌ غرب آسیا عوض شد، اما به نفع مقاومت؛ ‌مقاومت پیروز شد. امام درست فهمیده بود، درست تشخیص داده بود. هسته‌های مقاومت توانسته‌اند جهت حرکت را به نفع خودشان تغییر بدهند و عوض کنند.

چرایی شکل‌گیری طوفان‌الاقصی
اما چرا رزمندگان حماس، علیه صهیونیست‌ها حمله‌ای پیش‌دستانه تدارک دیدند و طوفان‌الاقصی را خلق کردند؟ رژیم صهیونیستی به‌طور مستمر مرتکب سیاست‌های اعمال فشار، خشونت، خفقان، سلب آزادی‌ها و تصاحب زمین‌ها و خانه‌های مردم فلسطین شده است و بارها و بارها فلسطینیان و حتی سازمان‌های بین‌المللی به رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند که دست از سیاست‌های وحشیانه و زورگویانه بکشد. علاوه بر این درباره سیاست حمایت از گروه‌های افراطی و تندرو صهیونیست در ورود به حومه و صحن مسجدالاقصی و ارتکاب اهانت‌ها نسبت‌به مقدسات این محل هشدار داده شده بود. اما صهیونیست‌ها بر جنایات خود علیه ملت فلسطین اصرار داشتند و برخلاف همه قوانین و مقررات بین‌المللی و عرف‌های انسانی عمل کردند و موجب ورود ضررها و خسارت‌های فراوانی به ملت و شهرهای فلسطین و به‌خصوص قدس شریف شدند. این سیاست‌ها، روش‌ها و اقدامات علیه ملتی که در محاصره و فشار است و انواع فشارها بر او اعمال می‌شود صدها بار تکرار شد و هیچ‌کدام از راه‌های مذاکراتی با سازمان آزادی‌بخش فلسطین یا دولت خودگردان فلسطین یا گروه‌های مختلف فلسطینی یا واسطه‌ها یا میانجی‌هایی که بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها رفت‌وآمد داشتند، نتیجه‌بخش نبود. تنها راهی که برای فلسطین باقی می‌ماند این است که مقاومت کنند و در مقابل این رژیم جنایتکار، کودک‌کش و تخریب‌کننده آثار و میراث فرهنگی ملت فلسطین، ایستادگی کنند و اقدام متقابل در برابر این جنایت‌ها انجام دهند.
رهبر انقلاب در همین زمینه فرمودند: این بلا را عملکرد خود صهیونیست‌ها بر سرشان آورد. وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درنده‌خویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود. شما با ملت فلسطین چه کردید؟ اقدام شجاعانه و درعین‌حال فداکارانه فلسطینی‌ها پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سال‌ها ادامه داشت و در ماه‌های اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده بود؛ مقصر هم دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب صهیونیستی است. در تاریخ اخیر دنیا ــ تا آنجایی که ما در این برهه اخیر دنیا، یعنی در این صد سال اخیر یا بیشتر سراغ داریم ــ هیچ ملتی از ملت‌های اسلامی با دشمنی مثل دشمنی که فلسطینی‌ها امروز با آن مواجه هستند مواجه نبوده؛ دشمنی با این شرارت، با این خباثت، با این بی‌رحمی، با این خونخواری، هرگز در مواجهه با ملت‌های اسلامی و کشورهای اسلامی نبوده. ملت‌ها در بسیاری از مواقع مظلوم واقع شده‌اند، اما دشمن آنها این قدر بی‌حیا، این قدر خبیث، این قدر بی‌رحم نبوده. هیچ ملتی از ملت‌های مسلمان، مثل ملت فلسطین، در فشار، در محاصره، در کمبود قرار نداشته و ندارد؛ نه امروز در دنیا سراغ داریم، نه در این برهه‌ای که حالا جلوی چشم ماست سراغ داریم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.