آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رییس‌جمهوری کشورمان عصر یکشنبه در حادثه سقوط بالگرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد. رئیسی برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان‌شرقی سفر کرده بود و بالگرد حامل وی و همراهانش در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

واکنش مقامات جهانی در رثای رئیسی

آگاه: آیت‌الله آل‌هاشم، امام‌جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان رییس‌جمهوری در این بالگرد از شهدای این حادثه هستند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به واکنش مقامات کشورها و نهادهای جهانی به شهادت رییس‌جمهوری کشورمان:

ناتو، شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه را تسلیت گفت

فرح دخل‌الله، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار پیامی به زبان فارسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: درگذشت رییس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان‌باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

 فرانسه 

وزارت امورخارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: درگذشت ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه و همراهان آنها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

 عمران‌خان: رئیسی در حمایت از فلسطین پیشرو بود 

عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان اعلام کرد: فقدان آیت‌الله رئیسی و وزیر امورخارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد را به ملت و دولت کشورمان تسلیت می‌گویم. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نقش پیشرو در حمایت قاطع از فلسطین داشت.

پیام تسلیت سلطان عمان 

خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد که «هیثم بن طارق» سلطان عمان در پیامی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه وی را به رهبر انقلاب تسلیت گفته است.

پادشاه عربستان شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

خبرگزاری رسمی عربستان‌سعودی اعلام کرد که «ملک سلمان بن عبدالعزیز» و «محمد بن سلمان» شاه و ولیعهد عربستان‌سعودی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه وی را تسلیت گفتند.

نخست‌وزیر مالزی: رییس‌جمهوری فقید ایران الگوی تعهد بود

انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی در پیامی در فیسبوک نوشت: نوامبر پارسال افتخار ملاقات با رئیسی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشتم. او الگوی تعهد قلبی به رفاه و عزت مردم کشورش بود؛ کشوری که مظهر غرور و تمدن غنی ریشه‌دار در اصول اسلام است. ازخودگذشتگی او برای عدالت، صلح و تعالی امت حقیقتا الهام‌بخش بود. به تقویت روابط مالزی و ایران متعهد بودیم و برای ترقی مردممان و جهان اسلام همکاری می‌کردیم. تعهد ما همچنان پابرجاست و محقق خواهد شد.

 تسلیت رهبر انصارالله یمن 

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری و دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را به امام خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت گفت.

 پیام تسلیت جنبش جهاد اسلامی فلسطین 

جنبش جهاد اسلامی فلسطین شهادت سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری کشورمان و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه و همراهان ایشان را در حادثه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

 رییس تشکیلات خودگردان فلسطین شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در پیامی ضایعه درگذشت رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه را به مردم و رهبر ایران تسلیت گفت و با ملت ایران اعلام همدردی کرد.

 پیام مقام حکومت سرپرست افغانستان (طالبان) در پی شهادت رییس‌جمهوری کشورمان

رویترز به نقل از معاون نخست‌وزیر حکومت سرپرست افغانستان (طالبان) نوشت: افغانستان و تمام شهروندان این کشور نسبت به شنیدن خبر فوت رییس‌جمهوری ایران احساس اندوه شدید می‌کنند.

 شی جین پینگ: مردم چین یک دوست خوب را از دست دادند

شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین به نیابت از دولت و مردم این کشور، شهادت سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری ایران را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

 اردوغان: در این شرایط غم‌بار در کنار ایران هستیم

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در پیام خود تاکید کرد: ترکیه در این شرایط سخت و غمبار در کنار همسایه خود می‌ایستد.

 اتحادیه اروپا: درگذشت رییس‌جمهوری و وزیر خارجه ایران را صمیمانه تسلیت می‌گوییم

«شارل میشل» رییس شورای اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتحادیه اروپا تسلیت صمیمانه خود را بابت درگذشت رییس‌جمهوری رئیسی و امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و دیگر اعضای هیات آنها را در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.

