• توافقی ناب در باب هنر

    گزارش «آگاه» از نمایش توافق‌نامه را بخوانید

    توافقی ناب در باب هنر

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: در روزهایی که تولید یک اثر نمایشی ازلحاظ اقتصادی و محدودیت‌های ممیزی دشوار است، خلق یک نمایش باکیفیت و استاندارد که حرفی برای گفتن داشته باشد، امری دلپذیر است. می‌توان نمایش «توافق‌نامه » را یک اثر استاندارد از اجرای نمایشنامه‌ای دانست که هم توده‌ها را خطاب می‌کند و هم به فضای روشنفکری فرانسه بی‌اعتنا نیست. «توافق‌نامه » نمایشنامه‌ای است رئالیستی از رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس بنام فرانسوی، فیلیپ کلودل، که در لباس طنز تصویری از رفاقتی پر از فرازونشیب را ارائه می‌کند؛ رابطه‌ای که در آن معنای دوستی چنان بی‌اعتبار شده که هر لحظه باعث غافلگیری مخاطب می‌شود.

  • استادی که هنر معلمی می‌دانست

    نگاه «آگاه» به زندگی شهید مطهری را در سالگرد شهادتش بخوانید

    استادی که هنر معلمی می‌دانست

    الناز برکاتی _ خبرنگار گروه فرهنگ: شهید علی مطهری در اندیشه مهذب و در اخلاق مبتکر و صاحب‌سبک بود. با بیان حکمت‌هایش عطش شنوندگان را رفع و سیرابشان می‌کرد. در استدلال و برهان بی‌بدیل بود و با درایت و فراستی فراتر از زمان خودش حرکت می‌کرد. تلمذهای حکیمانه را از بزرگمردانی چون امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و میرزا علی‌آقای شیرازی آموخته بود.

  • بازیگرانِ مطرح در حصارِ پلتفرم‌های قارچی

    ابهام در روند شکل‌گیری پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال همچنان ادامه دارد

    بازیگرانِ مطرح در حصارِ پلتفرم‌های قارچی

    در حال‌حاضر، حضور تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران کارآمد، کارگردانان نامی و مطرح و عوامل تولید حرفه‌ای منجر به تولید و پخش آثار فاخر و ماندگار در شبکه نمایش خانگی شده و در درازمدت توانسته جایگاه خوبی را در میان مخاطبان کسب کند و حریفی جدی در مقابل سریال‌های بدون محتوای تلویزیون شده است.

  • قهر کودکانه برنامه‌سازان کودک

    گزارش «آگاه» از ماجرای قدیمی و ادامه‌دار اختلافات گروه فیتیله‌ای‌ها را بخوانید

    قهر کودکانه برنامه‌سازان کودک

    زهرا بذرافکن- خبرنگار گروه فرهنگ: ۱۰سال پیش بود که مجید قناد و گروه عموهای فیتیله‌ای، حمید گلی، علی فروتن و محمد مسلمی بعد از چندین سال همکاری مستمر از هم جدا شدند. برنامه عموهای فیتیله‌ای که صبح جمعه‌ها از تلویزیون پخش می‌شد، موفق شده بود مخاطبانی از همه گروه‌های سنی داشته باشد و همراهی دوطرفه و خوبی را با این طیف گسترده مخاطب برقرار کرده بود. با این‌حال بعد از جدایی دوام نیاورد و بعد از یک‌مرتبه توقف پخش آن در سال۹۱، در سال۹۴ نیز در پی حواشی و جنجالی که بعد از انتقاد به یکی از قسمت‌های این برنامه ایجاد شد به‌کلی متوقف شد. بعد از آن با وجود تولید دوباره این برنامه به شکل و نام‌های دیگر اما هرگز به آن حد از اقبال مخاطب مشابه اواخر دهه۸۰ دست نیافت.

