احمد سمیعی گیلانی در ۱۱بهمن ۱۲۹۹ در رشت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. در اواخر دهه۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در موسسه انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌موازات آن دوره کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند. 

«سبز بُن‌دار» به موزه سینما می‌رود

آگاه: او در کنار حرفه ویراستاری، چند کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تالیف کرد و مقاله‌های ارزشمندی در مجلات متعددی نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به چاپ رسانید. سمیعی کار ترجمه را با برگرداندن رمان «دلدار و دلباخته» از ژرژ ساند شروع کرد و بعدا آثاری را از نویسندگان بزرگی مانند ژرژ پرک و گوستاو فلوبر به فارسی برگرداند. او از ابتدای انتشار در سال۱۳۷۴ تا خرداد۱۳۹۸ سردبیری نشریه نامه فرهنگستان را برعهده داشت. زنده‌یاد احمد سمیعی گیلانی، یکی از مفاخر حوزه ادبیات ایران، دوم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ درگذشت. «سبز بُن‌دار» مستندی درباره‌ زندگی او است که ساخت آن به مدت چهار سال به طول انجامیده است. مستند ساخته منوچهر مشیری روز سه‌شنبه هشتم خرداد ساعت۱۷ در سالن فردوس موزه سینما نمایش داده خواهد شد. در این برنامه، منوچهر مشیری، پدرام اکبری، دکتر الوند بهادری و مهرداد فراهانی حضور دارند و درباره این مستند صحبت خواهند کرد.

«سبز بن‌دار» واژه‌ای ترکیبی به گویش گیلانی و به معنای ریشه درخت است. تصویربرداری این مستند که در ابتدای شیوع بیماری کرونا متوقف شده بود پس از وقفه دوساله در شهرهای تهران و رشت به پایان رسید. منوچهر مشیری متولد ۲۴آذر ۱۳۳۰ در همدان، فیلمبردار، نویسنده، پژوهشگر و کارگردان سینما و تلویزیون است. او تحصیلات خود را در مدرسه عالی رادیو و تلویزیون ملی ایران و در رشته فیلمبرداری، همچنین در رشته جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی و تعاون دانشگاه تهران گذرانده است. از مهم‌ترین آثار این مستندساز می‌توان به فیلم‌های با زبان خاموش، با خاک تا خاک، نادره کار، صد سالگی، زنده‌ام به جست‌وجو، هفت روز دیدار دو سال تجربه، هزاردستان امیر جاهد، جغرافیای عشق، یاد آر ز شمع مرده یاد آر و... اشاره کرد. منوچهر مشیری تاکنون جوایز بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی به دست آورده است، جوایز او عبارت‌اند از: دیپلم افتخار جشنواره فیلم مستند کشورهای غیرمتعهد در پراگ برای فیلم با خاک تا خاک، دیپلم افتخار جشنواره رشد برای فیلم یاد آر ز شمع مرده یاد آر، جایزه دوم بهترین فیلم مستند در بخش خرد و تجربه از دهمین جشنواره سینما حقیقت برای فیلم با زبان خاموش و... مجموعه کتاب‌های ترجمه، تالیف و ویراستاری احمد سمیعی‌گیلانی به‌اندازه یک کتابخانه است که بی‌شک نام وی در فرهنگ پربار این سرزمین می‌درخشد و نام پدر ویراستاری نوین ایران و کاروان‌سالار ویرایش شایسته‌تان ایشان است؛ بنابراین ساخت چنین آثاری برای شناساندن بیش‌ازپیش چهره‌هایی چون استاد سمیعی و به تصویر کشیدن ادیبان مطرح ادبیات فارسی تقویت غنای فرهنگ و ادبیات بسیار لازم و ضروری است و موجب می‌شود تا نسل جدید و نسل‌های آینده با تعهد و پشتکار بسیار در غنی‌ساختن فرهنگ و ادبیات معاصر ایران تلاش کنند، چراکه احمد سمیعی‌گیلانی جدا از دانش و اندوخته غنی ادبی، دارای منشی زبانزد خاص و عام در عرصه فرهنگ بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.