۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۳٬۸۵۸

الناز برکاتی- خبرنگار گروه فرهنگ: حجت‌الاسلام، سید ابراهیم رئیسی در آذرماه سال۱۳۳۹ هجری شمسی در خانواده‌ای روحانی در شهر مشهد و در محله نوغان دیده به جهان گشود. پدر ایشان حجت‌الاسلام سیدحاجی رئیس‌الساداتی و همچنین مادر وی سیده عصمت خدادادحسینی از سلاله سادات حسینی بود که نسبتش از هر دو سو به حضرت زید بن علی‌بن‌الحسین(ع) می‌رسد. او در طول بیش از ۵۰سال عمر بابرکت خود، علاوه‌بر مشی سیاسی، رویکردها و اقدامات فراوان فرهنگی نیز داشته است.

تغییر انقلابی در ساختار فرهنگی کشور

آگاه: دکتر رئیسی در پنج‌سالگی پدر خود را از دست داد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذراند و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت‌الله موسوی‌نژاد شروع کرد. حجت‌الاسلام رئیسی، دروس خارج اصول را نزد آیت‌الله سید محمدحسن مرعشی شوشتری و آیت‌الله هاشمی شاهرودی و دروس خارج فقه را نزد آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی و رهبر انقلاب فراگرفت. با اتمام دوره سطح حوزه توانست به دوره کارشناسی‌ارشد رشته حقوق خصوصی راه یافته و پس از دفاع از پایان‌نامه خویش با عنوان «ارث بلاوارث» در سال۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهیدمطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل داد. سیدابراهیم رئیسی با تکمیل تحقیقات خود در رشته فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی‌ترین سطح حوزه (سطح چهار) شد و درنهایت از رساله دکترای خود با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرد و با اخذ نمره ممتاز به درجه دکترای فقه و حقوق نائل آمد. وی در دوران نهضت اسلامی از طلاب مبارز بود و خاطراتی شنیدنی از آن روزها دارد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، او در مناصب مختلف خدمت کرد. ورود حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به عرصه مدیریت از سال۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد و پس از مدتی با حکم شهیدقدوسی، به‌سمت دادستان کرج منصوب شد. پس از دو سال در تابستان۱۳۶۱ هم‌زمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی همدان را نیز عهده‌دار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در دوران نهضت اسلامی نیز در امر مبارزه فعال بود و بارها مورد تعقیب ساواک قرار گرفت. ایشان در دوران تبعید رهبر انقلاب در ایرانشهر به دیدار ایشان رفت و در آنجا نیز با سوءظن ساواک مواجه شد. سیدابراهیم رئیسی از سال۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳، به مدت ۱۰سال معاون اول قوه‌قضاییه بود. ایشان به‌عنوان یکی از مسئولان ارشد قضایی کشور مسئولیت سازماندهی و اداره تشکیلاتی این مجموعه را برعهده داشت و از سال۱۳۹۳ تا اسفند۱۳۹۴ نیز به‌عنوان دادستان کل کشور خدمت کرد. در اسفند۱۳۹۴، با حکم رهبر انقلاب، به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. ایشان در سه سال فعالیت در سمت تولیت آستان قدس رضوی، اقدامات موثری در چارچوب خدمت موثر به حرم نورانی حضرت ثامن‌الحجج علی بن‌موسی‌الرضا(ع) و ارائه خدمات به زائران این بارگاه قدسی در پایتخت معنوی ایران اسلامی انجام داد. رسیدگی به امور زائران بارگاه مقدس امام هشتم(ع)، خدمت به مجاوران و به‌ویژه مستمندان و مستضعفان حرم رضوی، ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت(ع) در جهان اسلام، بهره‌مند ساختن تهی‌دستان نقاطی از کشور که موقوفات آستان قدس در آن قرار دارد و سامان بخشیدن به بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی آستان قدس رضوی، موارد مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی در منشور هفتگانه حکم انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی در سمت تولیت آستان قدس رضوی بود.

