آگاه: با نگاهی به صفحات اول و تیتر یک رسانههای رسمی و مرجع کشور متوجه خواهید شد که اغلب محتوای رسانهها مربوط به اخبار سیاسی است و البته اینکه بخش عمدهای از اخبار به حوزه سیاست اختصاص دارد به معنای آن نیست که خواننده این اخبار هم بیشتر است اتفاقا مردم عمدتا تمایل دارند اخباری را بخوانند که به زندگی روزمرهشان گره خورده است اما معمولا بیشترین تولید در رسانهها مربوط به حوزه سیاسی است.
حوزه تعلیم و تربیت و آموزشوپرورش یکی از حوزههایی است که باوجود اهمیتی که در سرنوشت زندگی مردم یک جامعه دارد کمتر به آن توجه میشود و البته طبیعی است، در جامعهای که به نهاد اصلی و رسمی آموزشوپرورش توجهی نشود به رسانههای مرتبط با این حوزه هم توجهی نمیشود.
«جایزه معلم» عنوانی است که ازسوی یک موسسه مردمنهاد بهمنظور تکریم شأن معلم طراحی شده است. بهمن امسال دومین دوره معرفی و تکریم معلمان، مدرسان و مربیان دارای دستاوردهای شاخص برگزار میشود و برگزیدگان هر بخش معرفی میشوند.
«جایزه معلم» الگوهای برجسته معلمی که فعالیتهای شاخص آموزشی، تربیتی و اجتماعی دارند را شناسایی، معرفی و تقدیر میکند. همچنین «جایزه معلم» با مشارکت هنرمندان و اهالی رسانه به تولید و نشر آثار فاخر رسانهای درباره معلم میپردازد.
به همین منظور جایزه دیگری با عنوان «جایزه معلم برای بهترین خبر تعلیم و تربیت» ازسوی این موسسه طراحی شده که سومین دوره آن هشتم بهمن ماه برگزار میشود. ازآنجاکه سابقه اهدای این جایزه از «جایزه معلم» بیشتر است امسال سومین دوره آن به برگزیدگان اهدا میشود.
جایزهای برای تکریم معلمان
محمد آزین، مدیرعامل بنیاد برهان و فعال حوزه تعلیم و تربیت درخصوص ضرورت طراحی این جایزه در گفتوگو با آگاه گفت: جایزه معلم از طرف بنیاد عامالمنفعه تعلیم و تربیت برهان به کنشگرانی اهدا میشود که نقش موثر و قابلتوجهی در عرصه آموزشی و تربیتی جامعه داشته باشند. این جایزه در شاخههای مختلف ازجمله بهترین معلم، بهترین فیلم با مضمون آموزشی و تربیتی و... به بـرگزیدگان اهـدا میشود.
هدف از طراحی جایزه معلم برای بهترین خبر تعلیم و تربیت، تقدیر از زحمات و تلاشهای اهالی رسانه که در حوزه آموزشوپرورش فعالیت میکنند، است. مخاطب این جایزه تمامی خبرنگاران، روزنامهنگاران، فعالان خبر در عرصه رسانههای صوتی، تصویری، اینترنتی و اهالی قلم در حوزه خبر تعلیم و تربیت هستند. شیوه داوری آثار هم اینگونه است که آثاری که در بازه زمانی یکساله از بهمن۱۴۰۲ تا پایان دی۱۴۰۳ در رسانههای عمومی و گروهی شامل خبرگزاریها، پایگاههای معتبر خبری، روزنامهها و نشریات عمومی و تخصصی، شبکههای رادیویی و تلویزیونی و شبکههای صوتی و تصویری اینترنتی منتشر شدهاند، امکان نامزدی دارند و محدودیتی برای تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.
وی افزود: تحلیل و بررسی چالشها و مشکلات نظام تعلیم و تربیت با رویکرد ارائه راهحل و چارهجویی، اطلاعرسانی دقیق رویدادها و اخبار امیدآفرین نظام تعلیم و تربیت و معرفی و ترویج فعالیتهای خلاقانه و تجربههای موفق معلمان و دیگر نقشآفرینان نظام تعلیم و تربیت محورهایی آثار موردپذیرش هستند و قالبهای رایج رسانهای مانند خبر، گزارش، مصاحبه، گفتوگو و یادداشت مورد پذیرش قرار میگیرد. علاقهمندان به شرکت در این جایزه تا سیام دی فرصت ثبتنام دارند. مراسم اختتامیه و تقدیر از خبرنگار برگزیده هم هشتم بهمن ۱۴۰۳ همزمان با مبعث پیامبر(ص) برگزار میشود.
