۱۶روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم باقی مانده و فعالیت‌های تبلیغاتی ۶نامزد انتخاباتی آغاز شده است.

آگاه: در این میان، رعایت اخلاق و قانون در عرصه تبلیغات انتخاباتی عنصری مهم و تعیین‌کننده است و تخطی از آن، عوارض و پیامدهای گاهی غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.

حجت‌الاسلام اژه‌ای، رییس دستگاه قضا در جریان جلسه دیروز شورای عالی قوه‌قضاییه توصیه‌ها و تاکیداتی را درمورد رعایت قانون و اخلاق در ایام انتخابات مطرح کرد. اژه‌ای در همین راستا گفت: کاندیداهای احرازصلاحیت‌شده که فرآیند و موسمِ تبلیغات انتخاباتی آنها طبعا آغاز شده یا آغاز می‌شود قطعا توجه و عنایت دارند که باید اخلاق و قانون را در عرصه تبلیغات انتخاباتی، سرلوحه اقدامات خود قرار دهند؛ باید بر آنچه سبب تقویت انسجام ملی می‌شود و مایه امیدواری برای آحاد جامعه به‌ویژه جوانان است، تاکید و تکیه کرد و از هر آنچه موجب افتراق، سیاه‌نمایی، خوشحالی و شَعف دشمن می‌شود، اجتناب و احتراز ورزید. انتظار آن است که نامزدهای انتخابات این موارد مهم را به ستادهای تبلیغاتی و هواداران خود گوشزد کنند؛ همچنین ضروی است کاندیداها و ستادهای آنان به هشدارها و تذکرات دستگاه‌های نظارتی نیز توجه ویژه داشته باشند تا خدای‌ناکرده برای خود یا دیگران، دردسر، تصدیع و مزاحمتی ایجاد نکنند.

رییس قوه قضاییه همچنین به نامزدها و ستادها و هواداران آنها گوشزد کرد که در فرآیند تبلیغات انتخاباتی، چنانچه پس از تذکرات و هشدارهای دستگاه‌های نظارتی، کسانی خلاف قانون و اخلاق عمل کنند و با تخریب، توهین، شایعه‌پراکنی و نشر اکاذیب، بخواهند فضا را ملتهب و اذهان را مشوش کنند، قطعا با برخورد قانونی دادستان‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط مواجه خواهند شد.

رییس عدلیه متذکر شد: در ایام تبلیغات انتخاباتی رعایت کامل موازین قانونی، امری بسیار مهم است؛ نامزدهای انتخاباتی و ستاد و هواداران آنها در تمام شئون و اقدامات‌شان همواره قانون را مدنظر قرار دهند.

قاضی‌القضات در ادامه با توصیه به گردانندگان رسانه‌ها درخصوص رعایت اخلاق انتخاباتی گفت: رسانه‌ها اعم از رسانه‌های مجازی و غیرمجازی و انسان‌رسانه‌ها و شهروندخبرنگاران و سایر اقسام و اضلاع مرتبط با رسانه، در ایام انتخابات نسبت به رعایت حدود و ثغور اخلاقی، توجه و اهتمام ویژه داشته باشند؛ قطعا نقد و نقادی، امری بلااشکال و حتی مفید و نافع است، اما توهین، تخریب، ضایع کردن رقیب، نشر اکاذیب، تشویش اذهان و خلاف واقع‌گویی، مجاز نیست و بعضا قابل پیگرد قانونی است. علی‌ای‌حال، همانطور که همه نامزدهای انتخاباتی عنایت دارند و به هواداران خود نیز گوشزد خواهند کرد، این چند روز منتهی به انتخابات خواهد گذشت، اما خدای‌ناکرده اگر بداخلاقی‌ای رخ دهد، در حافظه مردم ثبت و ضبط و ماندگار می‌شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای همچنین اظهار داشت: در امر رعایت قانون در حوزه تبلیغات انتخاباتی، شایسته است که دستگاه‌های مسئول اعم از دادستانی‌ها، وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین صداوسیما، تذکرات و گوشزدهای لازم را به نامزدهای انتخاباتی و ستادها و هواداران آنها داشته باشند؛ بعضا ممکن است که اشخاص فعال در عرصه تبلیغات انتخاباتی، نسبت‌به برخی از قوانین و مقررات ناظر بر تخلفات تبلیغاتی و انتخاباتی، ناآشنا باشند، لذا ضروری است با شیوه‌های هنرمندانه و مکررا موارد ناظر بر تخلفات و ممنوعیت‌های تبلیغاتی گوشزد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.