۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۵٬۷۰۱

حدود ۸۰روز پیش، عملیات بی‌نظیر «وعده صادق» در پاسخ به جنایت صهیونیست‌ها در حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق، انجام گرفت. آن عملیات پیروزمندانه معادلات را به نفع جبهه مقاومت تغییر داد و سطح بازدارندگی ایران را مضاعف گرداند.

مختصات وعده صادق ۲

آگاه: در مرحله جدید نبرد، صهیونیست‌ها خطایی دیگر مرتکب شدند و اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس را در شرایطی که مهمان کشور ما بود، به شهادت رساندند. حالا بدون تردید، پس از این جنایت و ترور، نسخه جدیدی از «وعده صادق» به نمایش درخواهد آمد. نکته اساسی آن است که «وعده صادق۲» به مراتب سنگین‌تر از عملیات پیشین خواهد بود. نباید فراموش کرد که رهبر انقلاب پس از عملیات «وعده صادق» در اواخر اردیبهشت صرفا از این عملیات با عنوان «اقدام تنبیهی» یاد کردند. اما ایشان در پیام‌شان به مناسبت شهادت هنیه تصریح کردند که «رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت». قطعا صهیونیست‌ها می‌دانند که فاصله میان «اقدام تنبیهی» و «مجازات سخت» بسیار است.
اگر در جریان عملیات «وعده صادق۱» صرفا چند پایگاه نظامی رژیم صهیونی هدف قرار گرفت، این‌بار و در جریان «وعده صادق۲» که متصف به عنوانِ «مجازات سخت» است، مختصات دیگری در کار است. عملیات «وعده صادق۱» علی‌رغم برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد، عملیاتی گسترده نبود و به‌نوعی صرفا یک «گوشمالی» و «قلق‌گیری» بود. ایران اگر می‌خواست در جریان آن عملیات ضربات کُشنده بر پیکره منحوس صهیونیست‌ها وارد آورد، اصل «غافلگیری» را رعایت می‌کرد و ۷۲ساعت پیش از حمله، کشورهای منطقه و متعاقبا آمریکا را مطلع از عملیات «وعده صادق» نمی‌کرد؛ نکته بعدی آنکه، اگر هدف ایران، وارد آوردن ضربات سنگین و مُهلک بر پیکره صهیونیست‌ها بود، پهپادهای ایرانی از سرزمین ایران با طی مسافت زیاد به پرواز درنمی‌آمدند که اسرائیلی‌ها ازلحاظ پدافندی آماده رهگیری آنها شوند؛ بنابراین همه قرائن و شواهد بیانگر آن است که هدف ایران در عملیات پیشین صرفا «گوشمالی» صهیونیست‌ها بود.
اما علاوه بر «گوشمالی»، هدف دیگر ایران از اقدامِ صرفا تنبیهی علیه صهیونیست‌ها در جریان عملیات پیشین، «قلق‌گیری» و پیدا کردن «اشراف اطلاعاتی» به قابلیت‌های پدافندی اسرائیل نیز بود. سردار سلامی، فرمانده کل سپاه در مصاحبه‌ای که در پایان عملیات «وعده صادق» انجام داد، تصریح کرد که «رژیم‌صهیونیستی از رفتارهای گذشته دست بردارد و از این حرکت عبرت بگیرد؛ اگر رژیم صهیونیستی هر واکنشی نشان دهد مطمئنا واکنش ما براساس این تجربه جدیدی که از توانایی‌های آنها به‌دست آورده‌ایم، بسیار سخت‌تر خواهد بود.» عبارتِ «تجربه جدیدی که از توانایی‌های آنها به‌دست آورده‌ایم» در کلامِ سردار سلامی، موید آن است که هدف اصلی ایران از عملیات «وعده صادق» محقق شده و مشت صهیونیست‌ها، از نظر قابلیت‌های پدافندی‌شان، برای ایران اسلامی باز شده است؛ بنابراین در عملیات پیش‌رو، کار برای قوای تهاجمی ایران اسلامی راحت‌تر و سیستم پدافندی دشمن صهیونیستی ناکارآمدتر خواهد بود.