  • دچار پوپولیسم، گرفتار موج‌سواری

    نگاه «آگاه» به جنجال‌های ناخواشته بازیگر سینما را بخوانید

    دچار پوپولیسم، گرفتار موج‌سواری

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: کمتر کسی را می‌شناسیم که رضا مارمولک را نشناسند و با او خاطره نداشته باشد یا برای بار دهم یا بیستم آژانس شیشه‌ای را ندیده باشد و با نفس‌های حبس‌شده به تماشای نقش‌آفرینی بی‌نظیر پرویز پرستویی ننشسته باشد. پرویز پرستویی یکی از آن اسطوره‌هایی است که سنگینی رزومه پربارش را یدک نمی‌کشد. مردی از جنس مردم که این روزها بیشتر توانش را صرف کمک به افراد نیازمند و مردم سیستان و بلوچستان می‌کند. اما درکنار همه این محاسن، انتشار برخی مطالب و مواضع او در صفحه شخصی‌اش که حامل جعل و کذب است، فضای افکار عمومی را به حاشیه می‌کشاند و این نقطه‌ضعف او در بستر رسانه‌ای است.

  • حاشیه‌های حشاشین

    گزارش «آگاه» از سریالی که پس از پخش در پلتفرم‌ها ممنوع شد

    حاشیه‌های حشاشین

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: ساترا یا همان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در این یکی دو سال اخیر که فعال‌تر از قبل بوده سر زبان‌ها افتاده و واکنش‌ها به عملکردش هم بیش از قبل شده است. از شهریورماه ۱۳۹۴ براساس ابلاغیه‌ای که ازسوی رهبری به ریاست‌جمهوری و رییس مرکز ملی فضای مجازی ارسال شد، سازمانی تحت عنوان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تشکیل شد که به‌اختصار ساترا شناخته می‌شود. در یکی دو سال ابتدایی چندان ماهیت مشخصی نداشت اما از سال۹۹ به‌طور جدی وارد فرآیند نظارت بر محتوای مجازی شده است.

  • با این حریم شاهد حرکت سایه‌ها خواهیم بود

    مدیر تئاتر شهر در گفت‌وگو با آگاه:

    با این حریم شاهد حرکت سایه‌ها خواهیم بود

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: سال‌هاست که رسانه‌ها، هنرمندان و مسئولان فرهنگی مطرح می‌کنند که دغدغه حفظ حریم تئاتر شهر، قلب تپنده تئاتر کشور را دارند و پس از گذشت سال‌ها اواخر سال گذشته کلنگ احداث این حریم برای حفاظت از این میراث فرهنگی کشورمان زده شده و در دست ساخت است. لزوم ایجاد این حریم آنقدر ازسوی هنرمندان، تئاتری‌ها، مسئولان و رسانه‌ها مطرح شده که شاهد اتفاقات منفی بسیار و معضلات زیادی در اطراف این حریم فرهنگی بودیم. اکنون که مطالبه جدی هنرمندان برای ایجاد این حریم به سرانجام رسیده است دراین‌باره با محمدجواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

  • حریمی هنرمندانه یا حصاری متجددانه؟

    گزارش «آگاه» از چالش‌های ۳۰ساله ایجاد حریم تئاترشهر را بخوانید

    حریمی هنرمندانه یا حصاری متجددانه؟

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: بناهای تاریخی همانند شناسنامه بیانگر و نشان‌دهنده هویت و تاریخ یک ملت هستند و حفاظت از بناهای تاریخی یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی است؛ مجموعه تئاترشهر هم باتوجه‌به پیشینه تاریخی‌ که دارد در سال۱۳۸۴ با تصویب شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت و دارای حریم و حصار بود اما پس از آنکه در دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی، حصارهای تئاترشهر برداشته شد، برخی نابه‌هنجاری‌ها را به همراه داشت که موجب گله‌مندی هنرمندان و درخواست آنها برای ایجاد حریم در مجموعه تئاترشهر شد.

