۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۴٬۲۴۲

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پس از احراز صلاحیت ۶نامزد وارد فاز تازه‌ای شده و نامزدها از روز گذشته مهیای تبلیغات و ارائه برنامه‌های خود شدند و به‌اصطلاح کرکره ستادهای خود را بالا زدند تا از آنچه می‌خواهند بسازند، فعلا حرف بزنند!

نشانی اقتصادی برای ۶ نامزد ریاست‌جمهوری

آگاه: به‌فراخور آغاز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هم با حضور نمایندگان ۶نامزد، قرعه‌کشی زمان‌بندی برنامه‌های تبلیغاتی را برگزار کرد تا پیام‌های نامزدها از پشت فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی برای مردم مخابره شود؛ البته در این مراسم، زمان مناظرات تلویزیونی که بیش از همه برنامه‌ها بازدیدکننده داشته و می‌تواند در سرنوشت رأی‌آوری نامزدها تاثیرگذار باشد، مشخص شد.

درواقع نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری همواره در زمان تبلیغات انتخاباتی به ارائه برنامه‌های خود پرداخته و ابعاد و جزئیات آن را برای مردم تشریح می‌کنند؛ البته نامزدهایی هم هستند که «بگم بگم» راه انداخته تا ضعف در بیان دیدگاه و برنامه‌های خود را با تخریب نامزد دیگری دنبال کنند و به‌اصطلاح با کوبیدن طرف مقابل، به‌زعم خود چند پله جلوتر بیفتند. البته محتوای بسیاری از شعارهای انتخاباتی در ادوار مختلف نیز و به فراخور دغدغه‌های آن زمان، بیشتر در بیان نامزدها برجسته شده و نامزدها سعی داشتند روی آنها مانور دهند.

بااین‌حال نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درحالی مشغول گرفتن عکس تبلیغاتی هم‌راستا با شعارهایشان هستند که کمتر از ۲۰روز قبل و پیرو شهادت رییس‌جمهوری، راهی از وی بر جای ماند که سراسر خدمت صادقانه و به دور از شعارزدگی‌های مرسوم بود. شهدای پرواز اردیبهشت درحالی پیراهن خدمت خود را از تن بیرون آوردند که از خدمات‌رسانی شب و روز خود دست برنداشته و بالاخره در این راه نیز، روسفید شدند.

اما فارغ از این موضوعات، شرایط نامناسب اقتصادی سال‌های اخیر باعث شده تا بیشترین تمرکز نامزدها روی موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم باشد و تابلوی برنامه‌هایشان را با موضوعاتی از قبیل مهار تورم، کنترل نقدینگی، اصلاح ساختارهای اقتصادی و... بالا ببرند، البته برخی از نامزدها در عمق مفاهیم اقتصادی رفته و برخی نیز همواره به دیدگاه‌های کلیشه‌ای در این بخش می‌پردازند. ازاین‌رو شرایط اقتصادی موجود، وضعیت پیروزی نامزدها در عرصه انتخابات را به جایی رسانده که قطعا بهترین برنامه‌ها و موضع‌گیری‌ها درباره بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی کشور، مقبول می‌افتد.

رفع ساختارهای اقتصادی معیوب

از همین رو، نماینده مردم اصفهان و عضو سابق کمیسیون اقتصادی در مجلس یازدهم در پاسخ به سوالی درباره رویکردهای اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، با بیان اینکه ادامه مسیر کشور نیازمند اصلاح ساختارهای اقتصادی است، گفت: نابسامانی در ساختارها، به اقتصاد کشور ضربه زده و مشکلاتی را در پی داشته است.

مهدی طغیانی با بیان اینکه ساختارهای معیوب، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تشدید کرده است، ادامه داد: به‌عنوان‌مثال ساختار مالیاتی کشور علی‌رغم همه زحماتی که برای آن کشیده شده، ساختار معیوب و ناقصی است و برخی قوانین در این بخش هنوز به‌درستی اجرایی نشده و قوانینی که باید به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شد، تعیین تکلیف نشده است. طغیانی در ادامه با اشاره به ساختارهای معیوب بودجه کشور اظهار کرد: اصلاح ساختار بودجه در سال‌های گذشته موردتاکید مقام معظم رهبری بوده و البته در مجلس یازدهم نیز اصلاحاتی حداقلی در این بخش لحاظ شد. بااین‌حال ما در این بخش نیازمند اصلاحاتی هستیم تا از کسری‌های گاه و بیگاه بودجه جلوگیری کنیم. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی، وضعیت شرکت‌های دولتی و ابربحران‌هایی که در برنامه هفتم به آن اشاره شد ازجمله مسائلی است که باید به‌صورت ساختاری اصلاح شود، ادامه داد: همچنین بحران‌هایی ازجمله بحران صندوق‌های بازنشستگی و بحران انرژی ازجمله موضوعاتی است که باید دولت آتی از روز اول برای آن برنامه داشته باشد، چراکه ما وقت لازم را برای جبران این مشکلات نداریم؛ بنابراین این موضوعات ازجمله چالش‌های جدی و اقتصادی کشور است که دولت‌ها باید به آن بپردازند و البته کار ساده‌ای هم نیست باید زیرساخت‌های اقتصادی کشور به‌درستی اصلاح شود؛ لذا اگر ما این زیرساخت‌ها را تغییر ندهیم، ممکن است ما باز با یک جهش نرخ ارز و نرخ تورم و همچنین بدتر شدن همه ناترازی‌ها مواجه شویم.