تلاش برای افزایش غنای فرهنگی

 علاوه‌بر مسئولیت‌های کلان کشوری، بنا بر توصیه مکرر آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی‌تهرانی مبنی بر حفظ ارتباط درسی خود با طلاب، از سال۸۰ تاکنون به‌عنوان مدرس در مدارس علمیه تهران ازجمله مدرسه مجد، مدرسه امیرالمومنین(ع)، مدرسه امام‌حسین(ع) و مدرسه مروی به تدریس سطوح عالی حوزه همچون رسائل و مکاسب، کفایتین و قواعد فقهیه مشغول بود و بعد از عزیمت به مشهد مقدس از ابتدای سال۱۳۹۵ در مدرسه عالی نواب، به تدریس در موضوع «فقه وقف» پرداخت. همچنین ایشان در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترای دانشگاه امام صادق(ع) و مدرسه عالی شهید مطهری و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس دروس تخصصی فقه قضا، فقه اقتصاد، اصول فقه و قانون مدنی پرداخته است.

فرهنگ و هنر اساس و بنیان جامعه هستند، اهمیت حوزه فرهنگ و هنر در راستای رشد و تعالی یک جامعه بر کسی پوشیده نیست. باتوجه‌به اینکه فرهنگ از اصلی‌ترین ارکان اساسی یک جامعه به‌ویژه جامعه‌ای همچون ایران با پیشینه و غنای فرهنگی بالاست، وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت سیزدهم به ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی، در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های کلان جایگاه ویژه‌ای برای این حوزه تعریف کرده بود. در راستای رویکرد مردمی وی و دولت و تاکید سیدابراهیم رئیسی بر گفت‌وگو و دیدار چهره‌به‌چهره با مردم، تعدادی از معاونان وزیر ارشاد در استان‌ها و شهرستان‌ها دیدارهای مردمی داشته‌اند که در این دیدارها تقدیر از پیشکسوتان و هنرمندان استانی و محلی، دیدار با تشکل‌های مردم‌نهاد، گفت‌وگو با رسانه‌های محلی و بازدید و افتتاح پروژه‌ها و سرکشی به مناطق محروم و کم‌برخوردار انجام شد. فرهنگ امری اولیه و ضروری است و تا حوزه فرهنگ ارتقای لازم را پیدا نکند امکان پیشرفت در جامعه وجود ندارد. تلاش رئیسی و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ دولت سیزدهم بر آن بود تا غنای فرهنگی را تحکیم بخشد و تا به امروز عملکرد خوبی داشته است.

نمونه‌هایی از فعالیت‌های فرهنگی در دوران ریاست‌جمهوری

    راه‌اندازی سامانه جامع موسیقی در تیرماه ۱۴۰۱

   برگزاری دو دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران با رویکردی جدید

   حمایت از کارآفرینی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد (۵۰ کانون کارآفرین برتر) و کشف استعدادهای برتر هنری مسجدی‌ها در قالب سامانه بچه‌های مسجد

   برگزاری چهارمین نمایشگاه ملی بازی‌های رایانه‌ای در مصلای تهران بعد از ۱۰ سال

   تفاهم‌نامه‌های فرهنگی میان کشورهای تاجیکستان، پاکستان، ترکیه و...

   حمایت از تاسیس ۱۶۰موسسه فرهنگی هنری تخصصی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت

   تدوین اسناد مهم در حوزه فرهنگ و هنر ازجمله: مولفه‌های سبک پوشش اسلامی ایرانی، سند ملی موسیقی، سند ملی هنرهای تجسمی، لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه فرهنگ و هنر و...

   راه‌اندازی ۱۰باب هنرستان و آموزشگاه آزاد هنری در مناطق محروم
 

 کتب چاپ‌شده

  تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق ازسوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی

  کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش قضایی) ازسوی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس ضوی

   کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش اقتصادی) ازسوی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی

  کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش عبادی) ازسوی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی

  ارث بلاوارث در فقه و حقوق ازسوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی

  فقه وقف ازسوی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی

کتب درحال انتشار

   ارث بلاوارث در فقه و حقوق

   تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق

  سیر تحول در نظارت و بازرسی

سوابق علمی

  سطح چهار فقه و اصول از حوزه علمیه قم

  دکترای فقه و مبانی حقوق با گرایش حقوق خصوصی از مدرسه عالی شهید مطهری

  تدریس متون فقهی سطح عالی و قواعد فقه قضاء و فقه اقتصاد در حوزه‌های علمیه تهران و دانشگاه‌ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.