  • طرح اولیه را دیدم و موافق این حریم هستم

    کاظم هژیرآزاد، بازیگر تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با «آگاه»:

    طرح اولیه را دیدم و موافق این حریم هستم

    کاظم هژیرآزاد درخصوص ایجاد حریم برای مجموعه تئاترشهر گفت: ما نمی‌توانیم ساختمان تئاترشهر را که نماد (سمبل) تئاتر تهران و یکی از بهترین طراحی‌ها براساس معماری ساختمان‌ است به‌جای دیگر منتقل کنیم، باید در جای خودش حضور داشته باشد، زیرا این ساختمان یکی از آثاری است که در آن معماری سنتی و مدرنیته در آن تلفیق شده، پس ما وظیفه محافظت از این سبک آثار را داریم؛ تئاترشهر شناسنامه تهران است، به همان اندازه که از شناسامه خود محافظت می‌کنیم باید مراقب باشیم تا خدشه‌ای بر این آثار وارد نشود.

  • انقلابیِ نادر

    گزارش «آگاه» از زندگی و آثار مرحوم نادر طالب‌زاده، به‌مناسبت سالگرد درگذشتش

    انقلابیِ نادر

    نادر طالب‌زاده از هنرمندانی است که با آغاز انقلاب اسلامی به ایران آمد و برای سال‌ها و تا پایان عمر با عشق و مستمر در راه اعتلای فرهنگی و هنری انقلاب گام‌های مهمی برداشت. او در اردیبهشت‌ماه سال۱۴۰۱ در اثر ابتلا به عارضه قلبی و لختگی خون در بیمارستانی در تهران درگذشت. او از جمله افراد تاثیرگذاری بود که ازسوی آمریکا تحریم شد و بااین‌حال اقدامات تاثیرگذار رسانه‌ای و فرهنگی را در راستای آموزش و تولید آثاری ماندگار به پایان رساند.

  • جایگزین جهانی داستان «جنگ ستارگان» به موفقیت می‌رسد؟

    تلماسه بر مبنای گفتمانی تاریخ گذشته

    اولین قسمت سینمایی «تلماسه» در سال۲۰۲۱ اکران شد و حالا بعد از گذشت سه سال، قسمت دوم آن به اکران رسیده است. این فیلم سینمایی علمی-تخیلی و آخرالزمانی به کارگردانی «دنیس ویلنوو» از سری کتاب‌های داستانی با همین نام و به نویسندگی «فرانک هربرت» نوشته ۱۹۶۵ اقتباس شده است. بعد از جهان‌های داستانی «ارباب حلقه‌ها» و «جنگ ستارگان» این فیلم در سینمای هالیوود به‌عنوان جایگزین آنها معرفی شد که میزان موفقیت آن در رسیدن به جایگاه آنها به زمان بیشتری نیاز دارد.

  • فقدان شفافیت نظارتی ذیل سایه حواشی اخلاقی

    گزارش «آگاه» از ماجرای حواشی بین نماوا و اهالی سینما را بخوانید

    فقدان شفافیت نظارتی ذیل سایه حواشی اخلاقی

    ماجرا از اظهارنظر یکی از مدیران ارشد نماوا، حسن شانه‌ساززاده آغاز شد. او موسس مجموعه شاتل و نایب‌رییس مجموعه نماواست. شانه‌ساززاده طی مصاحبه‌ای بازیگران و تهیه‌کنندگان سینما را بی‌اخلاق خواند و اشاره کرده که «به آنها پول بدهی، همه کاری انجام می‌دهند.» این اظهارنظر واکنش‌های گسترده‌ای را در جامعه سینمای ایران برانگیخت و درنهایت موجب مواضع تند و قطع همکاری‌های گسترده و انتشار بیانیه در پاسخ به این موضوع شد. افرادی همچون همایون اسعدیان کارگردان و تهیه‌کننده سینما، مازیار میری کارگردان، هوشنگ گلمکانی منتقد سینما، محمدحسین فرحبخش تهیه‌کننده سینما و بسیاری دیگر از افراد و اصناف جامعه سینمای ایران نسبت‌به حرف‌های حسن شانه‌ساززاده واکنش‌های قاطع و انتقادی نشان دادند.

