آگاه: به گفته دبیر این جشنواره در نشست رسانهای هجدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» که روز ۱۱آذرماه جاری در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد، در این دوره ۵۳۳فیلم متقاضی شرکت در این جشنواره بودند که تا حدی مانند سال گذشته است. ۶۵فیلم برای بخش مسابقه ملی انتخاب شدند؛ ۲۴فیلم بلند، ۲۱فیلم نیمهبلند و ۲۰فیلم کوتاه در جشنواره حضور دارند. در بخش شهید آوینی نیز ۲۶فیلم انتخاب شدهاند که ۹فیلم آن با بخش ملی مشترک است. در بخش خارج از مسابقه نیز ۱۰فیلم منتخب حضور دارد که آثار بسیار مهمی هستند. در بخش مسابقه بینالملل نیز ۲۳۱۴فیلم متقاضی بوده و ۵۹فیلم درنهایت انتخاب شدهاند.
طبق آنچه دبیر این جشنواره درباره موضوع محوری آثار گفته است، موضوع زیرمتن آثار امسال توجه به خانواده است که نه به شکل کلیشهای، با بیان موضوعاتی مانند شکاف نسل، انقطاع نسلی، معیشت، اقتصاد، ارکان خانواده، نقش پدر، فقدان پدر، معضلات اجتماعی و... به آسیبشناسی میپردازند.
برخی آثار نیز در این زمینه بیپروا بودهاند. همچنین، در جشنواره پیش رو، از نظر نوع نگاه فیلمسازان فضای متنوعی در پیش است و آثار مستند تنها حول موضوعات اجتماعی نیست و آثار متنوعی ازجمله زیستمحیطی، ورزشی، قومشناسی، مردمشناسی و ... در جشنواره حضور دارند.
صراحت در پرداخت به موضوع «غزه»
از دوره پیشین، یعنی هفدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» بود که بخشی ویژه به نام «غزه» (شامل نمایش فیلم و برگزاری پنل) تدارک دیده شد. در بخش ویژه «غزه»، مستندهایی با این موضوع روی پرده میروند، همچنین در پنل ویژه «غزه» استادان و سینماگران بینالمللی، درباره مسائل اخیر در فلسطین و غزه و پیامدهای انسانی آن، شیوه مستندسازی در بحران و... سخنرانی خواهند کرد. بخش مهمی از جشنواره امسال واکنشی صریح به مسائل غزه است. به گفته دبیر این جشنواره در نشست خبری روز یازدهم آذر جاری، صندوق حمایت از ساخت آثار درباره غزه در اوایل سال گذشته برقرار بوده و در غرفه مرکز گسترش در جشنواره کن هم تعامل خوبی درباره این موضوع اتفاق افتاده است.
حذف اکران آنلاین
به گفته دبیر این دوره، در جشنواره امسال نیز موزه سینما در کنار جشنواره است و برخی از فیلمها را اکران میکند. همچنین امسال جشنواره اکران آنلاین نخواهد داشت؛ زیرا به تجربه دورههای گذشته، برخی آثار مهم قابلیت پخش آنلاین ندارند. از طرفی اشتیاق مخاطبان شهرستانها نسبتبه تماشای آثار را نمیتوان نادیده گرفت و بنابراین برای پاسخ به این نیاز، در ۳۹شهر و ۴۰نقطه از ۱ تا ۳دی، منتخبی از آثار جشنواره در سینماهای «هنروتجربه» اکران میشود. حمیدیمقدم، درباره اکران آنلاین آثار مرکز گسترش نیز گفته است در راستای ریلگذاری جدید مرکز گسترش با پلتفرم فیلیمو رایزنی کردیم و آثارمان را در این پلتفرم پخش خواهیم کرد.
کارگاههای جشنواره سینما حقیقت
دبیر جشنواره درباره کارگاههای آموزشی دراینباره گفته است: امسال بخش عمده کارگاههای آموزشی به صنوف سپرده شده است. میدانیم که در این سالها بحث هوش مصنوعی در حوزه فیلم مستند نیز وارد شده است. بر این اساس امسال کارگاهی در این زمینه برگزار خواهیم کرد؛ زیرا در این زمینه احساس خطر میشود و شناخت مستندسازان از این فضا یک ضرورت است. ورکشاپ هوش مصنوعی ازسوی انجمن کارگردانان سینمای مستند برگزار میشود. او همچنین افزود: بحث قراردادهای حقوقی نیز مسئله مهمی است که ازسوی یکی دیگر از صنوف ما برگزار خواهد شد. حمیدیمقدم در این مورد ادامه میدهد: بخش اعظم ورکشاپهای جشنواره رزرو شده است و فیلمسازان حرفهای نیز در این کارگاهها ثبتنام کردهاند. امسال شأنیت و ارزش خاصی به پیچینگ دادیم و این رویداد را در قالب یک رویداد مستقل به نام پرتاب برگزار کردیم؛ زیرا حس کردیم پیچینگ ذیل هیجان جشنواره گم میشود و کمتر به آن توجه میکنند.
