۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۴٬۲۶۷

هادی رضائی ـ دبیر گروه سیاسی

آگاه: زنگ تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پس از اعلام اسامی کاندیداها رسماً به صدا درآمد و از ۲۱ خردادماه تبلیغات مردان رقابت چهاردهم در خیابان جام‌جم آغاز شد؛ قرار است در آوردگاه ۸ تیر ماه پنج مناظره در صداوسیما برگزار شود و در نهایت مردم با حضور در پای صندوق‌های رای نهمین سکاندار قوه مجریه را به مدت ۴ سال عازم میدان پاستور می‌کنند.

در ادوار گذشته انتخابات، حاشیه‌ها بر متن غلبه می‌کرد و اخلاق انتخاباتی زیر پا گذاشته می‌شد و همه مطالب بیان می‌شد به جز آنچه مطالبه مردم بود. برای نمونه سال ۸۸ و ۱۴۰۰ را فراموش نمی‌کنیم. در دهمین دوره ریاست جمهوری یک کاندیدا از مناظره برای تخریب رقیب بهره برد و با واژه «بگم، بگم» اصل فعالیت‌های انتخاباتی را نادیده انگاشت. سه سال پیش هم یک کاندیدای دیگر مدعی شد: رقیب او فقط شش کلاس تحصیل دارد که همان مقطع ادعای او تکذیب و مدرک تحصیلی آن نامزد منتشر شد. به راستی آوردگاه انتخابات باید به تکه‌پرانی نامزدها، سیاه‌نمایی و رواج بداخلاقی از سوی آنها اختصاص پیدا کند؟ مطالبه مردم و رهبر انقلاب از سیاسیون و کاندیداهای انتخابات چیست؟

به هرحال ما باید از گذشته عبرت بگیریم و رو به جلو حرکت کنیم. در حال حاضر که مردم برنامه‌ها و شعارهای کاندیداها را زیر ذره بین خود قرار می‌دهند، باید رقبا و ستادهای انتخاباتیشان با حفظ اخلاق به تشریح و واکاوی برنامه‌هایشان برای تصدی کرسی اول قوه مجریه بپردازند. انتظار می‌رود دیگر در انتخابات چهاردهم فقط رقبا در بیان از اخلاق انتخاباتی سخن نگویند و آن را در میدان عمل کنند، ضمن آنکه شخص اول کشور به صراحت خواهان اعمال اخلاق انتخاباتی شده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۴خرداد در اجتماع عظیم مردم در سی‌وپنجمین سالگرد عروج حضرت امام خمینی (ره) با تأکید بر ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها، گفتند: «بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند.»

معظم له تاکید داشتند: «صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت، بنابراین کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند و ان‌شاءالله یک رئیس‌جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین شود.» در اولین برنامه‌های تبلیغاتی ۶ نامزد در صداوسیما تحلیل‌های متعددی ارائه شد. عده‌ای دفاع و عده‌ای دیگر انتقاد کردند، اما آنچه مشخص است در همین ابتدای فعالیت‌های انتخاباتی خبری از ارائه برنامه‌ها نبود و یا خیلی گذرا از آن عبور کردند. در حالی که کاندیداها باید به دو سوال اساسی پاسخ بدهند.

۱- اداره کشور چگونه خواهد بود؟ ۲ مدیریت امور با چه کسانی است؟

پاسخ به این دو سوال مشخص می‌کند که کاندیداها از چه تیم و برنامه‌ای برخوردار هستند. حتی قبل از آنکه فرآیند انتخابات کلید بخورد جامعه اسلامی مهندسین به دبیرکلی «محمدرضا باهنر» پیشنهاد داد که کاندیداها وزرای اصلی و معاون اول خود را به مردم معرفی کنند تا افکار عمومی با شناخت کامل رئیس جمهور جدید را انتخاب کنند.

در دو سوال مطرح شده که باید از سوی رقبای انتخاباتی پاسخ داده شود، دو گذاره مهم ارزیابی می‌شود. نخست آنکه با توجه به برگزاری انتخابات آمریکا، رئیس جمهور جدید چه سیاستی را در حوزه سیاست خارجی اعمال می‌کند و دیگری برنامه‌های آنها در حوزه تولید، اقتصاد و حل مسائل و مشکلات معیشتی و امور روزمره مردم از جمله حل مشکل مسکن، اشتغال، ازدواج جوانان و افسار گسیختگی قیمت‌ها چیست؟ مردم منتظر هستند این سوال‌ها را با پاسخ‌هایی درست منطقی و تحقق پذیر از نامزدها دریافت کنند.

گمان من این است حال که فرصتی برای خدمت در عالی ترین پست اجرایی برای ۶ نامزد عبور کرده از میان خیل عظیم داوطلبان تصدی پست ریاست جمهوری پیش آمده مغتنم است که فرصت را غنیمت شمرده و با ارائه برنامه‌های دقیق و کارشناسی شده خود و برنامه‌هایشان را در معرض دید مردم قرار دهند؛ این گوی و این میدان. پاسخگو باشید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.