آگاه: بهزاد اشجعی با بیان اینکه بیش از ۸۰درصد موتورسیکلتهای درحال تردد تهران و دیگر نقاط کشور فرسودهاند، اظهار کرد: درصد قابلتوجهی از این موتورسیکلتهای فرسوده کاربراتوری هستند. از سال۹۵ به بعد، موتورسیکلتسازان موظف به نصب انژکتور روی موتورسیکلتها شدند و به همین سبب هم تعداد موتورسیکلتهای کاربراتوری قابلتوجه است. به گفته او، یک موتورسیکلت کاربراتوری میتواند تا ۱۵برابر یک خودروی سواری یورو۵ یا دیگر خودروهای نوشماره آلایندگی به همراه داشته باشد.
اشجعی درباره تاثیر معاینه فنی بر کاهش آلایندگی موتورسیکلتها گفت: معاینه فنی نمیتواند از تردد موتورسیکلتهای فرسوده جلوگیری کند، چراکه سیستم واشرِ سوخت اغلب موتورسیکلتهای فرسوده، کاربراتوری است. در سیستم کاربراتوری میتوان بهراحتی با پیچ تنظیم، میزان پاشش و مصرف سوخت را کم یا زیاد کرد؛ درنتیجه سنجش معاینه فنی از موتورسیکلتهای کاربراتوری دقیق نخواهد بود. او تنها راهکار موثر بر کاهش آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلتها را اسقاط موتورهای فرسوده یا جایگزینی موتورهای کاربراتوری با سیستمهای سوخت انژکتوری دانست و گفت: طرحهایی هم در زمینه جایگزینی سیستمهای سوختی موتورسیکلتها ازسوی سازمانها ارائه شده است؛ برای مثال در یکی از این طرحها شهرداری تهران ادعا کرده قصد دارد حدود ۱۵۰هزار موتورسیکلت برقی را وارد ناوگان شهر تهران کند.
به گفته او بر مبنای مطالعات، در شهر تهران ۱۰درصد از انتشار ذرات معلق که آلاینده اصلی هوای پایتخت است، به ناوگان موتورسیکلت بازمیگردد که عدد قابلملاحظهای است. این کارشناس آلودگی هوا تاکید کرد: مهمتر از مرحله معاینه فنی، نظارت و اعمال قانون است که در وهله اول بسیاری از موتورسیکلتهای قدیمیتر اسناد معتبر ندارند و در بسیاری موارد دیگر نیز جریمهپذیر نیستند و به همین سبب روشی همچون معاینه فنی بازدارندگی لازم را برای موتورسیکلتها ندارد.
اشجعی درباره تاثیرگذاری معاینه فنی خودروهای دیزلی بر کاهش آلایندگی هوا نیز گفت: عددی که برای سنجش آلایندگی خودروهای دیزلی در نظر گرفته شده ۲.۷ یا ۲.۸ است. این عدد را ۸۰ یا ۹۰درصد ناوگان دیزلی پاس میکنند. این عدد در حد پایین در نظر گرفته شده است، چراکه بخش قابلتوجهی از خودروهای دیزلی، کامیون، اتوبوس و مینیبوسها فرسودهاند؛ به این ترتیب، اگر حد مجاز بالایی قرار داده شود، اغلب خودروها مردود خواهند شد. به همین سبب نظارت بر اعداد تعیینشده یکی از اقدامات لازم در این زمینه است.
به عقیده این کارشناس آلودگی هوا، نظارت بر مراکز معاینه فنی از یکسو، نظارت بر اعداد تعیینشده از سوی دیگر و بهسازی و نوسازی ناوگان راهکار کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی است. وی با اشاره به لزوم نظارت بر مراکز معاینه فنی گفت: بعضی رانندگان خودروهای دیزلی برای دریافت معاینه فنی به شهرهای اطراف تهران مراجعه میکنند، بعضی مراکز معاینه فنی بهویژه در تهران سختگیرانه برخورد میکنند. در مقابل مراکزی در شهرهای اطراف معاینه فنی را بسیار راحتتر صادر میکنند. در همین رابطه برای دریافت معاینه فتی تخلفاتی هم صورت میگیرد. اشجعی در پایان بر لزوم بهسازی و نوسازی خودروهای دیزلی نیز تاکید کرد و گفت: علاوهبر نظارت بر اعداد تعیینشده و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی، جایگزین کردن خودروهای پاک با خودروهای فرسوده راهکار اصلی کاهش آلودگی هواست.
۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۹٬۶۱۳
عامل اصلی آلودگی هوای تهران منابع متحرک با سهم ۵۸درصدی است؛ پایتختی که شهروندانش از ابتدای دی هوای مطلوب به خود ندیدهاند. به گفته عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، خودروهای دیزلی و موتورسیکلتها نقش موثری در آلودگی هوای پایتخت دارند.
نظر شما