سینمای مستقل در جشنواره حقیقت
از میان ۶۵فیلم حاضر در جشنواره، ۱۶فیلم بهصورت خصوصی ساخته شده است و حدود ۵۰فیلم متعلق به ارگانها و نهادهای مختلف است. این میزان، سهم سینمای مستقل در این جشنواره را در حدود ۲۴درصد و در مقابل سهم ۷۸درصدی آثار حمایت شده از سوی ارگانها را نشان میدهد.
جشنواره «سینماحقیقت» به روایت «در جستجوی حقیقت»
برنامه «در جستجوی حقیقت» ازسوی گروه ادب و هنر شبکه چهار همزمان با هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از امروز، ۱۸آذر و از ساعت۲۳، روی آنتن شبکه چهار میرود. این برنامه پنج میز گفتوگو دارد که شامل سه گفتوگو با کارگردانان آثار راهیافته به جشنواره، یک گفتوگو با مهمان ویژه و میز گفتوگوی دیگر شامل گفتوگو با یک پیشکسوت یا چهره تاثیرگذار در سینمای مستند است. در بخشهای دیگر این برنامه فیلمها و اخبار روز جشنواره معرفی میشوند. حامد (محمد) شکیبانیا مجری و حمیدرضا توسلی تهیهکننده «در جستجوی حقیقت» هستند.
حضور پررنگ فیلمسازان جوان
در جشنواره هجدهم سینماحقیقت، فیلمسازان جوان حضور پررنگی در جشنواره دارند؛ ماریا ماوتی، جواد رزاقیزاده، توفیق حیدری، نیما مهدیان و... چهرههای متقاضی حضور در جشنواره هستند که فیلمشان رنگ و بوی اجتماعی دارد. حسام اسلامی پس از غیبت چندساله با «رویاباف و قاضی» به جشنواره میآید که موضوعی اجتماعی دارد. این فیلم بهدلیل شخصیتهای بینالمللی پرتعدادش احتمالا از آثار پربیننده این دوره است.
«تهران-امجدیه» ساخته محمود مولایی، بهدلیل توجه به تاریخ امجدیه و نشان دادن تصاویری خاص و منحصربهفرد از گذشته این ورزشگاه، بهعنوان فیلمی ورزشی میتواند توجه بخش خاصی از مخاطبان را جلب کند. در زمینه آثار تاریخی و سیاسی، فرشاد اکتسابی با «خط القعر» به جشنواره میآید. اکتسابی کارنامهای متنوع و جذاب دارد و فیلمهای خوبی مانند «آلاله» و «ف- الف» را کارگردانی کرده و «خط القعر» حاصل همکاری تازه او با مرکز گسترش درباره سالهای دفاع مقدس است.
مستند «ضدقهرمان» ساخته عارف افشار که سال گذشته بهدلیل موضوعش به جشنواره راه پیدا نکرد، امسال دوباره متقاضی حضور در سینما حقیقت شده است.
کارگردان «یاغی» در جشنواره سینما حقیقت
محمد کارت، کارگردان و مستندساز در مقام تهیهکننده دو فیلم مستند، متقاضی حضور در هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» است. او با تهیهکنندگی مستند کوتاه «تورگی» به کارگردانی توفیق حیدری و مستند بلند «آسانسور» ساخته جواد رزاقیزاده متقاضی حضور در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» است. محمد کارت پیش از این، مستندهای «آوانتاژ»، «معلق»، «بختک» و «خون مردگی» را کارگردانی کرده است. او برنده تندیس ویژه داوران یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برای «لاوراتوار» و برنده تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند از دهمین جشنواره «سینماحقیقت» برای «آوانتاژ» است.