تحرک مسکن و استفاده از ظرفیت همسایگان

نماینده مردم تبریز در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با «آگاه» معتقد است: نامزدها باید به مباحث مربوط‌به تحرک‌بخش مسکن توجه جدی داشته باشند. روح‌الله متفکرآزاد با بیان اینکه ساخت مسکن در دولت آیت‌الله شهید رئیسی آغاز شد و باید ادامه پیدا کند، تصریح کرد: تحرک‌بخش مسکن می‌تواند به‌عنوان یک بخش پیشران، سایر بخش‌های اقتصادی را به گردش دربیاورد. این نماینده شورای اسلامی بیان کرد: نامزدها باید به ظرفیت اشباع‌نشده خودمان و ۱۵کشور همسایه که جمعیتی قریب به ۷۰۰میلیون نفر را شامل می‌شود، توجه داشته باشند، به‌ویژه در تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان. لذا ما اگر بتوانیم در این بخش به‌درستی سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم از اقتصاد دانش‌پایه بهره‌برداری کنیم و به‌نوعی از رکود خارج شده و اشتغال ایجاد کنیم.

تقویت سرمایه اجتماعی؛ مسیر پیشرفت‌های مهم اقتصادی

همچنین نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «آگاه» معتقد است: رییس‌جمهوری بعدی باید پیش از هر رویکرد اقتصادی به افزایش سرمایه اجتماعی کشور توجه داشته باشد. سید فرید موسوی با بیان اینکه ارتقای سرمایه اجتماعی کشور امری مهم است، تاکید کرد: اگر قرار باشد در اقتصاد کشور اتفاقاتی رخ دهد بدون سرمایه اجتماعی نمی‌توان کاری را از پیش برد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دشمن از ابتدای انقلاب تاکنون چالش‌هایی را پیش روی کشور قرار داده و با وجود سرمایه اجتماعی بالا، مشکلات برطرف شده است، بیان کرد: سرمایه اجتماعی بالا باعث شد تا مردم حضور فعالی در صحنه‌ها داشته باشند و به‌اصطلاح بلاهای اقتصادی و سیاسی خنثی شود.

موسوی با بیان اینکه مردم ما همان مردم هستند، بیان کرد: مردم ما صبور و نجیب هستند اما ناراحت‌اند؛ ازاین‌رو به نظر می‌رسد که سرمایه اجتماعی با چالش مواجه شده است. وی با بیان اینکه مردم در تشییع پیکر شهدای اخیر بدون توجه به اینکه آن مسئول چه کارنامه کاری از خود به‌جای گذاشت حاضر شدند، بیان کرد: بنابراین ما باید عوامل منتهی به چالش سرمایه اجتماعی در کشور را شناسایی کنیم. ازاین‌رو دولت بعدی باید مبنای برنامه خود را بر شناسایی این عوامل قرار دهد. اگر دولت بعدی بتواند این عوامل را به‌درستی شناسایی کند، لاجرم راحت‌تر می‌تواند اقدامات خود را پیش برده و برنامه خود را ارائه دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درصورت افزایش سرمایه اجتماعی این مردم هستند که اصلاحات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در کشور رقم می‌زنند. ما نمی‌توانیم شعارهای اقتصادی را بدون هماهنگی بین مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاست داخلی و سیاست خارجی کارآمد بدانیم؛ بنابراین اگر بهترین طرح و برنامه‌های اقتصادی را هم داشته باشیم، بدون درنظرگرفتن سرمایه اجتماعی به نتیجه نمی‌رسیم. وی با بیان اینکه ما می‌توانیم سرمایه اجتماعی کشور را ارتقا داده و آن را احیا کنیم، بیان کرد: مردم، کشور و انقلابشان را دوست دارند، لذا این نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی وجود دارد اما با چالش مواجه شده است.

موسوی عوامل ناشی از کاهش سرمایه اجتماعی در کشور را متعدد دانست و بیان کرد: تحریم‌ها، ناتوانی مدیریتی و عدم اعتقاد بخشی از مسئولان به مردم و حضورشان در صحنه اقتصادی و همه حوزه‌ها ازجمله این عوامل محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.