حق ذاتی ایران در پاسخ
در اینجا باید به این نکته توجه داشت که حمله ایران به اراضی اشغالی، حق ذاتی و مشروع کشورمان و وفق ماده۵۱ منشور ملل متحد خواهد بود. در همین راستا، روز گذشته علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره تبعات اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس و پیامدهای سیاسی و امنیتی این جنایت بزرگ در نقض امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و نقض ثبات منطقه‌ای به رایزنی پرداخت. باقری در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن اشاره به حضور انریکه مورا به نمایندگی از اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری عنوان کرد: اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران علاوه بر تجاوز به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و نقض حاکمیت ملی ایران، موجب به خطر انداختن صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی شده و ایران قطعا از حق ذاتی و مشروع خود برای مجازات باند جنایتکار صهیونیستی استفاده خواهد کرد.
«نسبت به عواقب تداوم جنایات سبعانه رژیم اشغالگر هشدار دادم»؛ این را سرپرست وزارت امورخارجه، علی باقری درباره محتوای رایزنی‌های تلفنی روزهای اخیرش بیان کرد. علی باقری پس از ترور رییس فقید دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه در گفت‌وگوی تلفنی با وزرای خارجه قطر، عربستان سعودی، ترکیه، مصر، عمان، اردن، روسیه، الجزایر، دبیرکل سازمان ملل و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در نامه به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و رییس شورای امنیت ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم اسرائیل اعلام کرد که ایران مصمم به استفاده از حق ذاتی و مشروع خود برای اقدام پشیمان‌کننده و قاطع علیه رژیم صهیونیستی است تا «دیوانگی مستمر» این رژیم به «پشیمانی ابدی» منجر شود.

خونخواهی هنیه قطعی است
مقامات نظامی کشورمان نیز بر گرفتن انتقام اسماعیل هنیه از صهیونیست‌ها تاکید دارند؛ سرلشکر محمد باقری، رییس ستادکل نیروهای مسلح در حاشیه مراسم تشییع شهید هنیه اظهار داشت: اینکه محور مقاومت و ما چگونه این خونخواهی را انجام می‌دهیم موضوعی است که در دست بررسی است. وی تاکید کرد: حتما این کار اتفاق خواهد افتاد. اقدامات گوناگونی باید صورت بگیرد و صهیونیست‌ها حتما پشیمان خواهند شد. مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب روز گذشته در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران با بیان اینکه تدبیر لازم برای پاسخ به ترور شهید هنیه انجام شده و اجرا خواهد شد، تاکید کرد: رژیم صهیونیستی و باند قاتل و جنایتکار حاکم بر این رژیم تردید نکنند که خونخواهی اسماعیل هنیه انجام خواهد شد و تردید نکنند که دولت اسلامی در خونخواهی مهمان عزیز و شریف خود آنچنان مجازاتی را برای این رژیم و باند رقم خواهد زد که حتی در فکر آن‌ها نمی‌گنجد. امت اسلامی و مردم شریف ما آماده چنین خونخواهی باشند و مطمئن باشند که این اتفاق خواهد افتاد.
در اراضی اشغالی نیز صهیونیست‌ها مطمئن هستند به سبب حماقتی که مرتکب شده‌اند، پاسخ ایران قطعی است؛ محافل صهیونیستی از برقراری بالاترین سطح آماده‌باش در ارتش این رژیم سخن می‌گویند به‌گونه‌ای که تمام مرخصی‌های ارتش لغو شده است؛ یدیعوت آحارونوت نوشت: ارتش اسرائیل برای پاسخ ترکیبی محور مقاومت از چند جبهه آماده می‌شود. اسرائیل‌هیوم نیز نوشت: به‌دنبال ترور هنیه، سامانه پدافندی اسرائیل در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفت. معاریو نیز تاکید کرد که ایران با حمله مستقیم به اسرائیل پاسخ خواهد داد. همچنین شرکت‌های خارجی پروازهای خود به فرودگاه بن‌گورین را متوقف کردند. «یونا یاهاو» شهردار حیفا نیز به روزهای سختی اشاره کرده که در انتظار رژیم صهیونیستی است. وی می‌گوید: در روزهای جنگ روزانه چهارهزار موشک به سمت ما شلیک خواهد شد و شلیک این تعداد موشک ویرانی عظیمی به بار خواهد آورد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم گزارش کردند که تل‌آویو خود را برای انبوهی از حملات موشکی ایران و لبنان آماده می‌کند. روزنامه صهیونیستی یدیوت آحارونوت با اشاره به عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، رییس دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در تهران و همچنین عملیات تروریستی صورت گرفته در ضاحیه جنوبی بیروت نوشت که سطح آماده‌باش در تمامی سفارتخانه‌های تل‌آویو در گوشه و کنار جهان افزایش پیدا کرده است.
اما آمریکایی‌ها که برای صهیونیست‌ها دل‌نگران هستند، واسطه‌هایی را فرستاده‌اند تا ایران را از حمله به اراضی اشغالی منصرف کنند؛ مشخصا این واسطه‌ها ترکیه، قطر و چین بوده‌اند؛ اما پاسخ ایران به همه این وساطت‌ها مشخص است؛ رسانه‌های آمریکایی مدعی‌اند که ایران در واکنش به ترور هنیه در تهران، مستقیم تل‌آویو و حیفا را هدف قرار خواهد داد. به هر ترتیب باید منتظر ماند و مجازات سخت صهیونیست‌ها به دست قوای ایران اسلامی و سایر اجزای مقاومت سلحشور را به نظاره نشست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.