نگاهی کوتاه بر مسیر سینما حقیقت
مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در سال۱۳۶۳ با نام مرکز سینمای تجربی و نیمهحرفهای با هدف گسترش آموزش و تولید سینمای مستند و فیلمهای حرفهای نیمه بلند تشکیل شد و در آن مدت، مدیران مختلفی به خود دید که یکی از آن مدیران سینمایی محمد آفریده بود. او از سال۱۳۸۲ مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را به عهده گرفت و تا قبل از پایهگذاری جشنواره «سینما حقیقت»، چهار دوره جشنواره فیلمهای مختلف اروپا و خاورمیانه را تحت عنوان چشمانداز سینمای فرانسه، چشمانداز سینمای هلند، چشمانداز سینمای فلسطین و چشمانداز سینمای لبنان برگزار کرد. در واقع برگزاری هفتههای فیلم در سینما فلسطین و دعوت از فیلمسازان شهیر سینمای جهان به منظور شناساندن استعدادهای جوانان ایرانی در عرصه فیلم مستند، مقدمهای برای پایهگذاری جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران، یعنی «سینما حقیقت» شد.
یکی از ویژگیهای این جشنواره بینالمللی توجه به این موضوع بود که با تغییر مدیریتها، این رویداد سینمایی به قوت خود باقی بماند و در هر دورهای بنابر سیاستهای سینمایی دولتها فیلمهای مختلف نمایش داده شود. برهمین اساس شفیع آقامحمدیان که بعد از آفریده، سکاندار اداره مرکز گسترش شد، این جشنواره را در سه دوره بهعنوان دبیر برگزار کرد. آقامحمدیان از مدیران باسابقه در صداوسیما بود که بعدها محمدمهدی طباطبایینژاد و محمد حمیدیمقدم نیز با سابقه فعالیت مشابه در تلویزیون مدیران بعدی این مرکز شدند.
در همین راستا، محمدمهدی طباطبایینژاد با رویکارآمدن دولت یازدهم بهعنوان مدیرعامل مرکز، مسئولیت دبیری ۶دوره این جشنواره یعنی از هفتمین دوره جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» تا دوره دوازدهم را به عهده داشت و در ادامه این مسیر، محمد حمیدیمقدم دبیری دوره سیزدهم تا تازهترین دوره یعنی هجدهمین جشنواره را به عهده داشته است.
راهیافتههای دو بخش مسابقه ملی «سینما حقیقت»
* مستندهای نیمهبلند حاضر در بخش مسابقه ملی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به شرح زیر معرفی شدند:
۱. «آدریانا مسافری از ایتالیا» به کارگردانی و تهیهکنندگی حبیب علوانی
۲. «آهستگی» به کارگردانی فرزاد زمانی شورابی و تهیهکنندگی فرزاد زمانی شورابی و مهراوه موسوی
۳. «اجاقنواز» به کارگردانی و تهیهکنندگی فرهاد ورهرام
۴. «استوار ساقی» به کارگردانی و تهیهکنندگی میلاد محمدی
۵. «بهشت کوچک ما» به کارگردانی محسن اسلامزاده و تهیهکنندگی محسن اسلامزاده و رضا ابراهیمپور
۶. «پشت کوههای علی زنگی» به کارگردانی و تهیهکنندگی علیرضا باغشنی
۷. «تورگی» به کارگردانی توفیق حیدری و تهیهکنندگی محمد کارت
۸. «چشم کویر» به کارگردانی و تهیهکنندگی محسن علمالهدی
۹. «چمدان آبی» به کارگردانی و تهیهکنندگی سید عبدالستار کاکایی
۱۰. «زمستان طولانی» به کارگردانی حسن جعفری و تهیهکنندگی یاسر فریادرس
۱۱. «ساعت بیولوژیک» به کارگردانی زهرا شاهینفر و تهیهکنندگی حمید علیداد
۱۲. «سرزمین آتش» به کارگردانی و تهیهکنندگی سجاد ایمانی
۱۳. «سیمای زنی در میان جمع» به کارگردانی و تهیهکنندگی علی ارکیان
۱۴. «عظمت خانم» به کارگردانی سولماز علیزاده و تهیهکنندگی سولماز علیزاده، علی خوشبخت و بابک آذرباد فولادی
۱۵. «قلعه خاموش» به کارگردانی حنیف شهپرراد و تهیهکنندگی فرهاد ورهرام
۱۶. «کولانداز» به کارگردانی و تهیهکنندگی مرتضی جذاب
۱۷. «کی پاپ» به کارگردانی علی کوثری و تهیهکنندگی محمدحسین جعفریان
۱۸. «کیمیاگر» به کارگردانی و تهیهکنندگی مصطفی شبان
۱۹. «گپ و تران» به کارگردانی و تهیهکنندگی محمدعلی رخشانی صابر
۲۰. «لب شور» به کارگردانی و تهیهکنندگی جواد وطنی
۲۱. «همیجان» به کارگردانی حمیدرضا بهوندی و تهیهکنندگی علیاصغر مرتضاییراد.
