افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز گذشته و رأس ساعت ۸:۲۳دقیقه صبح برگزار شد تا زنگ دوره جدید سیاست‌ورزی پارلمانی در جمهوری اسلامی ایران نواخته شود. در این مراسم که طبق آیین‌نامه داخلی و پس از افتتاحیه، تشکیل شعب جهت رسیدگی به اعتبارنامه منتخبان بررسی می‌شود، جمعی از خانواده شهدای خدمت، رییس و اعضای شورای نگهبان، سرپرست و اعضای هیات دولت، رییس و اعضای قوه‌قضاییه، برخی از اعضای مجلس خبرگان، مهمانان و سفرای برخی از کشورهای خارجی از اقصی‌نقاط جهان، مسئولان لشکری عالی‌رتبه و همچنین رؤسای سابق مجلس حضور یافتند.

بار امانت

آگاه: زنگ مجلس دوازدهم درحالی تحت‌تاثیر شهادت رییس‌جمهوری و تیم همراه به صدا درآمد که این موضوع، اخلالی در موعد تاریخی این مراسم ایجاد نکرد و حتی افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری نیز به همین ترتیب شروع به کار کرد که این نشان از تحقق صادق اظهارات مقام معظم رهبری پیش از فقدان رییس‌جمهوری و تیم همراه دارد. اما نمایندگان کهنه‌کار و نمایندگان تازه‌وارد مجلس روز گذشته درحالی دوشادوش هم به صندلی‌های سبز خود تکیه دادند که این مجلس با پشتوانه ۱۱۴سال قانون‌گذاری و خون هزاران شهید، بار «امانت» تازه‌ای را بر دوش آنها نهاده است.

قاب دو شهید

بااین‌حال از ساعت ۷:۵۰دقیقه درهای مجلس به روی بیش از ۲۵۰خبرنگار و عکاس خبری برای پوشش رسانه‌ای این مراسم باز شد و اولین فلش دوربین عکاسان روی قاب عکس رییس‌جمهوری شهید و وزیر امورخارجه افتاد تا جای خالی و فقدان سید شهیدان خدمت بیش‌ازپیش در این جلسه آشکار و نمایان شود؛ قاب عکسی که با گل‌های سفید و روبانی سیاه آذین بسته شده بود و پرواز را به‌خاطر می‌آورد.

اما در ادامه این مراسم و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین فرد مجلس -هیات‌رییسه سنی- بر صندلی هیات‌رییسه جلوس کردند تا به دستور علاءالدین بروجردی، کوچک‌ترین عضو مجلس دستورکار صحن را قرائت و آیاتی از سوره شورا با صوت دل‌نواز حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن، تلاوت شود. در ادامه افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی، پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغازبه‌کار دوازدهمین دوره مجلس را قرائت کرد اما پیش از قرائت این پیام از حضار خواست تا حمد و سوره‌ای نثار شهدای خدمت کنند.

پیام رهبری؛ مجلس باید آرامش‌بخش و دعوت‌کننده به همدلی در محیط عمومی کشور باشد

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی پیام مقام معظم رهبری را بدین شرح قرائت کرد: «اکنون که دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مانند همیشه در موعد مقرر و بی‌تاخیر آغاز می‌شود، جبهه خشوع به درگاه خداوند عزیز و حکیم می‌سایم و استمرار و استحکام مردم‌سالاری دینی را که هدیه بزرگ الهی به ملت ایران است، سپاس می‌گویم. هر مجلس جدید می‌تواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزه ملت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازه‌نفس با منتخبان کارآزموده و مجرب، این پیام را می‌رساند که خانه ملت، با بهره‌گیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانون‌گذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد. بی‌شک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتار جمعی صحیح و صبورانه در داخل قوه مقننه، به تحقق همه ویژگی‌های یک مجلس تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت.»
مقام معظم رهبری همچنین در این پیام تاکید داشتند: «نکته‌ای که همواره بر آن تاکید می‌کنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده همت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است. نکته دیگر درباره سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیت‌زاست که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه مدت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره عملکرد خویش بدانند. نکته بعدی مربوط‌به التزامات اخلاقی است. سبک زندگی اسلامی که بخش مهمی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل می‌دهد، در عرصه چالش‌های سیاسی و رقابت‌های مشروع، اهمیت بیشتر می‌یابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیت‌پذیری و کار بی‌منت، قیمت اصلی خود را آشکار می‌سازد. شهیدان پرواز اردیبهشت که اکنون سراسر کشور داغدار آنهاست ــ یکی از خصوصیاتشان رعایت فضیلت‌های اخلاقی بود. مراقبت از خویش در این زمینه را باید جدی گرفت. نکته آخر یادآوری این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نماینده همه ملت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تامین منافع ملی است. پیگیری مسائل حوزه انتخابیه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرح‌های آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حد طاقت بودجه عمرانی پرهیز شود.»

همچنین رهبر انقلاب اسلامی تاکید داشتند: «برادران و خواهران گرامی! کار با نیت خدمت به مردم، عمل صالح و حسنه مأجور الهی است و خدای شاکر علیم، در دنیا و آخرت به آن پاداش خواهد داد. جذب دل‌های مردم و سپاس بی‌دریغ آنان یکی از پاداش‌های الهی در دنیاست و تشییع چندین‌میلیونی رییس‌جمهور فقید و همراهان عزیزش نمونه‌ای از این پاداش الهی است. مردم وفادار و هوشیار در شهرهای مختلف، با گل‌باران و اشک‌باران این پیکرهای پاک، یاد شهیدان دهه۶۰ را برای نسل جدید کشور زنده کردند و در عمل، به هزاران دروغ و تهمت و شایعه پاسخ دادند. رحمت و درود خدا بر آنان!»