  • راهبردهای برنده در مرجعیت رسانه‌

    «آگاه» از موج‌سواری گسترده در اقدام ایران علیه اسرائیل گزارش می‌دهد

    راهبردهای برنده در مرجعیت رسانه‌

    این روزها مکررا از ضعف «مرجعیت رسانه‌ای» در کشورمان سخن به میان می‌آید. در کورسوی رسانه‌های آزاد و مستقل، در انحصار صداوسیما و پروپاگاندای یکسویه‌ و در دورانی که رسانه‌هایی را به «بولتن» و بعضی را به بنگاه سیاسی و تجاری تقلیل داده‌ایم، متاسفانه اعتماد عمومی به خبر و رسانه داخلی عمیقا تخریب شده است. تاجایی‌که در روزهایی که حوادث غمبار غزه که دل هر انسانی را به درد آورد و بی‌گناهان بسیاری به خاک و خون کشیده شدند، تقریبا هیچ گزارشی از رسانه‌های داخلی مرجعیت نیافت و بخش اعظمی از مردم، نمی‌دانستند که حقیقت هر حادثه‌ای به‌طور دقیق چیست و هرکسی به ریسمان‌های گوناگون دست انداخته تا متوجه روایت‌های آن‌سوی مرزها شوند.

  • مرور «آگاه» بر واکنش‌های رسانه‌ای به تحقق «وعده صادق» را بخوانید

    سلبریتی‌های آمریکایی‌ها هم کنار ایران ایستادند

    با آنکه کمی پیش گمانه‌زنی‌هایی درباره پاسخ ایران به تجاوز چندی قبل رژیم غاصب صهیونیستی در برخی اکانت‌های توئیتری مسئولان منتشر شد و از چند روز قبل زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید، واکنشی به‌صورت گسترده نسبت‌به این موضوع شکل نگرفته بود، تا آنکه شب گذشته بعد از انتشار اخبار رسمی حملات موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی در رسانه‌های بین‌المللی و ملی کشورهای مختلف وایرال شده و ویدیوهای مربوط به آن در اکانت‌های مجازی ساکنان منطقه، مردم فلسطین و همچنین ایرانیان ساکن شهرهای مبدا پرتاب این موشک‌ها دست به دست شد. نهایتا این مسئله واکنش‌های افراد مختلف نسبت به این موضوع را برانگیخت. تحلیل و دسته‌بندی این واکنش‌ها براساس مواضع و مهم‌تر از آن، منافع افراد از جهت به خدمت گرفتن برد و اثرگذاری رسانه‌ای حائز اهمیت است.

  • شادی از تحقق «وعده صادق» بدون موسیقی متن

    جای خالی موسیقی استراتژیک قدس در هنر و موسیقی ایرانی

    شادی از تحقق «وعده صادق» بدون موسیقی متن

    بعد از اقدام حق‌خواهانه و پاسخ قاطع به اقدامات اخیر رژیم اشغالگر صهیونیستی واکنش‌های حمایت‌گرانه گسترده‌ای ازسوی مردم در خیابان‌ها و فضای مجازی رخ داد که طی آن به شادی و اعلام همراهی با نیروهای نظامی کشور و مواضع آنها پرداختند. هنر در این مواقع به مدد می‌آید تا در همراهی، آنچه را نمی‌توان به زبان آورد با موسیقی به کلام آمیزد و فضای عاطفی را قوی‌تر سازد.

