۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۳٬۸۸۱

مراسم تشییع و اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری فقید ایران اسلامی، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی، روز گذشته (چهارشنبه ۲خرداد) در تهران با شکوه هرچه تمام و با حضور میلیونی مردم برگزار شد.

سنگ تمامِ پایتخت‌نشینان برای خادمِ محرومان

آگاه: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی با حضور در دانشگاه تهران و در میان خیل عظیم تشییع‌کنندگان، بر پیکر شهدای سرافراز خدمت، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، آیت‌الله آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی، خلبان سیدطاهر مصطفوی، مهندس بهروز قدیمی، خلبان محسن دریانوش، همراهان گرامی ایشان نماز اقامه کردند.

مردم پایتخت و شهرهای اطراف صبح دیروز چهارشنبه حماسه‌ای دیگر از جنس حضور به نمایش گذاشتند و ساعتی قبل از آغاز رسمی مراسم برای اقامه نماز و تشییع پیکر مطهر رییس‌جمهوری شهید با حضور کم‌سابقه خیابان‌های تهران را مملو از جمعیت کردند.

در ساعت ۸:۱۵ دیروز پیکرهای مطهر شهدای خدمت و رییس‌جمهوری فقید وارد دانشگاه تهران شد. پس از قرائت قرآن و شعرخوانی چند تن از شعرا، اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس به ایراد سخنرانی پرداخت. هنیه طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: ای برادران عزیز، ضمن درود به شما اعلام می‌کنم به نام ملت پایدار فلسطین و گروه‌های مقاومت فلسطین از غزه آمده‌ایم تا به جمهوری اسلامی ایران تسلیت بگوییم. وی افزود: در ماه مبارک رمضان و در سفر به تهران دیداری با رییس‌جمهور شهید داشتیم و ایشان به مواضع ثابت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت فلسطین تاکید کردند. هنیه ادامه داد: در این دیدار ایشان تاکید کردند «قضیه فلسطین قضیه اول امت اسلامی است و امت اسلامی باید به مسئولیت خود عمل کند تا ملت فلسطین سرزمین خود را آزاد کند. مسئله فلسطین یک مسئله سیاسی نیست و این مسئله در عمق عقیده امت اسلامی است، زیرا در این سرزمین قبله اول مسلمین قرار دارد.»

رییس‌دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: شهید رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کردند «مقاومت یک انتخاب استراتژیک است تا آزادی فلسطین را محقق کنیم. مقاومت در فلسطین سنگر اول جبهه مقاومت است. ما در جمهوری اسلامی ایران به حمایت خود از مقاومت ادامه می‌دهیم تا اهداف ملت فلسطین محقق شود.» وی عنوان کرد: طوفان‌الاقصی نبردی است که ملت فلسطین در حال انجام آن است و این نبرد زلزله‌ای بود که قلب رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد و یک تحول جهانی ایجاد کرد. ملت فلسطین این نبرد را تا آزادی کامل فلسطین ادامه خواهند داد. هنیه تاکید کرد: بار دیگر می‌گوییم مطمئن هستیم جمهوری اسلامی به حمایت از ملت فلسطین توسط رهبر انقلاب و مسئولانش ادامه خواهد داد تا در بالای مسجدالاقصی پرچم پیروزی را برافرازیم.

بعد از سخنرانی و مداحی، حوالی ساعت۹ دیروز رهبر معظم انقلاب بر پیکر شهدا نماز اقامه کردند و ابدان مطهر بر دستان مردم پایتخت که از ساعت‌ها قبل به‌صورت انبوه به‌سمت دانشگاه تهران حرکت کرده‌ بودند، تا میدان آزادی تهران تشییع شد.

اقشار مختلف مردم تهران با حضور در دانشگاه و پس از تکمیل ظرفیت آن، در خیابان‌های اطراف و منتهی به محل برگزاری مراسم به‌سوی میدان انقلاب و خیابان آزادی حرکت کردند. بخشی از مردم، پوستر رییس‌جمهوری شهید و شهید حاج‌قاسم سلیمانی را در دست داشتند و در فراق خدمتگزاران‌شان می‌گریستند. در این مراسم، گروه‌هایی از مردم در قالب دسته‌های سینه‌زنی به اقامه‌ عزا در وداع با «رئیسیِ عزیز» پرداختند.

ازجمله نکات جالب‌توجه اینکه در مسیر تشییع پیکر ابدان مطهر شهدا، پرچم فلسطین و گروه‌های مقاومت به‌چشم می‌خورد. روز گذشته خیابان انقلاب و آزادی یکی از کم‌نظیرترین جمعیت‌ها در مراسم تشییع را به خود دید و در دورترین فاصله از اَبدان شهدا نیز خیل عظیم و انبوه مردم دیده می‌شد و حتی بعد از اینکه پیکرهای مطهر به نزدیکی میدان آزادی رسید، باز هم مردم در خیابان‌ها حضور داشتند. سرانجام حوالی ساعت۱۴ پیکر مطهر شهدای خدمت پس از حدود پنج ساعت تشییع در میان خیل عظیم جمعیت داغدار، به میدان آزادی رسید.

آغاز وداع از مصلای تهران

سه‌شنبه‌شب نیز مراسم وداع با رییس‌جمهوری شهید و همراهانش در مصلای تهران با حضور پرشور مردم پایتخت برگزار شده بود. عصر دیروز نیز مراسم بزرگداشت شهدای خدمت با حضور مقامات خارجی و بین‌المللی با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری و علی باقری، سرپرست وزارت امورخارجه برگزار شد. در میان شرکت‌کنندگان خارجی، بیش از ۱۰هیات در سطح سران، حدود ۲۰هیات در سطح وزیر و مابقی در سطوح مختلف نظیر رؤسای پارلمان، فرستادگان ویژه حضور داشتند و به رییس‌جمهوری فقید کشورمان و همراهان ایشان، ادای احترام کردند. صبح پنج‌شنبه پیکر شهید رئیسی در خراسان جنوبی و سپس عصر امروز در مشهد بدرقه و در حرم رضوی به خاک سپرده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.