۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۳٬۴۹۱

معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق، هنر و توانمندی است و در قرآن هم به‌عنوان جلوه‌ای از قدرت لایزال الهی به شمار می‌رود، در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیامبر مکرم اسلام(ص) نازل شد هم به این هنر اشاره شده است.

هنری مطهر به قامت معلم

آگاه: مقام معلم همیشه در دین اسلام مورد ستایش قرار گرفته است، امیرالمومنین (ع) هم در این‌باره می‌فرمایند: «به احترام پدر و معلمت از جای برخیز، هرچند فرمانروا باشی.» در قرآن کریم بارها از مقام و جایگاه معلم تجلیل شده و خداوند متعال ارزش بسیاری برای این شغل قائل است تا جایی که آن را به خودش نسبت داده است. در بسیاری از آیات قرآن خداوند آموزش دانش و معرفت صحیح را از لحاظ شرافت و ارزش در اوج همه مقامات برای آدم بیان می‌کند. در برخی آیات نیز صراحتا برتری معلمان را نسبت‌به سایر خلق جهان اعلام کرده است، از جمله این آیات می‌توان به آیه۳۲ از سوره مائده اشاره کرد که می‌فرمایند: «هر کس نفسی را زنده کند به‌واقع، تمام جهانیان را زنده گردانیده است.»

در ایران ۱۲اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز معلم نام‌گذاری شده است. هرساله این روز مصادف با روز شهادت شهید مرتضی مطهری گرامی داشته می‌شود. روز ۵اکتبر ازسوی یونسکو، نهاد فرهنگی، سازمان ملل متحد، روز جهانی معلم نام‌گذاری شده است. بیش از ۱۰۰کشور جهان، از جمله ایران، در جریان تصمیم‌گیری برای نامگذاری روز جهانی معلم حضور داشته و هدف از آن توجه بیشتر نسبت به وضعیت معاش معلمان و کیفیت آموزش بوده است. امسال برای نخستین‌بار همزمان با هفته معلم و در ایام شهاد استاد مرتضی مطهری آیین بزرگداشت مقام معلم در هنرستان‌ هنرهای زیبای سراسر کشور به‌صورت یکپارچه و سراسری با عنوان «جشن هنر مطهر» برگزار می‌شود.

برگزاری چنین رویدادهایی موجب می‌شود تا معلمان با انگیزه‌ای بیش از پیش تجربیات و توانایی‌های علمی خود را در جهت هدایت و راهنمایی‌ شاگردانشان در جهت نیل به اهداف به کار گیرند و روزبه‌روز درجه آموزشی خود را ارتقا دهند. این برای اولین‌بار است که مدیران فرهنگی کشور در جایگاه وزارت و زیرمجموعه آن مدرسان هنرستان‌ها و مراکز آموزشی هنرهای زیبا را در جایگاه معلمی پاس داشته و به اهمیت مرتبه آنها ارج نهاده‌اند. ازاین‌رو مدرسان این حوزه به جایگاه مهم خود ذیل هنر و فرهنگ ارزشمند کشور و در راستای گفتمان‌های مفهومی پی برده و وقتی بدانند مرتبه آنها مورد تکریم است، بیشتر در راستای هنر متعالی تلاش خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.