۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۴٬۷۶۰

هادی رضائی ـ دبیر گروه سیاسی

انتخابات و حق تعیین سرنوشت

آگاه: حق تعیین سرنوشت یکی از حقوق اساسی بشر است و با مرور تاریخ ملت‌های مختلف در اقصی‌نقاط جهان به این مهم دست پیدا می‌کنیم که ملت‌های زیادی برای اینکه خود بتوانند برای سرنوشت خود حاکم باشند تلاش فراوانی داشته‌اند، در تاریخ اخیر کشورمان نیز به‌خوبی می‌توان خواست و تلاش مردم این سرزمین برای در دست داشتن سرنوشت خود را به‌خوبی می‌تواند دید و انقلاب اسلامی نتیجه همین خواست و اراده ملت ایران برای تسلط بر سرنوشت خود است.
مفهوم حاکمیت مردم در تعیین سرنوشت خود و جایگاه آن در باور هر ملت، از مسائلی مهم و اساسی است که می‌تواند در تقسیم‌بندی نظام‌های سیاسی به انواع پادشاهی، دیکتاتوری، دموکراسی و… بر نحوه توزیع حقوق و آزادی‌های مدنی موثر باشد؛ ازاین‌رو حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش، حقی است بنیادین و غیرقابل سلب که در کرامت ذاتی انسان ریشه دارد.
در جمهوری اسلامی ایران و براساس قانون اساسی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی کشور نقش قابل‌توجهی ایفا می‌کنند که جلوه تبلوریافته آن، حضور مردم در عرصه انتخابات است.

انتخابات؛ تبلور احقاق حق مردم در حاکمیت بر سرنوشت خویش
رهبر انقلاب اسلامی در این سال‌ها بارها و بارها بر حق مردم برای تعیین سرنوشت خود تاکید داشته و آن را اصلی اساسی در نظام اسلامی می‌دانند ایشان بیانات در دیدار کارگزاران حج ۲۶/۱۱/۱۳۷۸ تاکید فرمودند که؛ «انتخابات، فقط یک پدیده سیاسی نیست. انتخابات، مظهر حضور مردم، مظهر احقاق حق و مظهر توانایی و اقتدار ملی برای یک کشور است… هم حق و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به دست خودشان معین کنند؛ زیرا که کشور متعلق به مردم است. مردم باید بیایند و با انتخاب صحیح و آزادانه، قانونگذارانشان را در قوه مقننه معین کنند؛ مجریان خودشان را با ترتیبی که در قانون معین شده است، معین کنند. این حق مردم است و متعلق به آنهاست؛ اما تکلیف هم هست. اینطور نیست که یکی بگوید من نمی‌خواهم از این حقم استفاده کنم؛ نه، سرنوشت نظام بسته به احقاق و استنقاذ این حق است؛ این تکلیف است؛ باید همه شرکت کنند. نظام جمهوری اسلامی توانسته است این حق را در اختیار مردم بگذارد؛ اما در گذشته ما این حق را نداشتیم. در نظام‌های گذشته، مردم از استفاده از چنین حقی محروم بودند. نظام جمهوری اسلامی این حق را داده است؛ باید مردم بروند و استنقاذ کنند. گاهی یک رأی هم موثر است؛ هیچ‌کس نگوید رأی من تنها چه تاثیری دارد. گاهی یک رأی یا چند رأی، در سرنوشت یک کشور اثر می‌گذارد. شما می‌توانید با رأی دادن خودتان، شخص مومن صالح را به مجلس بفرستید. آن کسی که به مجلس رفت، در هنگامه حساس - آنجایی که رأی یک نماینده می‌تواند سرنوشت کشور یا یک قشر، یا سرنوشت اقتصاد را معین کند - رأی او کارساز خواهد بود. لذا هیچ‌وقت کسی نگوید که رأی من چه تأثیری دارد.»

مردم هستند که انتخاب می‌کنند
رهبر انقلاب همواره با پنهان نگه داشتن رأی خود تاکید داشته‌اند و بر این مهم اسرار کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال، در بیانات پس از مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری آقای سیدمحمد خاتمی ۱۱/۰۵/۱۳۸۰ ف «در منطق اسلام، اداره امور مردم و جامعه، با هدایت انوار قرآنی و احکام الهی است. در قوانین آسمانی و الهی قرآن، برای مردم شأن و ارج معین شده است؛ مردم هستند که انتخاب می‌کنند و سرنوشت اداره کشور را به دست می‌گیرند. این مردم‌سالاری، راقی‌ترین نوع مردم‌سالاری‌ای است که امروز دنیا شاهد آن است؛ زیرا مردم‌سالاری در چارچوب احکام و هدایت الهی است. انتخاب مردم است، اما انتخابی که با قوانین آسمانی و مبرای از هرگونه نقص و عیب، توانسته است جهت و راه صحیحی را دنبال کند.»

انتخابات، مظهر آزادی ملت ایران در انتخاب سرنوشت خود است
ازجمله تاکیدات رهبر انقلاب در انتخابات مشارکت حداکثری مردم برای تعیین سرنوشت خودشان است. ایشان دراین‌باره در سخنانشان در ۱۴خرداد ۱۴۰۰ چنین بیان داشتند: «اگر نابسامانی‌ای وجود دارد، اگر ناکارآمدی‌ای وجود دارد، ما باید آن را با انتخاب درست و انتخاب خوب جبران کنیم، نه با عدم انتخاب. خب اگر چنانچه واقعا یک ضعفی وجود دارد در مدیریت‌ها، راه‌ چاره‌اش چیست؟ راه چاره‌اش این است که ما اصلا در مدیریت‌ها دخالت نکنیم، یا راه چاره‌اش این است که دخالت کنیم و یک مدیریت درست و حسابی، مدیریت به معنای واقعیِ کلمه اسلامی و مردمی به وجود بیاوریم؟ راهش این است دیگر؛ یعنی اگر چنانچه دلخوری‌ای وجود دارد، این دلخوری را این‌جوری بایستی جبران بکنیم، نه با وارد نشدن در منطقه‌ انتخابات.»
همچنین در بیاناتی که اسفندماه۱۳۷۴ در دانشکده افسری داشتند فرمودند: «انتخابات، مظهر حضور مردم و آزادی ملت ایران در انتخاب سرنوشت خود است. شما وقتی رییس‌جمهور را انتخاب می‌کنید، یعنی تمام سررشته‌های اجرایی کشور را در دست کسی می‌گذارید که منتخب شما و برخاسته از رأی و اراده شماست. وقتی نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنید، یعنی قانونگذاری و همچنین نظارت بر کار اجرایی را به دست کسانی می‌سپرید که شما آنها را شناخته و انتخاب کرده‌اید؛ بنابراین شما هستید که انتخاب می‌کنید. این کار به معنای قدرت مردم در اداره کشور و در دست داشتن سرنوشت کشور به وسیله ملت است؛ این چیز کم و کوچکی نیست؛ این برای ما همه‌چیز است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.