بهارستان، تابستان گرمی در پیش دارد. جناح‌های راه‌یافته به مجلس دوازدهم که از قضا آفتاب‌سوخته عرصه سیاست هستند، درحالی به خنکای کرسی ریاست مجلس دوازدهم می‌اندیشند که تنها دو روز تا این انتخابات زمان باقی است و به حتم و به قول معروف، رأی می‌خواهد و مردم کهن.

موقعیت «محمدباقر، مجتبی و منوچهر»

آگاه: درحالی انتخابات ریاست مجلس دوازدهم پیش روی قرار دارد که پس از شهادت آیت‌الله رئیسی، رییس‌جمهوری محبوب و مردمی که راهی جز خدمت از خود بر جای نگذاشت، اتکا بر هر نوع صندلی، سخت می‌نماید و گاهی به قیمت جان؛ که صندلی مجلس نیز از سختی آن نکاسته و البته که بس، خطیرتر و دشوارتر است.

بااین‌حال احتمالات مبنی بر تکیه افراد بر مسند ریاست مجلس دوازدهم باتوجه‌به شرایط فعلی کشور، مقداری پیچیده‌تر از گذشته بوده و هرازچندگاهی و ازسوی جناحی، دود سفید یا دود سیاه علیه جناح دیگر بلند می‌شود که گویا تنور انتخابات تا لحظه آخر گرم و سوزان خواهد ماند. این در حالی است که ساختارهای مجلس دوازدهم رفته‌رفته مستحکم‌تر شده و اما آرایش سیاسی این مجلس نیز هنوز سوالی بی‌جواب است؛ البته زمزمه برخی افراد در زمینه ترکیب فراکسیون‌ها و سه فراکسیون شدن مجلس دوازدهم، مقداری آینده پیش رو را نمایان می‌کند که حتی از قِبل این مهم می‌توان، احتمال نشستن افراد بر کرسی ریاست مجلس را تقویت و تضعیف کرد.

خیمه اصول‌گرایان

باتوجه‌به اینکه احتمالا اصول‌گرایان در دو خیمه فراکسیونی اتراق خواهند کرد، درباره ریاست مجلس بعید است نظر مشترک داشته باشند. ازآنجایی‌که بخش قابل‌توجهی از راه‌یافتگان به مجلس آینده از لیست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری بودند، حال به نظر می‌رسد که این دو جناح همسو، برای رسیدن به گزینه ریاست مجلس راه سختی را طی نخواهند کرد و به‌واسطه اشتراکات جناحی، یکصدا خواهند بود اما در مقابل به نظر می‌رسد که شقه دیگر اصول‌گرایی که از قضا تعداد منتخبان آنان هم عدد قابل‌توجهی است، مسیر دیگری را طی خواهند کرد.

به‌طوری‌که حمید رسایی، یکی از چهره‌های سرشناس امنا به محض راهیابی به مجلس دوازدهم، خود را در قامت یکی از گزینه‌های ریاست مجلس معرفی کرد و به عملکرد چهارساله قالیباف در مجلس یازدهم تاخت. همچنین وی پس از رأی‌آوری، جمعی از منتخبان دوره جدید مجلس را به جلسه‌ای دعوت کرد که احتمالا یکی از نیت‌های اصلی آن، یارگیری برای ریاست مجلس در دوره آینده بوده است. 

حرف مستقلین مجلس

باوجوداینکه اصول‌گرایان اغلب کرسی‌های مجلس دوازدهم را در اختیار دارند، اما این مجلس، طیف اقلیتی به نام مستقلین هم دارد که باید دید مزه دهان آنها برای ریاست مجلس چیست. به‌طوری‌که «غلامرضا نوری قزلجه» نماینده منتخب مجلس دوازدهم و رییس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی درباره انتخاب هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی گفته است که ما نسبت‌به عددی که داریم، هم در انتخابات هیات‌رییسه مجلس اثر خواهیم گذاشت و به همان اندازه در آن انتخابات نیز حضور خواهیم داشت؛ البته ما حتما حرف نامزدهای مطرح‌شده برای ریاست مجلس و دیدگاه‌هایشان را خواهیم شنید و با هر دیدگاهی که احساس کنیم به دیدگاه ما نزدیک‌تر است، تعامل خواهیم کرد.