امضای ۲۹۰ نماینده پای سوگندنامه

تقریبا نزدیک به ساعت۹، هیات‌رییسه سنی مجلس، پیرو اجرای ماده۳ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد که ساکنان جدید بهارستان باید سوگند نمایندگی یاد کنند؛ ازاین‌رو بهارستان‌نشینان جدید دو قدیمی با دردست‌گرفتن برگه سوگندنامه، به‌پاخواسته و سوگند نمایندگی خود را همراه با رییس سنی مجلس قرائت کردند، تا براساس سوگند یادشده به‌مدت چهار سال امور تقنینی کشور را برعهده گرفته و زیر آن را امضا و تاریخ بزنند و به تاکید مقام معظم رهبری که فرمودند: «این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیت‌زاست که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود.» گوش فرادهند. در ادامه این جلسه، معاون اجرایی مجلس پیرو گزارش خود به حضار در مراسم از آمادگی مجموعه اداری و اجرایی برای همکاری با وکلای ملت برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و جهت‌گیری مردمی در دوازدهم دوره مجلس شورای اسلامی گفت و همچنین وزیر کشور هم گزارشی از روند برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم ارائه کرد.»

کلیپ یادبود با اشک‌های مجلسی

اما این پایان متن و حاشیه مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم نبود و درخلال برگزاری این مراسم، ویدئوکلیپ کوتاهی درباره رییس‌جمهوری و وزیرخارجه شهید پخش شد که برای لحظاتی داغ فقدان رییس‌جمهوری را تازه و موجب اندوه حاضران شد تا جایی که برخی کارگزاران نظام پس از دیدن این تصاویر گریستند.

قاب دو رقیب

البته این مراسم حواشی دیگری هم داشت که از قاب عکاسان جا نماند؛ قابی که فوکوس بر انتخابات ریاست‌جمهوری داشت و روایت تصویری دیگری از کنار هم قرارگرفتن محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی بود که این روزها حرف و حدیث پیرامون کاندیداتوری آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری از حدس و گمان خارج شده و به واقعیت پیوسته است.

نطق مخبر

اما در ادامه این جلسه «محمد مخبر»، سرپرست ریاست‌جمهوری امروز در فقدان رییس‌جمهوری پشت تریبون قرار گرفت و گفت: برای من بسیار سخت است که از طرف شهید عزیزمان آیت‌الله رئیسی، در این مجلس به‌عنوان سخنران صحبت کنم. وی در ادامه به ذکر ویژگی‌های شهید رئیسی پرداخت و گفت: بنده با گوشت و پوست و استخوان خود می‌گویم، آنچه در این مدت احساس کردم این بود که هیچ عمل صالحی بالاتر از خدمت به مردم و تبعیت از رهبری نیست؛ به‌گونه‌ای که بعضی وقت‌ها حاج‌آقای رئیسی از یک‌سری مسائل ناراحت می‌شدند و به ذهنشان می‌آمد که فلان عکس‌العمل را انجام دهند و حرفی زده و کاری بکنند؛ اما بعد به بنده می‌گفتند که احساس می‌کنم که اگر این کار را انجام بدهم، دل رهبر انقلاب از دست ما ناراحت می‌شود و با این جمله خودش نیز آرامش پیدا می‌کرد.

بااین‌حال و در ادامه این مراسم، به دستور هیات‌رییسه سنی، ۱۵شعبه بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان تعیین و اعلام شد. این در حالی است که در زمان قرائت اسامی منتخبان در هر شعبه، محمدباقر قالیباف با حضور در صندلی‌های نمایندگان با آن‌ها گپ و گفت داشت که این را می‌توان به تعبیری چراغ‌سبز قالیباف برای کسب رأی لازم برای ریاست مجلس دوازدهم تعبیر کرد. درنهایت بعد از نواختن زنگ پایان جلسه مجلس، منتخبان برای تجدید بیعت با آرمان‌های امام و شهدا به حرم بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی رفتند.

جایگاه و اهمیت مجلس

مجالس در همه کشورهای دنیا، چنانچه با رأی واقعی مردم شکل گرفته باشند، نماد و نشانه‌ای از مردم‌سالاری‌اند؛ بنابراین مجلس در هر کشوری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و به‌اندازه همین جایگاه و اهمیتش، از مردم‌سالاری سهم دارد. حضرت امام‌خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی را در «رأس امور» می‌داند و این، یعنی اوج اعتقاد به مردم‌سالاری.  همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درخصوص اهمیت مجلس شورای اسلامی معتقدند: «مجلس شورای اسلامی، یک مرکز اساسی و تعیین‌کننده برای انقلاب است، همه سررشته‌های امور، به مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد.» ایشان همچنین می‌فرمایند: «مجلس شورای اسلامی، مظهر وحدت ملی و یکپارچگی و اتفاق همه گروه‌ها و قومیت‌ها و سلائق و عقاید است. در این مجلس که از منتخبان حقیقی ملت بزرگ ایران تشکیل شده است، نمایندگان شهرها و استان‌های دور و نزدیک، نمایندگان اقوام گوناگون ایرانی، نمایندگان سلائق و عقاید سیاسی، نمایندگان اقلیت‌های دینی در کنار مسلمانان، همه با هم برای انجام وظایف قانونی مجلس شورای اسلامی همکاری و تلاش می‌کنند. این یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های اتحاد ملت ایران است. اینجا همه برای پیشرفت ایران اسلامی و سربلندی و پیروزی نظام پر افتخار جمهوری اسلامی مجاهدت می‌کنند و همه یک هدف را می‌جویند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.