  • بهترین راه دررو از شکست گیشه

    «آگاه» از وضعیت اکران آنلاین بر بستر پلتفرم‌ها گزارش می‌دهد

    بهترین راه دررو از شکست گیشه

    شیوع ویروس منحوس کرونا خیلی چیزها را دستخوش تغییرات کرد؛ تغییراتی که پس از میان رفتنش همچنان باقی مانده و از بین نرفته است. کرونا شمایل زندگی فردی و اجتماعی را هم تغییر داد و غیرمنتظره‌ترین و عجیب‌ترین وقایع را رقم زد. سرگرمی، سینما و هنر هم از شوک این تغییرات در امان نماندند. با تعطیلی سینماها نه فقط چرخه اقتصاد سینما از حرکت بازایستاده بود که مهم‌تر از آن، عمیق شدن فاصله میان تازه‌ترین محصولات سینمای ایران با سبد مصرفی مخاطبان بالقوه خود نگرانی‌هایی را رقم زد و تنها راه چاره اکران آنلاین آثار بود.

  • مرز باریک شوخی و اهانت

    درباره یک شوخی توهین‌آمیز در تلویزیون

    مرز باریک شوخی و اهانت

    حسن ریوندی کمدین، که هرازچندگاهی در برنامه‌های مناسبتی تلویزیون حضور پیدا می‌کند در آنتن زنده برنامه نوروزی شبکه تهران با توهینی کلامی به دو تن از مجریان باسابقه تلویزیون در قالب شوخی صدای اعتراض و انتقاد بسیاری را نسبت‌به این حرکت درآوردند.

  • جوجه‌تیغی گیشه تئاتر را زخمی کرد

    «آگاه» از آغاز بهاری تئاتر گزارش می‌دهد

    جوجه‌تیغی گیشه تئاتر را زخمی کرد

    تعطیلات نوروز بهانه بسیار خوبی برای تفریحات دسته‌جمعی و وقت گذراندن با خانواده است. تماشای نمایش و رفتن به سالن‌های تئاتر یکی از آن تفریحات لذت‌بخشی است که نمی‌توان از آن جدا شد. در سالیان گذشته به مناسبت روز جهانی تئاتر، سالن‌های نمایش از هفتم فروردین‌ماه فعالیت‌های خود را آغاز می‌کردند اما امسال بهاری متفاوت برای این حوزه رقم خورد.

  • آغاز ثبت‌نام هفتمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کارگری

    دبیر هفتمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کارگری از ثبت‌نام هفتمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کارگری به مناسبت گرامیداشت هفته کارگر خبر داد.

  •  ۳۰ سال پس از آوینی

    گزارش «آگاه» به مناسبت سالگرد شهادت مرتضی آوینی را بخوانید

     ۳۰ سال پس از آوینی

    حدود پنج سال پس از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در روز ۲۰فروردین‌ماه ۱۳۷۲، سید مرتضی آوینی، فیلمساز و نویسنده انقلابی، مقدمات تهیه جدیدترین قسمت مستند «شهری در آسمان» را در منطقه‌ای به نام فکه که میان استان‌های ایلام و خوزستان قرار دارد و در طول جنگ محل وقوع درگیری‌های نظامی فراوانی بوده است، فراهم می‌کند. سید مرتضی آوینی درحال بررسی لوکیشن‌های مناسب برای فیلمبرداری تصاویر این فیلم مستند بود که بر اثر انفجار مینی که از زمان جنگ باقی مانده بود به شهادت رسید.

  • هرگونه تاخیر در ساماندهی حریم تئاتر شهر را شخصاً پیگیری می‌کنم

    اسماعیلی:

    هرگونه تاخیر در ساماندهی حریم تئاتر شهر را شخصاً پیگیری می‌کنم

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساماندهی حریم تئاتر شهر با تداوم معماری زیبای آن در عرض یک سال آینده خبر داد.

  • اعتبارگیری از تلویزیون و بازی در میدان ابتذال

    نگاهی بر رفتار و برنامه پر حاشیه نوروزی علی ضیا

    اعتبارگیری از تلویزیون و بازی در میدان ابتذال

    علی ضیا که حالا مجری سابق تلویزیون محسوب می‌شود، مدتی است مشغول ساخت و انتشار برنامه‌ای در گونه پادکست ویدیویی در پلتفرم فیلترشده یوتیوب است که در نوروز نیز ویژه برنامه نوروزی آن تولید و منتشر شد. این برنامه از ابتدا در قامت برنامه‌ای با محوریت زنان و استقامت آنان در زندگی زنانه در دست و پنجه نرم کردن با مشکلات فارغ از جنسیت تولید و منتشر می‌شد.

