۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۳٬۶۴۲

هادی رضایی ـ دبیر گروه سیاسی

پیام متن و فرامتن انتخابات مجلس دوازدهم

آگاه: انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز گذشته برای تعیین ۴۵کرسی نهاد قانون‌گذاری کشور با حضور ۹۰نامزد در ۱۵استان برگزار شد. رهبر انقلاب همانند ادوار گذشته رأس ساعت۸ رأی خودشان را در حسینیه حضرت امام‌خمینی(ره) به صندوق انداختند و مردم را برای حضور پای صندوق‌های رأی دعوت کردند.با مشارکت مردم، آرایش سیاسی مجلس آینده مشخص شد و منتخبان ملت ۷خردادماه به‌صورت رسمی فعالیتشان را در دو حوزه قانون‌گذاری و نظارت در هرم سبز بهارستان آغاز می‌کنند. اما این حضور دارای دو پیام بود؛ ۱- متن و ۲- فرامتن.

متن: در نخستین پیام انتخابات مرحله دوم، مردم با رأی‌شان ساکنان جدید ساختمان بهارستان را به مدت چهارسال تعیین کردند. مجلس دوازدهم از زمان آغازبه‌کار زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار می‌گیرد و مردم نیز عملکرد موکلانشان را رصد می‌کنند. به‌هرحال رأی ملت چه در دور نخست و چه در دور دوم حاکی از آن بود که قوه مقننه به هوای تازه نیاز دارد، ازاین‌رو دیگر ترکیب سیاسی مجلس یازدهم تکرار نشد و دو جریان اصلاح‌طلب و مستقلین دارای کرسی شده‌اند و بنا به تحلیل‌هایی که ارائه شده است، احتمالا در قالب دو یا یک فراکسیون فعالیت خواهند کرد و در مقابل اصول‌گرایان هم درحال تلاش و رایزنی هستند که در قالب یک فراکسیون واحد تحت عنوان «نیروهای انقلاب» در مجلس دوازدهم ظهور و بروز سیاسی داشته باشند و از همه اضلاع (شورای ائتلاف و پایداری، امناء، وحدت) دعوت کرده‌اند تا زیر چتر فراکسیون واحد قرار گیرند و تاکنون هم پالس‌های مثبتی از سوی منتخبان دریافت شده است، اما بااین‌حال باید منتظر ماند و پس از تشکیل مجلس مشاهده کرد چه کنش و واکنشی ازسوی نمایندگان در مجلس صورت خواهد گرفت.

فرامتن: درست است که تعدادی از منتخبان می‌خواهند اصول‌گرایان در مجلس آهنگ وحدت سر دهند تا برخلاف رقابت در ایام انتخابات یک صدای واحد ازسوی آنان شنیده شود اما این نکته نیز حائز اهمیت است که پیام مردم در انتخابات حامل پیام «فرامتن» بود. فرامتن ازآن‌جهت که سه گروه ردای کاندیداتوری را بر تن کرده بودند. گروه نخست: نیروهای نزدیک به وضع موجود بودند که در قالب فهرست مشترک شورای ائتلاف یا همان جبهه انقلاب وارد صحنه شده بودند. بیشتر نامزدهای فهرست مذکور از استمرار وضع موجود در خانه ملت، به‌ویژه ادامه ریاست «محمدباقر قالیباف» در مجلس دفاع می‌کردند، اما در مقابل گروه دیگری حضور داشت که شعارشان «تغییر به نفع مردم» بود. این افراد با ائتلاف امناء از نامزدهایشان حمایت می‌کردند و قبل از انتخابات ـ در بیانیه‌ای به‌صراحت اعلام کردندـ خواهان لزوم تغییر در بدنه مدیریتی مجلس هستند. سومین گروه هم مستقلین و نیروهای نزدیک به اصلاحات بودند. از امروز (شنبه) نتایج اعلام می‌شود و نشان می‌دهد مردم خواهان تغییر بودند یا بر استمرار وضع موجود تاکید کرده‌اند ـ‌به‌خصوص در پایتختـ؛ اما آنچه از همه بیشتر اهمیت دارد پایان آوردگاه انتخابات مجلس در ایستگاه دوازدهم است. با رأی ملت، پیام «متن» و «فرامتن» انتخابات به فعالان و بازیگران سیاسی منتقل شد، به همین جهت امیدواریم اکنون که دیگر رقابت‌ها به پایان رسیده و فصل وحدت و همدلی در دوره جدید خانه ملت آغاز شده، شاهد تشکیل مجلسی قوی برای ایران قوی باشیم و در هم‌افزایی با دولت سیزدهم گام‌های محسوسی برای گره‌گشایی از مشکلات مردم برداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.