آزین ادامه داد: در بنیاد برهان، متمرکز بر بهبود و شناسایی مسائل بر نظام تعلیم و تربیت فعالیتهای مختلفی داریم ازجمله اهمیت و توجه به شأن معلم.
چون شأن معلم موضوع بسیار مهمی است که باید حفظ شود و اگر این شأن و کیفیت حذف نشود ممکن است آینده چالشبرانگیزی داشته باشیم؛ البته مسئله شأن معلم یک مسئله پیچیده است که شامل مسائل مختلفی میشود اما برگزارکنندگان «جایزه معلم» بیش از هر موضوع دیگری به موضوع «شأن اجتماعی» میپردازند چون آموزشوپرورش معمولا وقتی قرار است نیروهای خود را تکریم کند، در چارچوب اداری و سازمانی این کار را انجام میدهد، مثل معرفی معلمان برگزیده و امثال اینها که چنین مراسمهایی معمولا خیلی به معلمان حس تکریم نمیدهد و «جایزه معلم» برای پُر کردن این خلأ راهاندازی شده است؛ امید داریم با اهدای این جایزه، جایگاه و شأن معلم در جامعه بالاتر بیاید و کسانی که در آینده تصمیم به معلم شدن دارند هم رغبت و انگیزه بیشتری به این کار پیدا کنند.
تعلیم و تربیت اولویت نیست
این فعال حوزه تعلیم و تربیت اضافه کرد: پیش از این، جایزه فیلم معلم هم داشتیم که امسال دیگر برگزار نمیشود اما رویه آن به این صورت بود که فراخوانی خطاب به فیلمسازان منتشر میشد و به بهترین فیلم که مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت و معلمان بود جایزه اهدا میشد اما فعلا این جایزه اهدا نمیشود. وی که خود پیش از این معلم بوده است با اشاره به اینکه موضوع تعلیم و تربیت موضوع اولویتداری برای دولت و جامعه نیست، گفت: وقتی یک دولت به موضوع تعلیم و تربیت اهمیت ندهد، رسانهها طبعا علاقهای به کارکردن در این حوزه پیدا نمیکنند و نتیجه اینکه فعالیت رسانهای در حوزه تعلیم و تربیت و آموزشوپرورش هم مثل خود حوزه آموزشوپرورش حوزه مظلومی است.
ضمن اینکه رسانههای حوزه آموزشوپرورش در کشور ما بیشتر اخبارشان معطوف به حقوق و دستمزد و مشکلات معلمان است که پرداختن بیشازحد به این موضوع باعث شده تا به جایگاه و شأن معلم کمتر توجه شود، علاوهبراین، چنین مطالباتی مطالبات بلند مدت هستند و پیگیری آنها از معطوف به دولت، بودجه و مجلس است؛ البته این به معنای بیتوجهی به بحث حقوق، دستمزد و مشکلات معلمان نیست اما اینکه همه اخبار مربوط به موضوعات هیجانی باشد موجب میشود که شأن و عزت معلمان دیده نشود.
ضمن اینکه در همان حوزه پرداختن به مسائل و مشکلات هم ما در رسانهها شاهد کنشگری فعال نبودیم. نتیجه بیشازحد پرداختن به بحث حقوق، استخدام و دستمزد معلمان باعث میشود که خودش را یک عنصر فعال و موثر نبیند، بلکه به چشم عنصری ببیند دائما درباره مشکلات مالیاش حرف زده میشود و این موضوع خودبهخود از شأن معلم میکاهد.
آزین در پایان توضیح داد: رسانهها در حوزه آموزشوپرورش و تعلیم و تربیت در دو بخش فعالیت میکنند؛ یک بخش در قبال دولت و مسئولان بخش دیگر در قبال مردم و جامعه.
مثلا وقتی سازمان ملی سنجش بهصورت چراغخاموش تعطیل شد رسانهها باید مطالبهگر باشند که چرا این سازمان تعطیل شد و دولت هم باید پاسخگو باشد اما در قبال مردم، رسانه باید بیشتر به موضوعاتی بپردازد که مربوط به مسائل تعلیم و تربیتی دانشآموزان، نحوه انتخاب مدرسه، مطالبات مردمی از مدارس و شیوههای آموزشی است.
نظر شما