* مستندهای بلند حاضر در بخش مسابقه ملی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به شرح زیر معرفی شدند:
۱. «آسانسور» به کارگردانی جواد رزاقیزاده و تهیهکنندگی محمد کارت
۲. «بوم ایرانی» به کارگردانی محمد مقدم و تهیهکنندگی فرزاد توحیدی
۳. «پلوره (غرش پلنگ)» به کارگردانی و تهیهکنندگی علی احمدی زرینکلایی
۴. «تو به کوچ عادت داشتی» به کارگردانی و تهیهکنندگی امیر عسگری
۵. «حرفهای» به کارگردانی و تهیهکنندگی مسعود طاهری
۶. «خشت و خون» به کارگردانی و تهیهکنندگی عقیل جماعتی
۷. «خطالقعر» به کارگردانی فرشاد اکتسابی و تهیهکنندگی فرشاد اکتسابی و حمید مهندسی
۸. «دره پروانهها» به کارگردانی کاوه بهرامیمقدم و تهیهکنندگی حامد فومنی
۹. «رُخ» به کارگردانی سام کلانتری و تهیهکنندگی سام کلانتری و آرش صادقی
۱۰. «روزگار احمد» به کارگردانی محسن اردستانی رستمی و تهیهکنندگی ساسان فلاحفر
۱۱. «رویاباف و قاضی» به کارگردانی حسام اسلامی و تهیهکنندگی حسام اسلامی و اتین دوریکو
۱۲. «سفرنامه عراق عجم» به کارگردانی و تهیهکنندگی محمد طالبی
۱۳. «سنگر هفتتپه» به کارگردانی علی زهیری و تهیهکنندگی محمدرضا کریمیراد
۱۴. «شگرد» به کارگردانی و تهیهکنندگی جعفر صادقی
۱۵. «ضد قهرمان» به کارگردانی و تهیهکنندگی عارف افشار
۱۶. «فاطمی» به کارگردانی امیرحسین سیاح و فرشاد عسگریکیا و تهیهکنندگی امیرحسین سیاح
۱۷. «فصلی که گم شد» به کارگردانی مهدی قنواتی و تهیهکنندگی محمدکاظم بیات
۱۸. «کابین» به کارگردانی و تهیهکنندگی یاسر خیر
۱۹. «کوهستان بیدفاع» به کارگردانی و تهیهکنندگی مصطفی گندمکار
۲۰. «کیمیا» به کارگردانی زهره احمدزاده و تهیهکنندگی محمدحسین حیدری
۲۱. «لمه» به کارگردانی و تهیهکنندگی فرشاد فدائیان
۲۲. «نجیبزادگان» به کارگردانی و تهیهکنندگی سامان مختاری
۲۳. «هنرستان» به کارگردانی و تهیهکنندگی علی ثقفی
۲۴. «یک وجب خاک» به کارگردانی و تهیهکنندگی نیما مهدیان
۲۵ - «خیابان سوم سئول» به کارگردانی و تهیهکنندگی محمودرضا رضایی.
برگزیدگان ادوار «سینما حقیقت»
این جشنواره در طول سالهای برگزاری خود توانسته کمک شایانی به معرفی سینماگران مستعد در حوزه مستند داشته باشد. هرچند که بخش مهمی از برگزیدگان سینمای مستند ایران همچنان مستندساز بودن را انتخاب کردهاند و به مستندسازی بها میدهند اما میتوان در لیست برگزیدگان به چهرههایی رسید که در سینمای داستانی درخشیدهاند. جشنواره «سینماحقیقت» از نخستین دوره در سال۱۳۸۶ تا امروز ویترینی برای کشف استعداد و معرفی کارگردان بوده است؛ کارگردانانی که گاه ستاره سینمای مستند باقی مانده و گاهی، به سینمای داستانی رفتهاند.
