۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۵٬۲۰۳

حقوق بی‌قوت

دستمزد روزانه کارگر دو کیلو میوه نمی‌شود

امیر گودرزی- خبرنگار گروه جامعه: طبق گزارش مرکز آمار از تورم ماهانه کالاهای خوراکی در خردادماه۱۴۰۳، میانگین قیمت کالاهای خوراکی در خرداد امسال نسبت‌به اردیبهشت حدود ۴.۳درصد رشد کرده و در این میان، قیمت میوه‌ها و مرکبات با فاصله زیادی از سایر کالاهای خوراکی، در حال پیشتازی است و مرزهای قیمت‌ها را جابه‌جا کرده‌اند.

حقوق بی‌قوت

آگاه: در خرداد، برخی از کالاهای خوراکی حتی تا بیش از ۳۰درصد تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند و دو کالای خوراکی که بیشترین تورم ماهانه را در خردادماه تجربه کرده‌اند عبارت‌اند از: پرتقال و لیموترش. تورم ماهانه «پرتقال» در خردادماه امسال ۳۲.۵درصد و تورم ماهانه «لیموترش» در این ماه معادل ۲۱.۳درصد بوده و به عبارتی، در این ماه مرکبات بیش از ۲۰درصد افزایش قیمت را نسبت‌به اردیبهشت داشته‌اند. 

دستان خالی کارگر
اما قطار تندروی قیمت‌ها در پایان بهار متوقف نشده است. در روزهای سپری‌شده از تیرماه، میوه‌ها باز هم گران‌تر شده‌اند، به‌گونه‌ای که یک سبد ساده از میوه‌های تابستانی قیمتی باورنکردنی پیدا کرده است. 
نگاهی به قیمت‌های چندصدهزارتومانی نشان می‌دهد کارگران، به‌ویژه حداقل‌بگیران که در پرداخت اجاره‌خانه و پول نان و تخم‌مرغ درمانده‌اند، توان خرید میوه ندارند. با این وضعیت، میوه‌های تابستانی خوراکی برای پولدارها و بالانشین‌ها شده و فرودستان از خوردن میوه‌های فصل محروم‌اند.
دستمزد روزانه یک کارگر حداقل‌بگیر در سال جاری، ۲۳۸هزار تومان است که با الحاق تمام متعلقات و مزایای مزدی در هر روز به‌زحمت به ۲۵۰هزار تومان می‌رسد. فرض کنید کارگر وقتی از سر کار به خانه برمی‌گردد، تصمیم می‌گیرد یک سبد کوچک از میوه‌های تابستانی برای فرزندانش بخرد. این سبد فقط شامل نیم‌کیلو انجیر، نیم‌کیلو آلوزرد، نیم‌کیلو گیلاس و نیم‌کیلو انگور است. او اگر از ارزان‌ترین نقاط شهر خرید کند، برای یک سبد دو کیلویی از میوه‌های فصل باید حداقل ۳۳۱هزار تومان بپردازد که این رقم ۱.۳برابر دستمزد روزانه این کارگر است. اعداد این معادله نشان می‌دهد بازگشت این کارگر به خانه با دست پر ممکن نیست و نهایت چیزی که در سراسر تابستان داغ نصیب فرزندان این کارگران می‌شود، هندوانه یا خربزه است. این شرایط البته مختص تهران نیست و کارگران در همه جای کشور در تامین نیازهای خوراکی خانوار و به‌طور مشخص میوه‌های فصل ناتوان‌اند.

حذف میوه از سبد خانوار
حذف میوه و صیفی‌جات از سبد خرید روزانه، سلامت طبقه کارگر را در معرض خطر قرار داده و این خطر جدی نادیده گرفته می‌شود، چون حیات قشر مرفه و برخوردار، بی‌توجه به وضع ناگوار معاش کارگران ادامه دارد. فرامرز توفیقی، فعال کارگری می‌گوید: یکی از عوامل تاثیرگذار در سلامت، مصرف موادغذایی موردنیاز و مغذی است که میوه‌ها و سبزیجات، در صدر جدول نیازها قرار دارند. متاسفانه با گران‌شدن وحشتناک میوه‌ها و سبزیجات، این اقلام از سبد غذایی کارگران حذف شده‌اند. او اضافه می‌کند: ازآنجایی‌که تامین هزینه‌های مسکن و اقلام ساده خوراکی به کارگران فشار آورده، خانواده‌های کارگری به ارزان‌خری روی آورده‌اند که نتیجه‌ای جز ناتوانی‌های جسمی و روحی ندارد. در سال‌های اخیر، قابلیت‌های جسمی و روحی طبقه کارگر افول کرده است. این شرایط بغرنج، تبعات دردناکی دارد. کاهش نرخ زادوولد، پایین آمدن بهره‌وری و رشد حوادث مرگ‌بار شغلی، از نتایج تلخ همین شرایط است.

آخرین قیمت میوه
انجیر سیاه    ۲۹۸ هزار تومان
انگور عسگری    ۱۱۸ تا ۱۹۸ هزار تومان
آلو زرد و سیاه    ۹۸ تا ۱۲۰ هزار تومان
سیب گلاب    ۷۵ تا ۱۴۸ هزار تومان
گیلاس    ۷۵ تا ۱۴۸ هزار تومان
توت‌فرنگی    ۱۸۸ هزار تومان
زردآلو    ۶۸ تا ۱۹۸ هزار تومان
هلو    ۵۵ تا ۹۸ هزار تومان
گلابی    ۴۰۰ هزار تومان
پرتقال جنگلی    ۷۹ هزار تومان
شلیل    ۷۱ تا ۹۸ هزار تومان
آلبالو    ۷۹ تا ۱۲۵ هزار تومان
هندوانه    ۱۵ تا ۲۳ هزار تومان
خربزه    ۴۹ هزار تومان
انبه    ۱۱۵ تا ۱۹۸ هزار تومان

تصاعد قیمت خوراکی
طبق اعلام مرکز آمار ایران، در گروه نان و غلات، خرداد امسال برنج ایرانی درجه‌یک با ۱.۸درصد و شیرینی خشک با ۱.۷درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت‌به ماه قبل داشته‌اند. تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در خردادماه ۱۴۰۳ ازسوی مرکز آمار ایران اعلام شد که به شرح زیر است.
نان و غلات
در این گروه، اقلام برنج ایرانی درجه‌یک با ۱.۸درصد و شیرینی خشک با ۱.۷درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت‌به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت‌به ماه قبل مربوط به اقلام گوشت گوسفند با ۵.۵درصد و مرغ ماشینی با ۱.۳درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به ماهی قزل‌آلا با ۱.۸-درصد است.

لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت‌به ماه قبل مربوط‌به تخم‌مرغ ماشینی با ۵.۶درصد و شیرخشک با ۳.۲درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط‌به روغن‌مایع با ۰.۴-درصد است.

میوه و خشکبار
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت‌به ماه قبل مربوط‌به پرتقال با ۳۲.۵درصد، لیموترش با ۲۱.۳درصد و هندوانه با ۱۸.۲درصد است.

سبزیجات و حبوبات
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت‌به ماه قبل مربوط‌به هویج‌فرنگی با ۱۹.۹درصد، بادمجان با ۱۲.۴درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به کدوسبز با ۷.۲-درصد و پیاز با ۶.۳-درصد است.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت‌به ماه قبل مربوط‌به قند با ۱۲.۰درصد و شکر با ۱۰.۹درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.