  • نوروز ۱۴۰۳ با رکوردهایش ماندگار شد

    یک اکران نوروزی ویژه و متفاوت

    نوروز ۱۴۰۳ با رکوردهایش ماندگار شد

    اکران نوروزی سال ۱۴۰۳ از حوالی ۲۰ اسفند ماه آغاز شد و از همان ابتدا با رکورد فروش روز نخست ویژه فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی خوش آمدی ماندگار به سینمای ۱۴۰۳ داد.

  • عروسک‌های محبوب بچه‌های ایرانی دوباره در تلویزیون

    گزارش آگاه از بازگشت یار قدیمی تلویزیون در نوروز را بخوانید

    عروسک‌های محبوب بچه‌های ایرانی دوباره در تلویزیون

    ایرج طهماسب که به واسطه حضور در برنامه‌های مجموعه شخصیت‌های محبوب «کلاه قرمزی» سال‌هاست محبوب همه نسل‌های ایرانی است حالا بعد از حدود ۵ سال دوری از تلویزیون دوباره به اجرا در رسانه ملی بازگشت. او برنامه «مهمانی» را که دارای ترکیبی از عروسک‌های برنامه «کلاه قرمزی» و برنامه «مهمونی» بود برای نوروز در «شبکه نسیم» تولید کرده بود.

  • سوگ ناباورانه رضا داوودنژاد در ۴۳ سالگی

    درگذشت نابهنگام بازیگر سریال «زندگی به شرط خنده»

    سوگ ناباورانه رضا داوودنژاد در ۴۳ سالگی

    مرگ تلخ رضا داوودنژاد، حقیقتی بود که در سیزده فروردین منتشر شد و امید آن می‌رفت که دروغ سیزده باشد اما در نهایت تایید شد.

  • برگزاری دومین جشنواره سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی ایرانیان

    برگزاری دومین جشنواره سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی ایرانیان

    دومین جشنواره سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی ایرانیان با عنوان «ماهور» در قالب نشست‌های تخصصی، اجرای ساز و آواز و مناجات‌خوانی با حضور هنرمندان پیشکسوت همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

  • تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی در سالروز شهادت حضرت علی (ع)

    تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی در سالروز شهادت حضرت علی (ع)

    بر اساس مصوبه هیات دولت و طبق رسم هر ساله، موزه‌ها، محوطه‌ها و اماکن تاریخی تحت پوشش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شش روز در سال تعطیل هستند که یکی از آن روزها، سالروز شهادت حضرت امام علی(ع) است.

  • ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

    ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

    رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل گفت: ورود گردشگران به مناطق کویری از جمله مرنجاب و سیازگه از ۱۹ الی ۲۳ ماه مبارک رمضان با تصمیم ستاد خدمات سفر شهرستان و با هدف حفظ حرمت شب های قدر و ماه مبارک رمضان ممنوع شد.

  • دست در دست هم، کنار هم

    دست در دست هم، کنار هم

    از فلسفه پاسداشت بسیاری از مناسبت‌ها سخن آورده  شده اما برای این روزهای ایرانمان باید پرچم را بالا برد و تمام قد ایستاد. روزهایی که بزرگ‌ترین تجمع قرآنی به بهانه یک تولد بزرگ برگزار شد.

  • محفلی متفاوت در قلب رمضان

    محفلی متفاوت در قلب رمضان

     امسال شاهد یک برنامه نوآورانه از سوی رسانه ملی در اثنای ماه مبارک رمضان بودیم که طی آن از هموطنان دعوت شد در سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع)، در ورزشگاه آزادی گرد هم آیند