از مستندسازی تا بازیگری سینما
جستوجو در برگزیدگان اولین دوره جشنواره سینماحقیقت ما را به چهرههایی میرساند که در سالهای بعدی به ساخت یا بازی در آثار داستانی هم اقدام کردند. در این دوره از جشنواره و در بخش بهترین مستند بلند، وحید موسائیان برای ساخت مستند «سرزمین گمشده» موفق به دریافت دیپلم افتخار شد. موسائیان که ساخت فیلم بلند را از ابتدای دهه۱۳۸۰ آغاز کرده بود، با این مستند شناختهتر شد و در سالهای بعدی فیلمهای داستانی مانند «گلچهره» و «فرزند چهارم» را ساخت. دیگر فیلمسازانی که در بخش بهترین مستند کوتاه در این دوره موفق به دریافت دیپلم افتخار شدند، کیوان علیمحمدی و امید بنکدار برای مستند «M.D.M.A» بودند. ترکیب دونفره کارگردانی سینمای ایران که تا سالها بعد به همین طریق فیلم ساختند و به سینمای داستانی نیز وارد شدند. علیمحمدی و بنکدار هرچند در سال۱۳۸۳ اولین فیلم بلند داستانی خود را ساخته بودند، با اکران «شبانه» در سال۱۳۸۸ عملا با همین جایزه به عرصه سینمای معرفی شدند. آنها در سالهای بعدی بهصورت مشترک فیلمهای «شبانهروز»، «ارغوان» و «گیلدا» را ساختند. در این دوره از جشنواره سینماحقیقت، دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه مستند به پریوش نظریه برای مستند «نزدیکتر از نفس» رسید. هرچند بسیاری نظریه را بهدلیل بازیگری در سینما و تلویزیون به یاد میآورند اما او از سال۱۳۷۰ ساخت مستند را آغاز کرد و تا سال۱۳۸۷ هم ۶مستند ساخت.
مسیر کارگردان «شیار ۱۴۳» از سینما حقیقت
سومین دوره جشنواره سینما حقیقت درحالی به پایان رسید که در بخش بهترین فیلم کوتاه، نشان فیروزه سینما حقیقت و دیپلم افتخار به نرگس آبیار، کارگردان مستند «روز پایان» رسید. آبیار درحالی این جایزه را در سال۱۳۸۸ گرفت که اولین فیلم بلند داستانی خود را در سال۱۳۹۱ با نام «اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند» ساخت و بعد از آن با فیلمهای «شیار۱۴۳»، «نفس»، «شبی که ماه کامل شد» و «ابلق» جایزههای زیادی را در جشنوارهها به دست آورد. در این دوره جشنواره، کیوان علیمحمدی و امید بنکدار تندیس ابنسینا را برای مستند «آسمان سیاه شب» به پاس «تلاشهای ارزشمند، نگاه خلاقانه و هنرمندانه و کوشش برای ارائه قالبهای نو و جذاب در ساخت آثار مستند علمی-پزشکی» به دست آوردند.
کارگردان «منصور» در جشنواره مستند
در دوره چهارم جشنواره سینما حقیقت و در بخش بهترین فیلمهای جشنواره، تندیس جشنواره (جایزه رضوی) به سیاوش سرمدی، کارگردان مستند «بیستوهشتم صفر» از بخش مستند دینی و رضوی رسید. هر چند سرمدی این جایزه را در سال۱۳۸۹ به دست آورد اما او ۱۰سال بعد فیلم «منصور» را بر اساس زندگی شهید منصور ستاری ساخت و وارد دنیای سینمای داستانی شد.
درخشش پیاپی یک مستندساز
یکی از مستندسازانی که در دورههای مختلف جشنواره موفق به کسب جوایز زیادی شده، آرش لاهوتی است. لاهوتی درخشش خود را در بخش مستند آزاد جشنواره پنجم سینما حقیقت با دریافت لوح افتخار برای ساخت مستند «۲/۴۷» آغاز کرد. او در جشنواره ششم هم در همین بخش موفق به دریافت دیپلم افتخار برای مستند «راننده و روباه» شد. لاهوتی در جشنواره دهم هم برای ساخت مستند «آبی کمرنگ» تندیس جشنواره و جایزه شهید آوینی در بخش بهترین مستند بلند را به دست آورد. این مستندساز که سالها در جشنوارههای داخلی و خارجی با آثار خود درخشیده، در سال۱۳۹۶ با ساخت فیلم «روزهای نارنجی» وارد فضای سینمای داستانی هم شد.