وی این را هم گفته بود که «البته این منتفی نیست که از مجموعه ما نامزدی برای ریاست مجلس وجود داشته باشد و این احتمال چه برای ریاست مجلس و چه برای پست‌های دیگر وجود دارد. به همین دلیل من این موضوع را نفی نمی‌کنم ولی حتی اگر ما نامزدی برای ریاست مجلس داشته باشیم، حتما باید تعاملی با سایر فراکسیون‌های مجلس شکل بگیرد.»

گزینه‌های مطرح 

بر مبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‌گویند و براساس شنیده‌ها از راهروی مجلس، افرادی چون «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، به‌صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند. فضای موجود گویای این است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری نیز به‌اصطلاح پشتش به جبهه پایداری و شریان و جریانی که این سال‌ها در مجلس نقش‌آفرین بودند، گرم است. همچنین منوچهر متکی، وزیر اسبق وزارت امورخارجه دولت احمدی‌نژاد نیز در این میان امیدش به طیف فراکسیون اصلاح‌طلب و مستقلان و برخی اصول‌گرایان است.

رد توافق 

این در حالی است که این دو نامزد مدعی ریاست مجلس شورای اسلامی که البته پیش‌تر حدس و گمان مبنی بر اتحاد آنها قوت گرفته بود، سرنوشت دیگری پیدا کردند. به‌طوری‌که متکی که این روزها نامش در کنار قالیباف و ذوالنوری، به‌عنوان کاندیدای ریاست مجلس مطرح است، توافقش با ذوالنوری را رد کرده است.

نسخه ریاست

بااین‌حال رقابت برای دستیابی به کرسی ریاست مجلس دوازدهم هر لحظه داغ و داغ‌تر می‌شود و محمدباقر قالیباف هم ازجمله چهره‌های سرشناس برای کسب کرسی ریاست مجلس دوازدهم است. این در حالی است که منتخبان متصل و متصف به لیست امنا و صبح ایران، شانس قالیباف برای جلوس مجدد بر کرسی ریاست مجلس را ضعیف و بعید ارزیابی می‌کنند، این در حالی است که به نظر می‌رسد که طیف اصلاح‌طلب و مستقلین مجلس آینده هم به ریاست قالیباف بیش از سایر گزینه‌ها تمایل داشته باشند. تمایل نمایندگان اصلاح‌طلب به ریاست یک اصول‌گرا البته مسبوق به سابقه است. نمونه این مدعا به کرسی‌نشاندن «علی لاریجانی» در میانه اختلافات با اصول‌گرایان و ترجیح سیاسی اصلاح‌طلبان و مستقلین به ریاست وی در مجلس دهم بود که گویی باز تاریخ در موعد به صدا درآمدن زنگ مجلس دوازدهم تکرار شده و این‌طور به نظر می‌رسد که مستقلین و اصلاح‌طلبان حول محور ریاست «محمدباقر قالیباف» گرد آمده و او را به سایر گزینه‌ها ترجیح دهند. به‌طوری‌که «مسعود پزشکیان» یکی از چهره‌های شاخص و کهنه‌کار جریان اصلاح‌طلبی، سال گذشته و اندکی پس از پایان دور اول انتخابات مجلس، در پاسخ به‌احتمال تکیه قالیباف بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم گفته بود: «اگر قرار باشد افرادی که در روزهای گذشته، اظهارات غیراخلاقی و غیرمنطقی مطرح کردند در قامت ریاست مجلس قرار بگیرند، قطعا ریاست آقای قالیباف منطقی‌تر به نظر می‌رسد.»

موقعیت «محمدباقر»

البته شهادت رییس‌جمهوری و تیم همراه نیز تصمیم برخی از افراد برای حضور در این انتخابات را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است، این تصمیم به‌ویژه برای محمدباقر قالیباف که امروز در موعد برگزاری انتخابات ریاست مجلس و دیروز که دست برادری با آیت‌الله رئیسی برداشت و به نفع آن از عرصه ریاست‌جمهوری کنار رفت، مهم می‌نماید؛ بنابراین قالیباف یک چشم به صندلی ریاست مجلس دارد و یک چشم به صندلی ریاست‌جمهوری که باید دید در روزهای آینده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.