جلسه هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و محمدرضا هراتی، معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در روز گذشته برگزار شد.

تعداد کتابخانه‌ها و تعداد کتاب‌خوان‌ها

آگاه: در ابتدای این جلسه، وزیر فرهنگ اشاره کرد که دوران رشد کتابخانه‌های عمومی در دوره دولت مردمی واقع شده و آمار طرح‌های توسعه‌ای در آستانه بهره‌برداری خود گویای آن است. اسماعیلی همچنین از توافقات اخیر این وزارتخانه با وزارت صمت برای ایجاد کتابخانه‌های سیار و ایجاد و تحقق عدالت فرهنگی خبر داد. اسماعیلی اضافه کرد که قرار است به‌زودی ۳۰۰کتابخانه سیار ایجاد و در دسترس مردم قرار گیرد. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در ادامه این نشست اظهار کرد که رییس‌جمهوری شهید در زمان حیات، بارها به‌طور مستقیم پیگیر مسائل حوزه چاپ و نشر کتاب بودند. او ادامه داد که بعید است دوباره چنین موقعیتی شکل بگیرد و تاثیرات آن ماندگار خواهد شد. او در ادامه از افتتاح و بهره‌برداری حدود ۴۰طرح در حوزه کتابخانه‌های عمومی که از کتابخانه مرکزی رشت تا کتابخانه‌های روستایی را شامل می‌شود، خبر داده و گفت که که برعهده خود می‌دانیم که تحت هر شرایطی با تغییر دولت کارهای نیمه‌تمام دوره قبل را به پایان برسانیم. رمضانی در ادامه پیشنهاد نام‌گذاری چهار کتابخانه به نام شهید ابراهیم رئیسی را مطرح کرد. او همچنین از بهره‌برداری از هشت کتابخانه تنها در شیراز خبر داد که رقمی بی‌سابقه طی سال‌هاست.

آنچه در شرایط فرهنگی کشور با گرانی کاغذ، محدود شدن صنعت چاپ و همچنین دسترسی مردم به کتاب می‌تواند تا حد خوبی خلأ فرهنگی ایجادشده را پر کند، فراهم کردن دسترسی گسترده و بدون محدودیت افراد به کتابخانه‌های عمومی است. کتابخانه‌های عمومی آثار را از جهت کیفیت گزینش کرده و بدون محدودیت در دسترس مردم شهرها، شهرستان‌ها و روستاها قرار می‌دهند و می‌توانند از راه‌یابی کتاب‌های چاپ غیرمجاز و زیرزمینی به منابع مطالعاتی مردم تا حدی جلوگیری کنند. علاوه‌برآن نیز زمینه‌ای فرهنگی و عمومی ایجاد می‌کنند تا فضاهای آموزشی و مطالعاتی نیز برای اقشار و گروه‌های سنی مختلف با کمترین هزینه فراهم شود. همچنین فرصت‌های شغلی مناسبی نیز برای افراد مهیا می‌شود تا در فضایی امن و فرهنگی به فعالیت بپردازند. هرچه کتابخانه‌های عمومی افزایش یابد، از هر سو مزایا و امتیازاتی را به عموم مردم می‌دهد که نه‌تنها کتاب را در لایه‌های زندگی روزمره او جای می‌دهد، بلکه فرهنگ عمومی و سطح آگاهی را به سویی سوق می‌دهد که آثار آن چه در کوتاه‌مدت و چه در نسل‌های بعد ملموس خواهد بود. وجود فیزیکی ساختمان کتابخانه‌هایی با دسترسی عموم در فضاهای فرهنگی، تفریحی و هنری به‌شدت لازم است، اما اگر تعداد این کتابخانه‌ها از تعداد کتاب‌خوان‌ها بیشتر شود، این ناترازی و ناتوازنی در کنار چالش‌های توزیع و قیمت کتاب، چاپ و نشر و نیز تنوع موضوعی، موجب اختلال در روند مبحث مهم مطالعه شده و تعامل اهالی کتاب و عموم مردم با این مبحث خواهد شد. بهتر است قبل از هر چیز یا حتی در راستای این اتفاق، مشکل نشر، توزیع و تنوع حل و سپس بستر فیزیکی و دسترسی مطالعه فراهم و تقویت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.