 پیام تسلیت رییس‌جمهوری مصر

در بیانیه ریاست‌جمهوری مصر آمده است: «عبدالفتاح السیسی» رییس‌جمهوری مصر صمیمانه فوت رییس‌جمهوری و وزیر خارجه ایران را به ملت این کشور تسلیت می‌گوید.

 واکنش حزب‌الله

حزب‌الله لبنان به مناسبت شهادت رییس‌جمهوری ایران و جمعی از یاران ایشان با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: این ضایعه دردناک را به مولانا صاحب الزمان، مقام معظم رهبری، مراجع عظام و ملت عزیز ایران و تمام مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم. شهید سید ابراهیم رئیسی را از دیرباز می‌شناسیم. ایشان برادر بزرگ، حامی قدرتمند و مدافع سرسخت مسائل مهم امت اسلامی به‌ویژه آرمان فلسطین و حامی جنبش‌های مقاومت در تمامی پست‌های مسئولیت خود بود.

حزب‌الله لبنان تاکید کرد: شهید ابراهیم رئیسی خادم مخلص و صادق برای ملت ایران و یار وفادار مقام معظم رهبری و امید بزرگ تمام مظلومان بود. برادر عزیزمان شهید حسین امیرعبداللهیان نیز در تمام مناصب و پست‌های خود ازجمله پست وزارت خارجه به‌عنوان یک مسئول فعال، فداکار و دوستدار جنبش‌های مقاومت و حامی آنها در تمام محافل سیاسی و دیپلماتیک ظاهر شد.

جوزف بورل: درگذشت آیت‌الله رئیسی را خالصانه تسلیت می‌گویم

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا در پیامی شهادت آیت‌الله رئیسی، رییس‌جمهوری ایران و هیات همراه ایشان را خالصانه تسلیت گفت.

واکنش امیر قطر

«شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر با انتشار یک پست در شبکه ایکس تاکید کرد: صمیمانه به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران فوت ابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه ایشان را در سانحه هوایی دردناک تسلیت می‌گویم.

وزارت خارجه بلاروس: بلاروس دوستان واقعی خود را از دست داد

وزارت خارجه بلاروس در پی سقوط بالگرد شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری کشورمان و هیات همراه ابراز داشت که این فاجعه، تنها خسارتی برای ملت ایران نیست، بلکه بلاروس نیز دوستان واقعی خود را از دست داده است.

پیام نخست‌وزیر عراق

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق با انتشار یک پست در شبکه ایکس تاکید کرد: ما حمایت خود را از ملت دوست و برادر، ایران و مسئولان دیگر این کشور به دنبال رقم خوردن این فاجعه دردناک اعلام می‌نماییم.

حماس: ملت ایران ما را در غم خود شریک بدانند

جنبش حماس اعلام کرد: ما مطمئن هستیم که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از پیامدهای این فقدان بزرگ عبور کند.

سید نصرالله خطاب به رهبر انقلاب: به حضور پربرکت و رهبری حکیمانه و شجاعانه شما امید داریم 

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز (دوشنبه) در پیامی به مقام معظم رهبری شهادت رئیس‌جمهوری ایران، وزیر خارجه و هیأت همراه آنها را تسلیت گفت و تاکید کرد که مستضعفان، رزمندگان مقاومت و مبارزان راه حق به حضور پربرکت و رهبری حکیمانه و شجاعانه رهبر انقلاب اسلامی امید دارند. 

 سید حسن نصرالله در این پیام نوشت: در از دست دادن این رهبران عزیز در این مرحله حساس با شما ابراز همدردی و همبستگی می‌کنیم.

سید حسن نصرالله خطاب به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نوشت: در حالی که ملت ایران اسلامی را در مبارزه با نیروهای استکبار رهبری می‌کنید، در احساس فقدان این عزیزان با شما شریک هستیم.

وی تاکید کرد: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه مرحوم ایران پرچم‌دار دفاع از مقاومت در همه مجامع بین‌المللی بود.

سید نصرالله خطاب به امام خامنه‌ای افزود: ما و همه مستضعفان، رزمندگان مقاومت و مبارزان راه حق به شما تسلیت می‌گوییم به حضور پربرکت شما و رهبری حکیمانه و شجاعانه شما امید داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.