۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۳٬۹۱۵

آخرین جشن احیای واحدهایی تولیدی با حضور رییس‌جمهوری فقید، چند روز پیش (پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳) و در دومین سفر استانی به مازندران برگزار شد.

آگاه: شهید رئیسی در مراسم جشن احیای ۳۹۵واحد تولیدی و صنعتی این استان که به‌طور میانگین بیش از هفت سال تعطیل و نیمه‌تعطیل بودند و در دولت مردمی به چرخه تولید بازگشته‌اند، حضور یافت. با بازگشت این تعداد واحدهای احیاشده به چرخه تولید در استان مازندران در بخش‌های صنعتی و معدنی، کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی و خدمات بازرگانی، سرمایه‌ای بیش از ۱۵۹هزار و ۵۴۲هزار میلیارد ریال احیا و برای بیش از ۹هزار و ۵۶۴نفر اشتغال ایجاد شده است. پیش‌نیاز احیای واحدهای تولیدی راکد، شناسایی آنهاست. نهضت احیا، با راه‌اندازی سامانه‌ای، پراکندگی استانی واحدهای نیمه‌فعال و غیرفعال را رصد می‌کند. بر این اساس در پایان آبان سال۱۴۰۲، بیش از ۴۸هزار واحد غیرفعال_ نیمه‌فعال در کشور شناسایی شده است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با همکاری ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان اسفندماه سال۱۴۰۲، ۳۷۸معدن را احیا و فعال‌سازی کرده است. همچنین ۱۱۵معدن در این بازه زمانی توسعه یافته‌اند. با راه‌اندازی کامل و تکمیل ظرفیت پروانه بهره‌برداری این معادن، نزدیک به پنج میلیون تن به ظرفیت تولید معادن افزوده خواهد شد و برای بیش از دوهزار و ۲۰۰نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

بخش صنعت نیز با برنامه‌های احیا جان تازه‌ای گرفته به ‌گونه‌ای که به گفته «فرشاد مقیمی»، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در طول سال۱۴۰۲ از مسیر راه‌اندازی دوباره، بیش از ۱۴۰۰ واحد صنعتی راکد برای بیش از ۲۸هزار نفر اشتغالزایی ایجاد شده است. بخشی از منابع مالی استفاده‌شده برای واحدهای راکد، از طریق سکوهای تامین مالی جمعی فراهم شده است. در سال۱۴۰۲ استفاده از ظرفیت سکوهای تامین مالی با هدف احیای واحدهای تولیدی ۱۵۰۰میلیارد تومان بوده است. تامین مالی جمعی یکی از روش‌های جدید در زمینه سرمایه‌گذاری است که هدف آن تامین منابع مالی لازم برای راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار از طریق جمعی از افراد است.

در این روش، منابع مالی از طریق اینترنت و با مشارکت‌های محدود افراد متعدد تامین می‌شود. در ایران سکوهای تامین مالی جمعی با نظارت فرابورس فعالیت می‌کنند و افراد می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری، در طرح‌های سودده مشارکت‌ کرده و در سود آنها سهیم شوند. علاوه‌براین، در تامین مالی جمعی، اصل سرمایه به‌طور کامل به مشارکت‌کنندگان بازگردانده می‌شود.

عملکرد احیای واحدهای تولیدی در طول دولت سیزدهم که با توجه ویژه «شهید جمهور» آیت‌الله رئیسی پیگیری می‌شد، نشان از بازگشت قابل‌توجه این واحدها به عرصه اقتصاد دارد. به گفته فرشاد مقیمی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون چهارهزار و ۱۱۸واحد تولیدی راکد در بخش صنعت به چرخه تولید بازگشته است. شهید رئیسی، برای سال جاری نیز بر اجرای نهضت احیای واحدهای تولیدی تاکید ویژه داشت و بر این اساس، برنامه‌ریزی برای بازگرداندن ۱۸۴۰واحد صنعتی راکد تا پایان امسال، هدف‌گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.