دورهای متفاوت
هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت شاهد اهدای جایزه به مستندسازانی بود که بعدها در زمینه سینمای داستانی خوش درخشیدند. در این دوره و در بخش بهترین مستند داستانی، تندیس جشنواره به محمدحسین مهدویان، کارگردان مستند «آخرین روزهای زمستان» اهدا شد. مهدویان بعدها با ساختن فیلمهای «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» نشان داد که حرفهای زیادی در سینمای داستانی هم دارد. در این دوره و در بخش بهترین مستند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم لوح تقدیر به مصطفی رزاق کریمی، کارگردان مستند «خاطراتی برای تمام فصول» رسید. رزاق کریمی که اساسا باید او را یک مستندساز به حساب آورد و در سال۱۳۸۵ فیلم «حس پنهان» را در سینمای داستانی ساخت و بعد از آن هم به ساخت مستند بازگشت. این تنها جایزه رزاق کریمی در ادوار جشنواره سینما حقیقت نبود و او در دوره یازدهم جایزه ویژه هیاتداوران در بخش جایزه شهید آوینی و نشان فیروزه سینماحقیقت را برای مستند «بانو قدس ایران» به دست آورد. رزاق کریمی در دوره چهاردهم هم جایزه اول بخش کارآفرینی را برای مستند «راه ناتمام» (اصغر قندچی) به نام خود ثبت کرد. در این دوره یک چهره دیگر هم موفق به دریافت لوح تقدیر در بخش بهترین مستند اجتماعی شد که بعدها آثار او در زمینه فیلم کوتاه و فیلم بلند داستانی بسیار مورد توجه قرار گرفت. محمد کارت در این جشنواره بهدلیل ساخت مستند «خونمردگی» موفق به دریافت جایزه شد. این فیلمساز در دورههای بعدی جشنواره نیز حضور داشت و از قضا جایزه هم گرفت. کارت در دوره دهم تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند را برای کارگردانی مستند «آوانتاژ» و در دوره یازدهم جایزه ویژه هیات داوران را به دلیل ساخت مستند «لابراتور» به همراه علی همراز به دست آورد.
جایزه سینما حقیقت برای فیلمساز سینمای کودک
محمدعلی طالبی که بیشتر بهخاطر ساخت فیلم در ژانر کودک و نوجوان شناخته میشود و آثاری مانند «شهر موشها»، «چکمه» و «کیسه برنج» را در کارنامه دارد، در دوره هشتم جشنواره سینما حقیقت موفق شد در بخش فیلمهای مستند کوتاه و نیمه بلند بینالملل جایزه ویژه هیات داوران را برای مستند «ننه حسن» به دست بیاورد.
از مدیر فیلمبرداری تا ساخت «نام و نشان»
در نهمین جشنواره سینما حقیقت تندیس شهید آوینی در بخش بهترین فیلم به مهدی جعفری تهیهکننده و کارگردان فیلم «نام و نشان» تعلق گرفت. جعفری که مدیر فیلمبرداری بسیاری از فیلمهای سینمای ایران بوده از میانه دهه۱۳۹۰ شروع به ساخت فیلم بلند داستانی کرد و فیلمهای «ایستگاه اتمسفر»، «۲۳نفر» و «یدو» را ساخت.
دهمین دوره و «دیپلماسی شکستناپذیر آقای نادری»
در دهمین جشنواره سینما حقیقت جایزه بخش هنر و تجربه به مستند «دیپلماسی شکستناپذیر آقای نادری» اهدا شد. مستندی که نشان میداد دو فیلمساز آن علاوهبر ساخت اثر در سینمای داستانی دستی هم بر مستندسازی دارند. این مستند به کارگردانی مشترک بهتاش صناعیها و مریم مقدم ساخته شده بود که قبل از آن فیلم «احتمال باران اسیدی» و بعد از آن فیلم «قصیده گاو سفید» را ساختند.
کارگردان «مجنون»
مهدی شامحمدی، کارگردان و تهیهکننده شاخص سینمای مستند در یک دهه اخیر است که سال گذشته با فیلم سینمایی «مجنون» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. شامحمدی علاوهبر کارگردانی، در حوزه تهیهکنندگی سینمای مستند فعال است و در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» فیلم او به نام «خونه مامان شکوه» (مهدی بخشی مقدم) جایزه ویژه هیاتداوران را دریافت کرد. در چهاردهمین دوره جشنواره نیز، تندیس طلایی بخش آوینی به «۱۸هزارپا» به کارگردانی این فیلمساز تعلق گرفت. نشان فیروزه نهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» هم به مهدی شامحمدی برای تهیهکنندگی «فصل هَرَس» تعلق گرفت. شامحمدی از آن دست سینماگرانی است که ورودش به سینمای داستانی مانع از فعالیتش در سینمای مستند نشده و همچنان به مستندسازی تمایل نشان میدهد.
نظر شما